MÁV: a Keletibe is fussanak be a ferihegyi vonatok

Felborulhat az eddig biztosnak gondolt, építési engedéllyel, kormánytámogatással rendelkező reptéri gyorsvasútvonal terve, a MÁV a kínai tervek után saját, gyorsabb eljutást kínáló nyomvonaltervvel állt elő - írja az Index.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Keleti pályaudvar felújításának befejezésekor Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója bejelentette, hogy a MÁV javaslata szerint a Keletibe is be kellene futnia a ferihegyi gyorsvasútnak. Konkrétan a kőbánya-kispesti vasútállomásnál ágazna le egy szárnyvonal a Nyugati pályaudvar és Ferihegy között kiépítendő reptéri gyorsvasúti vonalról. A tervről még annyit közölt, hogy a vonatok 15 percenként indulhatnának a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre, és 20 perc alatt érnének oda a Keleti pályaudvarról. Ezzel, ha nem is kettőre, de másfélre szaporodott a Budapest központjába vezető, tervbe vett reptéri gyorsvasutak száma.

A MÁV terve ugyanis a kormány által már elfogadott Nyugati–Ferihegy-nyomvonalra épül, legalábbis ami a külső, Köki–Ferihegy-szakaszt illeti. A Nyugati–Ferihegy-nyomvonal lelke a Köki vasútállomásnál a 100a jelű Budapest–Szolnok-vasútvonalból kiágazó új építésű, kétvágányú, villamosított, 22 km hosszú mellékvonal, ami a reptérnél a föld alatt halad, majd utána a felszínre érve Monornál visszatér a 100a vasútvonalba. A reptérnél föld alatti megállóban szállhatnának vonatra az utasok, és a Kökin keresztül mintegy húsz perc alatt a Nyugati pályaudvarnál lennének. Ennek a vonalnak már építési engedélye, és támogatja a kormány mellett az Európai Unió.

A Keleti pályaudvari irány először az év elején merült fel, amikor kiderült, hogy a világ legnagyobb, kínai állami tulajdonban levő vasúti járműgyártóját (CRRC) is érdekli a ferihegyi gyorsvasút megépítése. Mint arról a HVG alapján beszámoltunk, a CRRC intézte volna a kivitelezést és az üzemeltetést, és a Bank of China lett volna a finanszírozó, magyar állami pénzt nem igényelt volna a projekt. A terv szerint a vasútvonalat a CRRC építette és üzemeltette volna, és a nyomvonal a MÁV-vonalakkal párhuzamosan, de külön pályán haladt volna. Maga gyártotta volna a járművet is, 6 db 300 férőhelyes elektromos motorvonatot. A CRRC saját maga üzemeltette volna a vasutat harminc évig, majd öt évig az infrastruktúra üzemeltetésében még közvetve részt vett volna, a befektetés megtérülési ideje így 35 év lett volna, a pálya üzemeltetését térítésmentesen a magyar államnak adták volna át. A 180 milliárd forintos óriásprojektet a hazai szakmai szervezetek elsősorban azért kritizálták, mert nem integrálódik a hazai vasúti hálózatba.

A MÁV mostani terve, ha azt mondtuk rá, hogy félig a Nyugati–Ferihegy-szakaszra épül, akkor ugyanúgy mondhatjuk azt is, hogy másik felében a kínai terveken alapul, legalábbis a Keleti–Köki-szakaszon, méghozzá úgy, hogy kvázi kompromisszumként a meglevő hálózatba integrálja ezt a szakaszt. A vasúttársaságnál nemrég megvizsgálták, és a következőre jutottak: nem kell a kínaiak által tervezett magasvasút, 13 vasúti híddal, a Keleti és a Köki közötti rész négy kritikus pontját egyszerűbben is meg lehet oldani.

Ehhez a következő fő elemek kellenek:

a Keletiben 2 új peronos vágányt kell építeni csak a reptéri járatoknak (ehhez el kell bontani a pályaudvar kihúzó, tároló és mosó vágányait);

szélesíteni kellene Salgótarjáni úti vasúti felüljárót, és át kell építeni a Hungária körúti műtárgyat;

a Kőbánya-Hizlaló felé vezető ív töltésén vezetve egy egyvágányú átemelés (60 km/órás sebességű), a Bihari út fölött új vasúti híddal;

a Bihari úttól a jelenleg meglevő két vágány mellett harmadik vágány építése Kőbánya-Kispestig (a mostani vontatóvágány helyén), onnan tovább az új vonalon Ferihegyig;

plusz 1-1 vágány a Száva utcai és a Kőér utcai vasúti hídon, átépítéssel.

A vizsgálat szerint a fenti érintett, átalakított vasútvonalak menetrendjébe könnyebben beilleszthetők lennének a 15 percenként közlekedő reptéri vonatok, amelyek közbenső megállók nélkül 17 perc alatt érnének Ferihegyre. A Keleti-nyomvonal előnye ezek szerint az lenne, hogy két metrókapcsolattal (2-es és 4-es) közvetlen járatot lehetne indítani onnan a reptérre Zugló megálló és Köki kihagyásával, ennek köszönhető a rövidebb menetidő. A Keleti mellett szól a vizsgálat szerint, hogy oda jön be a nemzetközi vonatok túlnyomó része is. A vizsgálat nem zárja ki, hogy a reptérről érkezők a Kökitől a Nyugatiba is tovább tudjanak haladni, tehát menjen vonat a reptérről a Keletibe és a Nyugatiba is. Ez a kettős végállomás viszont amellett, hogy drága lenne és nem túl költséghatékony, gyakorlatilag lehetetlen, hogy rövid távon megvalósuljon.

Ezért a politikának hamarosan választania kell majd a változatok között, méghozzá a 2021–2027-es uniós költségvetési ciklus nagy pénzosztásai előtt. Bár a projekt elindításáról, előkészítéséről született kormánydöntés, a szemafor még mindig nem adott zöldet a kivitelezésnek.

Forrás: Index


Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.