„2021 a last minute éve lesz”

Kíváncsiak voltunk, hogyan terveznek, miként tekintenek az előttünk álló nyári szezonra a legnagyobb charteres hazai kiutaztatók. Cikksorozatunk első részében az IBUSZ és a Kartago döntéshozóit szólaltattuk meg.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az IBUSZ időarányosan a tavalyi foglaltságnak kicsit kevesebb mint a felét realizálta március 1-ig. Nagyban zajlanak az előfoglalások, 15 000 fő foglalt eddig náluk programot úgy, hogy ezzel az utasok március 31-ig semmilyen anyagi kockázatot nem vállalnak, mert csak akkor kötelesek kifizetni a részvételi összeg első részét, annak 40 százalékát. Úgy tűnik azonban, hogy ez a pandémiára szabott kedvező feltétel sem elég vonzó egyelőre az utasoknak, hogy a tavalyi szinten foglaljanak.

Komora Zoltán a társaság vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta, hogy az utazási kedv nagyon is intenzív, a járványügyi helyzet javulásáról érkező legapróbb hír hatására is azonnal felélénkül az érdeklődés az utasok részéről, de a tényleges foglalások tekintetében a kivárás a jellemző.  

Aki kivár, rosszul járhat

A szakember mindemellett bizakodó: „Három hónapunk van még a járatok indulásáig, addig remélhetőleg az átoltottság is jóval magasabb lesz, és ezzel párhuzamosan a potenciális utazók köre is bővül”. Az IBUSZ annyi járattal vág neki a nyári szezonnak, amennyit 2019-ben a pandémia előtt a 2020-as évre terveztek. Heti 20 chartert üzemeltetnek majd az optimista forgatókönyv szerint a tőlük megszokott úti célokba: elsősorban a görög szigetekre, Bulgáriába, Törökországba és Spanyolországba. Az egyes úti célokba tervezett végleges kapacitások azonban idén is rugalmasan alkalmazkodnak majd az aktuális piaci kereslethez.

Komora kiemelte, hogy a kivárás nem feltétlenül jó taktika a valóban utazni kívánók számára, hiszen később a potenciális utasok elesnek a társaság 15-20 százalékos előfoglalási kedvezményeitől. Ami az árakat illeti, az IBUSZ hasonló árszínvonalat tud nyújtani mint az elmúlt két évben. Ehhez az is szükséges volt, hogy garanciálisan és nagy tételben előre lekössenek szálláshelyeket és üléseket charter és menetrendszerinti járatokon. „Az aki későn kap észbe, és/vagy a szezon elején magának igyekszik megszervezni az útját, számíthat arra, hogy tetemes áremelkedéssel szembesül. Rodoszi és krétai partnereinktől kaptunk a közelmúltban hívást, hogy ha mi nem kötjük le a kontingenst, a brit tour operátorok azonnal megteszik, hiszen a hírre, hogy nő a britek átoltottsága és a tervek szerint májusban már újra utazhatnak, hirtelen berobbant a kereslet a szigetországban.”

És ez csak egy állam Görögország megannyi küldőpiaca közül. Tehát ha valóban egész Európa – vagy legalábbis a védettek tömegei - egyszer csak megindulnak, és a mára már elvonási tünetekkel küzdő rendszeres tengerpartra járók – idén már mindenképp élvezni szeretnék a sós habokat, a hatalmas kereslet az árakat is alaposan felnyomja majd.

Egzaktabb utazási feltételek kellenének

A Kartago Tours az IBUSZ-hoz hasonlóan szintén a tavalyra tervezett kapacitásokkal készül a szezonra. Heti 9 saját chartert indítanának és 4 továbbin kötnek le block seat-eket.  A tőlük megszokott módon Tunéziát, Törökországot, Egyiptomot és a görög szigetek közül Krétát, Rodoszt és Zakinthoszt programozzák. Füri Mihályné Boglárka cégvezető lapunknak elmondta, a foglalásokhoz képest– amelyek akárcsak az IBUSZ-nál a Kartago-nál is 50 százalékkal maradnak el a tavalyi volumentől a tavalyi év azonos időszakával összevetve a jelenlegi kapacitások túltervezettnek tűnhetnek, de várhatóan az értékesítés volumene jelentősen emelkedni fog a last minute időszakban. „Úgy érezzük, hogy az utazási kedv egyre erősödik, nagyon sokan várnak arra, hogy a korlátozásokat enyhítsék és szabadabban (vagy legalább pontosan meghatározott feltételekkel, karanténkötelezettség nélkül) lehessen utazni, és ahogy ez bekövetkezik, kiugróan magas kereslet várható.” – szögezte le a szakember.

A Kartago tehát lekötött gépkapacitásokkal várja a szezont, felkészülten tudna indulni bármikor, ahogy a feltételek adottak. Jelenleg heti egy menetrendszerinti járat közlekedik Egyiptomba Hurghadára, a charterek várhatóan júniustól indulnak majd, Tunéziába és Törökországba akár már májusban is elindulhat az utaztatás, de az igazi kereslet véleményük szerint június közepére/végére várható. A Kartago utasainak a tavaly lemondott utazások ellentételezéseként lehetőségük volt utazási utalványt választani, ezek 90%-a már felhasználásra került.

„Míg hosszú évek leforgása alatt az előfoglalás volumene jelentős mértékben nőtt évről évre, 2021 bizonyára a last minute éve lesz – szögezte le Füriné. A bizonytalan járványügyi helyzet és a változó utazási szabályok miatt jelenleg még kivárnak az emberek, de ha rendeződik a helyzet, rengetegen indulnak ismét külföldi utazásokra a világ minden részéről. Ennek hatása már most érezhető, egyre több szálloda jelzi, hogy telített a kapacitása. Irodánk szerencsés helyzetben van azzal, hogy a lekötött kapacitások nagy részét át tudtuk hozni a tavalyi évről idénre, és természetesen további szerződéseket is kötöttünk.”

A cégvezető azt is elmondta, hogy pandémia óta nő az online értékesítés aránya mind a Kartago saját mind a viszonteladói értékesítésében. A digitalizáció a járványtól függetlenül érzékelhető volt a nyomtatott katalógus kérdésében is, évről évre kevesebb katalógust adtak ki (tavaly már csak 50.000 példányt), de a COVID járvány hatására idén már csak online érhető el a kínálat, nyomtatott programfüzet nem került kiadásra 2021-re.


Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!

Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet! 

Jó hír a vállalkozó kedvű, városukat szerető budapestieknek: 2024-ben ismét lesz Budapest Tuning ötletpályázat!
Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick

Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick 

A PICK tavaszi kampánya arra buzdítja az embereket, hogy mozduljanak ki a négy fal közül
Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait

Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait 

A fővárosi önkormányzat kitiltaná a hajók nagy részét a pesti rakpartról.
Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen

Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen 

Új zenei és művészeti fesztivállal bővül a Szabadtéri Néprajzi Múzeum programkínálata.
Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival

Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival 

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra.
Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák

Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák 

Túraútvonal-szerű kiállításon tekinthetők meg Burger Barna az Országos Kéktúrán készült fotográfiái a Természettudományi Múzeumban
Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez

Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez 

A nagyobb rugalmasságra már a pandémia idején is volt igény.
Kertek a turizmusban,  turizmus a kertekben

Kertek a turizmusban, turizmus a kertekben 

Kétnapos, "Kertörökség a turizmusban" címmel konferencia vette kezdetét szerdán, a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat

Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat 

Több mint 80 kerékpárosbarát szolgáltató készül akcióval hétvégén a Föld napjára. 
Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került

Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került 

Az Év Tájházvezetője elismerést és a Tájházak és Szabadtéri Múzeumok Szövetsége életműdíjat adták át Szentendrén, a Skanzenben.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.