Nehéz első negyedéven vannak túl az európai légitársaságok

Habár az európai repülőtereken megfordult utasok száma az idei első negyedévben 3,4%-kal nőtt 2011-hez képest, az európai légi járatok száma az időszakban 1,7 százalékos mérséklődést mutat, olvasható ki az Eurocontrol a repülési ágazat trendjeit nyomon követő friss Industry Monitorjából. Az első negyedév minden évben a legnehezebb időszak az ágazat számára. Idén a bulletinben vizsgált európai légitársaságok összesen 1,7 milliárdos üzemi veszteséget könyvelhettek el, ami a tavalyi első negyedévhez képest 17%-os romlás.

A kiadvány szerint az európai légijáratok áprilisban 2,7%-kal csökkentek a tavalyi év azonos hónapjához képest, ami nagyjából 2009. áprilisának felel meg. A portugál és francia sztrájkok nagyjából 5000 járat törlését idézték elő. A charter (+3%) és a diszkont (+1,2%) szegmensen kívül minden más ág nagyjából 4%-kal teljesített rosszabban, mint a tavalyi negyedik hónapban. Előzetes adatok szerint áprilisban az összes járat 36%-a késett, ami 3 százalékpontos javulás tavalyhoz képest.

Az európai repülőtereken az összes utasforgalom  2012 márciusában 3,5 százalékkal volt magasabb, mint a tavalyi azonos időszakban, habár a gépindulások összességében 2,3%-kal csökkentek a harmadik hónapban tavalyhoz képest. Az első negyedévben az utasforgalom 3,4%-kal nőtt, míg a járatok gyakorisága 1,7%-kal esett Európában.

A riportba megtalálható az IATA új statisztikája is, amely szerint áprilisban a menetrend szerinti járatok iránti kereslet 6%-kal nőtt.

Hatások az utasforgalomra

Az elmúlt és az elkövetkező időszakban több iparági változás is érinti az európai utasforgalmat.

Az IAG megállapodást kötött egy skót konzorciummal a BMI Regional értékesítéséről. Az ügyletet az CAA-nak kell jóváhagynia. A British Airways bejelentette, hogy 9 BMI útvonalat (Heathrow-ról Bergen, Nizza, Bécs, Stavanger, Hannover, Agadir, Marrakesh és Casablanca) május 23-tól saját járatszám alatt működtet. A BMI eladását követően a cég léányvállalata, a bmibaby bejelentette leállását, a cég fokozatosan állítja le járatait 2012 szeptemberéig.

A Ryanair bejelentette, hogy az idei télen is úgy tervezi, hogy 80 repülőgépet parkoltatni fog, ennek okát a folyamatosan emelkedő üzemanyagárakban, a dublini és a Stansted repülőtér magas téli díjával indokolta. 

A Wizz Air Budapesten állomásoztatott gépeinek száma 3-ról 6 A320-asra bővült a Malév csődjét követően, Budapestről az idei nyáron 32 célállomásra közlekednek, a tavalyi 16-hoz képest az idei télen 22 járatot terveznek.

Az Air France a tervek szerint 2015-re átrstruktúrálja működését, amellyel várhatóan 20%-kal javul a cég produktivitása, ezt főként a személyi költségek csökkentésével érik el, írja a jelentés. A jelentés szerint a légitársaság teherszállító flottája 5-ről négyre csökkent, átszervezik a közép- és rövid távú üzemelést, 2014-ig 34 repülőgépet vonnak ki, üzemelésüket a tervek szerint három elkülönülő részre bontják: hosszú távú feeder, regionális és rövid- és közepes távú szabadidős részre.

Negatív pénzügyek 

A Ryanair kivételével a bulletin által nyomon követett európai légitársaságok mindegyike üzemi veszteséget könyvelt el az idei első negyedévben. Érdekes ugyanakkor, hogy míg a Turkish Airlines, a Vueling, az easyjet és az Air Berlin csoport csökkenteni tudta működési veszteségét az egy évvel ezelőttihez képest, addig a nagyok: Lufthansa, Air France-KLM és az IAG (BA-Iberia) növelték a mínuszt. A Turkish például több mint 30%-kal csökkentette üzemi veszteségét. 

Összesen 1,8 milliárd veszteséget értek el, ami 17%-kal gyengébb eredmény a tavalyi 1,5 milliárdos üzemi veszteségnél. A legtöbb légitársaság az üzemanyag árak meredek emelkedését jelölte meg, mint elsődleges negatívan ható tényezőt, valamint a gazdasági környezet bizonytalanságát.


Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?