Csak idő kérdése a közvetlen Budapest-Tirana járat indítása

Hamarosan közvetlen légijárat indul Albánia fővárosa, Tirana és Budapest között, az erről szóló megállapodást néhány hónapon belül aláírhatják a partnerek - mondta a gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkár a magyar-albán gazdasági vegyesbizottág másik társelnökével, Adela Karapici albán gazdaságfejlesztési miniszter-helyettessel folytatott megbeszélését követően kedden, Budapesten.

Magyar Levente hozzátette, ezzel a mostani, mintegy félnapos fárasztó út helyett 45-50 perces közvetlen repülőjárattal lehet majd közlekedni a két főváros között.    

Az együttműködési területek között kiemelte a turizmust, ahol nagy fejlődésen ment keresztül Albánia az utóbbi években, megemlítve a több száz kilométeres tengerparti szakaszon végzett fejlesztéseket. Elmondta, a közeljövőben a legmagasabb szinteken fognak tárgyalásokat folytatni, hogy akár 10 milliárdos nagyságrendben valósulhassanak meg újabb fejlesztések magyar részvétellel.    

Az államtitkár kitért arra is, hogy a két ország közötti együttműködés konkrét üzleti-gazdasági eredményei még nem láthatók a kívánt mértékben. Elmondta, akkor lesznek elégedettek, ha nemcsak az elmélyülő együttműködésről, hanem sokmillió eurós üzletekről is be tudnak majd számolni. Az államtitkár szerint megállapodtak abban, hogy rendszeresítik az üzletember-találkozókat, amelyeket elősegít majd a közvetlen légi összeköttetés is.    

Adela Karapici elmondta, nagyra értékelik Magyarország támogatását minden gazdasági szektorban és bíznak benne, hogy ez folytatódni fog. Úgy vélte, Albánia nagy potenciállal bír, nyitottak minden olyan magyar vállalkozásra, amely lehetséges piacot lát Albániában és újdonságot tud hozni az országba.    

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az Albániából Magyarországra irányuló import 2015-ben 4,384 milliárd forintot tett ki, ami jelentős növekedés az egy évvel korábbi 631,3 millió forint és a 2013-mas 312,3 millió forint után. A magyar export Albániába tavaly 17,239 milliárd forintot ért el, a 2014-es 14,605 milliárd forint után.

A Budapest-Tirana járat egyike annak az öt a magyar kormány által közszolgáltatási szerződés keretében üzemeltetni tervezett járatnak, amelyre az uniós közbeszerzést 2015. április 18-án hirdette meg az NFM az EU hivatalos értesítőjében. Három légitársaságot vártak a koncessziós beszerzési eljárás 2016. május 19-én lezárult részvételi szakaszában. Egyedüli jelentkezőként a Wizz Air küldte meg a pályázati kiírás szerint csak magyarul benyújtható ajánlatát. „A Malév leállása óta hiányzó útvonalak üzemeltetése tisztán piaci alapon nem jelentett vonzó perspektívát a légitársaságok számára. Az összeköttetések megteremtése így kizárólag állami hozzájárulással biztosítható” — ismerte el még nyáron szerkesztőségünknek adott válaszában az NFM. Állami hozzájárulásból, vagyis a mi zsebünkből 48 hónapig közlekedhet a Budapest-Tirana járat. Hasonlóképpen a Budapest-Podgorica, Pristina, Szarajevó, Szkopje járatok is, amennyiben a Wizz Air és a kormány sikeresen megegyeznek a kiírás szerint 8 évnél nem idősebb, minimum 30 személyes gépekkel legalább heti kétszer, magyarul beszélő utaskísérőkkel repült járatok üzemeltetésének részleteiről.  (A témával részletesebben a Turizmus Trend 2016. júliusi számában foglalkoztunk.)

Forrás: MTI


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.