Tapasztalt sofőrként is érdemes előre felkészülni egy európai utazásra, ugyanis a különböző országokban igencsak eltérő, sok esetben egyenesen meglepő szabályokkal találkozhatunk a személygépjárművekre vonatkozóan.
Fotó: Ayvens
Nem mindenhol száguldozhatunk
Bár itthon hozzászokhattunk ahhoz, hogy 130 km/h-val közlekedhetünk az autópályákon, több európai országban komoly büntetésekre számíthatunk ilyen tempó mellett. Málta például igen szigorú a sebességkorlátozást illetően: az autópályákon maximum mindössze 80 km/h-ás sebesség a megengedett.
Érdemes óvatosan lépnünk a gázpedálra Norvégiában, Cipruson és Hollandiában is, ahol 100 km/h a sebességhatár.
Lettországban és Svédországban 110 km/h, Belgiumban, Írországban, Svájcban és Portugáliában pedig 120 km/h a megengedett maximális tempó.
Országok, ahol ennél megengedőbb a szabályozás
Lengyelországban és Bulgáriában 140 km/h a legnagyobb megengedett tempó, Németországban pedig egyes szakaszokon korlátozások nélkül száguldozhatunk – igaz, az ajánlott sebesség itt is 130 km/h. Franciaországban alapvetően 130 km/h-val közlekedhetünk, de ez a határ azonnal 100-ra csökken, amint elered az eső, rossz látási viszonyok, például sűrű köd esetén pedig csupán 50-el mehetünk. Észtországban egész egyszerű a korlátozás: nyáron 110-el, télen viszont csak 90 km/h-val közlekedhetünk az autópályákon.
Fotó: Ayvens
A sebességmérő kamerák Európa minden országában másképp néznek ki.
Olaszországban például akár postaládának is tűnhetnek –, így nem járunk jól, ha a navigációra és a szemünkre próbálunk hagyatkozni. Kifejezetten gyakoriak a telepített sebességmérők Belgiumban és Máltán, de Olaszországban, Horvátországban és Ausztriában is kiterjedt a rendszer, ráadásul egyaránt találkozhatunk radaros, lézeres és autóba szerelt mobil eszközökkel is.
Szuvenír az autópályáról
Vannak országok, ahol a hagyományos matricás és az új digitális rendszer egyszerre van érvényben, ilyen például Ausztria, ahol már a felhajtáskor 120 eurós pótdíjjal számolhatunk, ha megfeledkeztünk a díjfizetésről.
Fotó: Ayvens
Vannak persze egyszerűbb esetek is: Németországban a személygépjárműveknek teljesen ingyenes az autópályák használata, és a legtöbb európai országban lehetetlen tévedni, hiszen kapus rendszer van érvényben. Ilyen megoldással találkozhatunk Olaszországban, Spanyolországban, Szerbiában, Bosznia-Hercegovinában, Franciaországban, Horvátországban és Lengyelországban is.
Extra büntetések
Ausztriában azért is komoly büntetést kaphatunk, ha nem tartottuk be a 30 méteres követési távolságot, amit külön kamerák mérnek az országban. Érdemes még szigorúbban betartani a sebességkorlátozást az IG-L jelzéssel ellátott szakaszokon is, mivel ezeken az utakon a korlátozás környezetvédelmi célt szolgál, és a légszennyezettségi és/vagy zajszennyezési határértéktől függően a gyorshajtásért járó büntetés összege sokkal magasabb lehet.
Olaszországban az autópályák közel egyharmadán mérik az elhaladó autók átlagsebességét is.
Romániában nemrégiben bővítették a KRESZ-t az agresszív vezetés fogalmával, amelybe beletartozik a veszélyes megközelítés, az indokolatlan fékezés, a leszorítás, a villogás, a dudálás, a forgalmi sávok közötti cikázás vagy például a motor hangos „túráztatása” – ezekért mind komoly pénzbüntetést kaphatunk.
Ha pedig gyermekkel utazunk, külön nézzünk utána az ülésmagasítóval kapcsolatos szabályoknak, ugyanis a legtöbb európai országban csak 1,35 méternél magasabb gyermekek ülhetnek normál ülésen, és ez a szám egyes országokban akár nagyobb is lehet.