hirdetés
hirdetés

Bírálja a szakma a "pizsamás" busztúrákat

A napokban tragikus buszbalesetet szenvedett csoport útját, az egyetemi túrakörből kinőtt Volmer-Tours Kft. szervezte. A társaság egynapos, tengeri "csobbanásait" sok kritika éri a szakmában.

hirdetés

A napokban tragikus balesetet szenvedett, magyar nyaralókkal Hotvátországból hazatérő buszt a mosonmagyaróvári Volmer-Tours Kft. bérelte. Az utazásszervező cég honlapján olvasható cégtörténet szerint a Kft. a 2000-ben alakult Egyetemi Túrázók Köréből nőtte ki magát: a Veszprémi Egyetem Központi Kollégiumában, mint kollégiumi öntevékeny csoport alakult meg. Az egyetemen tanuló vagy dolgozó fiataloknak az ország különböző tájaira szerveztek túrákat. 2002 nyara óta szerveztek a szomszédos országokba 4-10 napos utazásokat, természetjáró túrákat, de a tengerparti nyaralások (Bulgária, Görögország) is ekkor jelentek meg ajánlataik között. 2007-ben már a Dunántúl és Budapest legtöbb egyetemén és főiskoláján is képviseltették magukat, 2008-tól síutak szervezésével is foglalkoztak.

Közel egy évtizedes utazásszervezői tevékenység után alakítottak csak gazdasági társaságot az utak szervezői, Rolitúra Egyetemi Túrázók Szolgáltató Kft. néven. 2011. nyarán Rolitúra Kft. néven online utazási iroda lettek, ahol, mint írják, már nemcsak felsőoktatási intézményekben tanulók vehettek részt az útjainkon, hanem bárki, akinek megtetszettek az ajánlataik. 2013-tól Iránytű Utazási Iroda Kft.-ként folytatták működésüket, 2016-tól Európán kívül is szerveztek utakat. 2017 végétől a Rolitúra programjait a Földgömb Utazási Iroda kezdte szervezni alvállalkozóként, amely 2020-ban nem kapott működési engedélyt, ezért 2021-től Volmer-Tours Kft.-ként folytatták tovább utazásszervezői tevékenységüket.

Az utazásszervező cég ügyvezetője Tamás Zoltán János az MTI-nak azt nyilatkozta, hogy a balesetkor forgalomban lévő, 2013-as évjáratú Mercedes busz kifogástalan műszaki állapotú volt, 2021. márciusában volt utoljára hatósági műszaki vizsgálaton, folyamatosan karbantartott és ellenőrzött jármű volt, amelyet lényegesen hosszabb utakra is igénybe vettek. Azt is elmondta, hogy az autóbuszt két gépkocsivezető váltva vezette, betartva az előírásokat a pihenő és munkaidőkre vonatkozóan, továbbá egy idegenvezető kísérte a csoportot. A balesetkor volánnál ülő sofőr a hajnali 20 perces egészségügyi szünetet követően Balatonlellénél, a baleset előtt mintegy 45 perccel kezdte meg vezetési idejét a kötelező pihenőjét követően.

A busz egy egynaposnak nevezett, de valójában az utazással együtt összesen három napot felölő úgynevezett „csobbanás" programról, a horvát tengerparton található Baskáról szállította haza az utasokat. Az ügyvezető szerint már hat éve szerveznek ilyen típusú utakat, a buszon alvós programok legnépszerűbb termékeik közé tartoznak, amelyekre eddig több ezren fizettek be. 19 000 Ft-os ártól így tengerparti programokat kínálnak Horvátország mellett Szlovéniába és Olaszországba is, ahogyan a programajánlóban hangsúlyozzák, légkondicionált és összkomfortos, kényelmes autóbuszokkal.

A szakma azonban nem támogatja az ilyen típusú utazásszervezést, amelyet nemcsak a Volmer-Tours Kft., hanem más szereplők is végeznek. A vasárnapi baleset kapcsán a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) elnöke, Molnár Judit, aki mindenekelőtt részvétét fejezte ki a hozzátartozóknak, a Világgazdaság kérdésére jelezte, hogy nem foglal állást, hiszen egyelőre mindenki a vizsgálat eredményére vár. "Az tudható, hogy a szakmai szövetség egyetlen tagja sem szervez hasonló utakat – mondta. A MUISZ-elnök nem támogatja az efféle utazásszervezést, ami igazából csak buszoztatás, hiszen az utastájékoztatók szerint minden program fizetős, a részvételi díj lényegében csak az útiköltséget tartalmazza. A jelenlegi szabályok alapján ráadásul az utasbiztosítás sem lehet kötelező, csak ajánlhatja az iroda, és sokan sajnos maguktól nem is költenek rá" - tette hozzá a szakember.

Az Idegenvezetők Klubja Facebook-csoport moderátora, Molnár Attila idegenvezető a VG-nek azt hangsúlyozta, hogy a nonstop utak szervezése az irodáknak éri meg a legjobban, mert minimális költségből maximális hasznot tudnak kihozni. "Ezek az utak csak minimális szolgáltatást, vagy azt sem tartalmaznak. A szervező cégek nem mindegyike bérel a sofőröknek napközbenre legalább egy csendes, légkondicionált szobát. A járművezetők így sokszor törölközőn alszanak a strandon, vagy a forró buszban, mert a parkolókban álló járműveken a legtöbb országban a klímát sem lehet használni már. A pizsamás járatokon még idegenvezetőt sem kell megfizetni, elég egy csoportkísérő, hiszen a kötelező megállókat és a mosdókat felkonferálni bárki képes, szakmai előképzettség nélkül is. Vagyis ez nem igazi turisztikai szolgáltatás" - emelte ki a szakember.

 




hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai