Event Insider: Mi mondható el általános érvénnyel a rendezvények lemondásai kapcsán, mikorra tették át a foglalásokat az ügyfelek?
Hegedűs Attila: Jött a járvány és néhány nap alatt a 2020. márciusi, áprilisi, májusi rendezvényeket teljesen visszamondták. A legtöbb ember a tavaszi eseményét most egyelőre átfoglalta őszre vagy kért egy 12 hónapig érvényes vouchert. A kérdés viszont felmerül az emberekben, hogy lesz-e még hova menni 12 hónap múlva, nem megy-e csődbe az adott szolgáltató? Illetve nagy kérdé, hogy mi lesz a többezres konferenciákkal? Könnyen lehet, hogy átalakulnak és másfajták lesznek majd a konferenciák.
Parti János: Minden jel arra mutat, hogy egyelőre még türelemmel kell lennünk. Február végén, március elején egy pár nap alatt gyakorlatilag elvesztettük a második és a harmadik negyedéves teljes rendelésállományunkat. Jelenleg napi szinten nézzük, hogy hány új megkeresést, érdeklődést kapunk rendezvényekre, akár hazai, akár nemzetközi rendezvényekre. Jelenleg ez egytizede annak az érdeklődésszámnak, amit normál esetben tapasztaltunk. Rövidtávon azt hiszem, hogy a nemzetközi rendezvények visszaszorulása miatt a helyi rendezvények számára a szállodai helyszínek elérhetőbbek lesznek. Itt most nem árakra gondolok elsősorban, hanem szabad kapacitásokra és a különféle szerződéses feltételeknek a rugalmasabb alkalmazására...
EI: Költséget csökkentenek a vállalatok, így félni lehet attól, hogy elindul a szállodaszektor egy negatív árspirálba, mint ahogy a 2008-as válság idején. Mi erről a vélemény? Mire készülnek a szállodaipari szereplők? Van-e összefogás, hogy ne induljon el ez a negatív árspirál újra, amiből négy évig nem tudtak kijönni?
HA: Azt látni, hogy az iparágban profit helyett profitelmaradásra készülnek. Kétféleképpen tud ezek után működni a szállodaszektor: az egyik, hogy személy- és emberállományban hatékonyabbnak kell lenni, multifunkcionálisabb embereket kell képezni, és lehet, hogy megint születhetnek új pozíciók, és lehet, hogy meg is szűnnek menedzsment pozíciók. Az ár a másik komoly téma. Amikor az árak lecsökkennek, az sokkal jobban fáj egy szállodának, mert ha kevés a vendég, akkor optimalizálják a szolgáltatásukat hozzá. De ha kevés a vendég és még az árak is beszakadnak, akkor az duplán negatív. Az árakat hímestojásként kell őrizgetnünk, mert gyenge árért kevesebb élményt tudunk szolgáltatni.
PJ: Rengeteg a bizonytalansági tényező arra vonatkozóan, hogy miképp alakul a kereslet-kínálat, például a légi járatok kapcsán. Azt gondoljuk, addig amíg nincs kereslet, addig nem indul el egy járat és addig, amíg nincs járat, addig nincsen kereslet. Jelenleg azt sem tudjuk, hogy ha elindul egy járat, az utazóknak hány százaléka lesz az, amelyik kivár, illetve kérdés az, hogy hogyan változnak az árak a mindenféle európai desztinációkban, Budapest versenytársainál. És még az is tényező, és erre még mindig nincs meg a válasz és hosszú ideig nem is lesz, hogy hogyan viszonyulnak a rendezvényszervezők az egyes városokhoz és a desztinációkhoz? A legnagyobb kérdés minden tekintetben, hogy a vírustól való félelem mikor kezd el csökkeni és e tekintetben hogyan gondolkodik a rendezvényszervező és a rendezvényen résztvevő közönség...
DA: Van-e bármilyen terv, javaslat a rendezvényélénkítésre? Marketing- és, salestervek? Hiszen a szállodák talán egy picit átmentek csak konferenciahelyszínné. Lehetnek-e nyertesei ennek a helyzetnek a szállodák, hogy most a biztonságot képviselik azáltal, hogy egy brand alatt vannak egy nem szokványos rendezvényhelyszínhez képest?
PJ: A terveink készen állnak, nyilván nem árulhatok el hadi titkokat, de én azt hiszem, hogy mindenki arra számít, hogy elsősorban a hazai piac fog aktivizálódni, rövidtávon erre készülünk mi is. Idei év januárjában ünnepelte a Duna-parti Marriott az 50 éves fennállását. Óriási buli volt, egy óriási rendezvénnyel, és akkor úgy láttuk, hogy ez az év fantasztikusan sikeres lesz. És ennek az eseménynek a hangulata, azt hiszem, a mai napig kitart, és mi abban bízunk, hogy az az időszak, amit január végén éltünk, vissza fog jönni.
HA: Véleményem szerint azok az események, amelyek flexibilisen ide is, oda is valók, azok el fognak tolódni oda, hogy hol kapom meg költséghatékonyabban ugyanazt a csomagot. De az az esemény, amit nem tudnak kivinni szállodából, az szállodában marad. A kérdés az, hogy miből veszek el, és itt jön be a rendezvényguruknak a szerepe, és ez egy nagyon jó kreatív munka lesz akár szállodai oldalon, szállodai termék oldalon, hogy hogy épül fel egy szoba, reggeli, rendezvény, maga egy szállodai termék hogyan épül fel - akár rendezvény oldalon is. Szerintem borzasztóan kiemelt jelentőségű lesz a kreativitás.
Forrás: Event Insider / Kreatív