Nagyjából elégedett a szakma a felújított Carl Lutz rakparttal

Ritka manapság, hogy a szakma nagyjából elégedett az apparátus döntésének következményeivel. Ez történt, amikor egyebek mellett a Személyhajósok Szövetségének tagjai a vizes vb-t megelőző hosszú felújítást követően ismét teljes mértékben birtokba vették a XIII. kerületi Carl Lutz rakpartot. A tapasztalataikról péntek délután, stílszerűen egy hajó fedélzetén számoltak be.

„Már máshogy néznek ránk” — mondja Varga Zsolt, a szövetség elnöke a Főváros és a XIII. kerület szerinte irányukban pozitívan megváltozott hozzáállásáról. Holott korántsem indult biztatón a projekt. Szokásos hazai recept: a központ kitalál valamit, aminek úgy kell lenni, de azokat felejti el megkérdezni, akiknek ezzel a napi bevételszerző működését leginkább érinti. Esetünkben a rakpart hajós vállalkozóit és a hajóikat bérbevevőket.

Az építkezés kezdetén a kivitelző még azzal riogatta a hajósokat, hogy építési terület lévén, átmenetileg el kell innen költözniük, kétséges volt, hogy az utasok illetve a személyzet beléphet-e a területre. „Kompromisszumok árán, de folyamatosan tudtunk üzemelni. Nem történt semmilyen baleset sem, a buszokat is közel tudták engedni a kikötőkhöz” — összegzi Varga a sokszori egyeztetések eredményét. „Ijesztő volt” — emlékszik vissza a kezdetekre Stumpf Éda, a MiE, Magyar Idegenvezetők Egyesületének tiszteletbeli elnöke. Szeirnte „ciki” volt a turistákkal a munkaterületen átevickélni. De júniusban már örömmel látták, hogy újra használható a partszakasz. A MiE eleinte kifejezetten elzárkózónak látta a kerületi döntéshozókat, de míg a bürokraták sokszor lesöpörték őket az asztalról, addig a kivitelező cégek — Főmterv, Enviro-Duna, Penta — konstruktív hozzáállásán sok múlott — vallják mindketten.

A hajós vállalkozók életben tartásához szinte nélkülözhetetlen buszos megközelítés lehetőségeinek kidolgozásában az Mkfe, Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete sietett segítségükre — idézi fel Varga Zsolt. A megújult rakparton a korábbi gyakorlattal ellentétben a szalagkorlát mögé már nem lehet beparkolni busszal. Észak-déli irányban, a parttal párhuzamosan, míg az ellenkező oldalon egy szervízúton szállíthatják le az utasokat. A kapcitás azonban a személyhajósok és a MiE szerint is kevés. Egy-egy forgalmasabb este akár 50-60 busz is megfordul a helyszínen. Az idei szezon pedig különösen erős — hívja fel a figyelmet a szövetség elnöke. „Legalább 18 buszos várakozóhelyre lenne szükség” — mondja Stumpf Éda, aki Vargához hasonlóan kifogásolja, hogy a buszparkolási lehetőségekkel sokszor a személyautósok élnek, szabálytalanságukkal esetenként szabálytalanságra kényszerítve a buszsofőröket. Szankcióknak eddig nyomát sem látták. Ugyanakkor Stumpf szerint a parkolók kitáblázása sem egyértelmű.

A kérdéses partszakasz a főváros kezelésében van. 26 kikötőhelyet mintegy három tucat hajó használja. A hatályos szabályok szerint az eddig évente megkötött parthasználati engedély időtartama már 2 évre szól. Varga Zsolték azonban üdvözölnék, ha 5-10 évre növekedne. Az így kiszámthatóbbá váló gazdasági környezetben a hajós vállalkozók is bátrabban invesztélnának sok 10 milliós, a Fővárosnak is bevételt termelő eszközökbe.


airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség

airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség 

A lett nemzeti légitársaság előzetes adatokat tett közzé a 2025 első féléves időszaki eredményeiről.
Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest

Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest 

A diszkont légitársaság vezére ezt a minap jelentette be.
Egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek utaztatása

Egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek utaztatása 

Mostantól elegendő a gyermek diákigazolványának másolatát bemutatni – akár nyomtatott, akár digitális formában – a díjmentes jegyváltáshoz és az életkor igazolásához.
Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét

Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét 

A péntek hajnali járat kényszerleszállást hajtott végre Varsóban.
Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket

Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket 

A magyar fiatalok nemcsak álmodoznak, hanem tudatosan készülnek arra is, ha valami nem a tervek szerint alakul.
Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól

Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól 

A NAV felhívja a figyelmet a készpénzre is.
Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein

Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein  

Még vizsgálják a katasztrófa okait.
Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek

Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek  

Tizenegy balatoni állomáson a peronokat szektorokra osztják az utasok segítése érdekében.
Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak

Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak 

A Wizz Air ismét elnyerte a World Finance Sustainability Awards 2025-ös „Legfenntarthatóbb diszkont légitársaság” címét.
A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról 

A légitársasággal szemben azt követően indítottak vizsgálatot, hogy a hétfői Dubaj-Budapest járat törlése miatt több tucat magyar utas maradt ellátás nélkül a Közel-Keleten.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.