Mit jelent ez a díj a Jammertal Borbirtok életében?
dr. Szűcs Róbert: Nagy örömmel tölt el bennünket, hogy egy autentikus szakmai szervezet felismerte elvégzett munkánk jelentőségét. Ha a dolgok dinamikáját tekintjük, a Mundus Vini 2016 – 2017 és a Sélections Mondiales des Vins Canada 2019 „ Best of Show „ díjai, a Wine and Women Madrid 2019 Gran Diamante ( a verseny legjobb vörösbora ), a Concours Mondial de Bruxelles 2021 „ Revelation Red Wine „ ( a verseny legjobb vörösbora ) elismerései egy, a világviszonylatban is kiemelkedően magas színvonalon működő borbirtok visszajelzései.
Ha ehhez hozzávesszük a selection-online.de által meghirdetett borversenyre beküldött 9 tételünk átlagpontszáma magasabb volt, mint 91,5 – ezzel
Kövesdi Zsófia főborászunk elnyerte Németországban az „Év Nemzetközi Női Borásza 2023” címet,
akkor nyilvánvalóvá válik, miért is értékelt bennünket a Magyar Sommelier Szövetség.
Sokkal érdekesebb lenne az a kérdés, hogy sikereink mit jelenthetnének a magyar vörösbor nemzetközi megítélésének szempontjából. Úgy érzem, mi már megtettük a magunkét: eredményeinkkel Villányt felhelyeztük a világ elit kékszőlőtermelő terroirjai térképére.
Csak szikár tényként kívánom megjegyezni: a magyar bor nemzetközi marketingjéért felelős hazai állami szervezetek egyetlen alkalommal sem jelezték, hogy esetleg szeretnék ezeket az általunk gerjesztett hullámokat meglovagolni. Vagy nagyobbakra várnak, amihez sok szerencsét kívánok, vagy már ezek is túl magasak voltak nekik.
A vörösbor fogyasztás elmúlt időszakban tapasztalható csökkenését miben látja ?
dr. Sz.R.: Ha kivesszük az egyenletből a kizárólag a tudatmódosító hatás miatti „ l’art pour l’art” szeszfogyasztókat ( értsd: keményvonalas alkoholistákat ), akkor az alkoholfogyasztás az élményszerzést kell, hogy szolgálja. Ez az élmény egyrészt a bor biológiai hatásainak tudható be, de
legalább ilyen fontos a társasági vetülete és az igazán igényes fogyasztók számára az élvezeti értéke.
Az átlagos vörösbor alkoholtartalma elegendő a biológiai hatások kiváltására.
A társasági aspektus fontos és érdekes kérdés. A vörösbor nem diszkó-alkohol, nem is tipikusan általános bár-ital. Arról nem beszélve, hogy ritka – bár nem példa nélküli -, hogy valaki csak a saját szórakoztatására felnyisson egy palack vörösbort és egyedül megigya.
Sokkal inkább a barátok vagy a család együttléte, beszélgetése, együtt étkezése a fogyasztás apropója. Viszont manapság egyre kevesebben szánnak időt nyugalmas társasági együttlétre.
A rohanó világ nem a magas minőségű, kifinomult termékeknek kedvez. Egy átlagos csoportos találkozó alkalmával érdekes megnézni, az idő hány százaléka telik el azzal, hogy valaki a telefonjával foglalkozik inkább, mondjuk a beszélgetés helyett.
Számomra a legfontosabb tényező az élvezeti érték.
Pontosan itt a bökkenő. A magas élvezeti értékű vörösbor egy alkotóenergia-pénz-és időigényes előállítási folyamat végeredménye. Viszont egy ilyen tétel drágább, mint a szokványos standard alkoholok – sörök, likőrök, égetett szeszek. Egy hasonló élvezeti értékű fehér- és vörösbor közül – a termelési sajátosságok miatt – a vörösbor mindig érezhetően drágább.
A fogyasztók ráadásul – rendkívül sajnálatos, de érthető módon - ódzkodnak a vörösboroktól. Miért is? Mert sok esetben átlagon felüli pénzért még az átlagos várt élményt sem nyújtja a megkóstolt vörösbor. Egyszerűbben:
sokszor lutri vörösbort választani.
Az elmúlt közel két évtized – a 2008-as nagy válság óta – a globális vörösbor piacot még inkább a gyorsan megtérülő, olcsóbb tételek termelésének irányába terelte. Csodák viszont nincsenek: egy bizonyos árszint alatt egyszerűen nem lehet ( nem éri meg ) magas színvonalú vörösbort előállítani. Ehhez még hozzájön a természetes emberi tulajdonság, hogy a közepes terméket ( ami semmiféle különleges élményt nem nyújt ) szeretik egy kissé felárazni, ezek után nem csoda, hogy a vevő gyakran becsapva érzi magát.
Mi lehet a megoldás ?
dr. Sz. R.: A Nagybor.
Jóval kevesebb, de sokkal jobb minőségű vörösbort kell készíteni, hogy ez a termékfajta globálisan visszanyerje a nagyközönség bizalmát.
Én már régebb óta szajkózom ezt; érdekes, az utóbbi pár hónapban nemzetközileg elismert nagy nevek, mint például Antinori is folyamatosan ezt hangsúlyozza. Ő csak tudja: az olasz prémium vörösborok piaci részesedése az USA teljes prémium vörösborpiacának 24 százaléka.
A Nagybor várakozásunk felett teljesít és megszépíti a pillanatot. Magára vonja teljes figyelmünket. Nem attól válik „ naggyá”, hogy történeteket kerítünk köré vagy a pápa / pópa / rabbi / dalai láma megáldja. Nem köthető szőlőfajtához vagy borvidékhez, nincs kora, sem nemzetisége. Nem kell „ borszakértőnek” lenni ahhoz, hogy értékeljük mindazt a szépséget, amit egy Nagybor nyújtani tud. A Nagybor feladata, hogy hozzájáruljon életminőségünkhöz, hozzáadott értéket jelentsen mindennapjainkban. Az a tétel, ami ezt teljesíteni képes, megéri az árát.
Mi, a Jammertal Borbirtok csapata a Nagyborok készítésére tettük fel az életünket.
Úgy tűnik, a magukkal szemben és a vörösborok iránt egyaránt igényes emberek ezt azért értékelik. Arra biztatunk mindenkit, bátran próbáljon ki minél több fajta JBB Nagybort, mert a kóstolási tapasztalatokat nem lehet könyvből vagy a youtube – on megszerezni, az élmény pedig megfizethetetlen