hirdetés
hirdetés

Nehéz első negyedéven vannak túl az európai légitársaságok

Habár az európai repülőtereken megfordult utasok száma az idei első negyedévben 3,4%-kal nőtt 2011-hez képest, az európai légi járatok száma az időszakban 1,7 százalékos mérséklődést mutat, olvasható ki az Eurocontrol a repülési ágazat trendjeit nyomon követő friss Industry Monitorjából. Az első negyedév minden évben a legnehezebb időszak az ágazat számára. Idén a bulletinben vizsgált európai légitársaságok összesen 1,7 milliárdos üzemi veszteséget könyvelhettek el, ami a tavalyi első negyedévhez képest 17%-os romlás.

hirdetés

A kiadvány szerint az európai légijáratok áprilisban 2,7%-kal csökkentek a tavalyi év azonos hónapjához képest, ami nagyjából 2009. áprilisának felel meg. A portugál és francia sztrájkok nagyjából 5000 járat törlését idézték elő. A charter (+3%) és a diszkont (+1,2%) szegmensen kívül minden más ág nagyjából 4%-kal teljesített rosszabban, mint a tavalyi negyedik hónapban. Előzetes adatok szerint áprilisban az összes járat 36%-a késett, ami 3 százalékpontos javulás tavalyhoz képest.

Az európai repülőtereken az összes utasforgalom  2012 márciusában 3,5 százalékkal volt magasabb, mint a tavalyi azonos időszakban, habár a gépindulások összességében 2,3%-kal csökkentek a harmadik hónapban tavalyhoz képest. Az első negyedévben az utasforgalom 3,4%-kal nőtt, míg a járatok gyakorisága 1,7%-kal esett Európában.

A riportba megtalálható az IATA új statisztikája is, amely szerint áprilisban a menetrend szerinti járatok iránti kereslet 6%-kal nőtt.

Hatások az utasforgalomra

Az elmúlt és az elkövetkező időszakban több iparági változás is érinti az európai utasforgalmat.

Az IAG megállapodást kötött egy skót konzorciummal a BMI Regional értékesítéséről. Az ügyletet az CAA-nak kell jóváhagynia. A British Airways bejelentette, hogy 9 BMI útvonalat (Heathrow-ról Bergen, Nizza, Bécs, Stavanger, Hannover, Agadir, Marrakesh és Casablanca) május 23-tól saját járatszám alatt működtet. A BMI eladását követően a cég léányvállalata, a bmibaby bejelentette leállását, a cég fokozatosan állítja le járatait 2012 szeptemberéig.

A Ryanair bejelentette, hogy az idei télen is úgy tervezi, hogy 80 repülőgépet parkoltatni fog, ennek okát a folyamatosan emelkedő üzemanyagárakban, a dublini és a Stansted repülőtér magas téli díjával indokolta. 

A Wizz Air Budapesten állomásoztatott gépeinek száma 3-ról 6 A320-asra bővült a Malév csődjét követően, Budapestről az idei nyáron 32 célállomásra közlekednek, a tavalyi 16-hoz képest az idei télen 22 járatot terveznek.

Az Air France a tervek szerint 2015-re átrstruktúrálja működését, amellyel várhatóan 20%-kal javul a cég produktivitása, ezt főként a személyi költségek csökkentésével érik el, írja a jelentés. A jelentés szerint a légitársaság teherszállító flottája 5-ről négyre csökkent, átszervezik a közép- és rövid távú üzemelést, 2014-ig 34 repülőgépet vonnak ki, üzemelésüket a tervek szerint három elkülönülő részre bontják: hosszú távú feeder, regionális és rövid- és közepes távú szabadidős részre.

Negatív pénzügyek 

A Ryanair kivételével a bulletin által nyomon követett európai légitársaságok mindegyike üzemi veszteséget könyvelt el az idei első negyedévben. Érdekes ugyanakkor, hogy míg a Turkish Airlines, a Vueling, az easyjet és az Air Berlin csoport csökkenteni tudta működési veszteségét az egy évvel ezelőttihez képest, addig a nagyok: Lufthansa, Air France-KLM és az IAG (BA-Iberia) növelték a mínuszt. A Turkish például több mint 30%-kal csökkentette üzemi veszteségét. 

Összesen 1,8 milliárd veszteséget értek el, ami 17%-kal gyengébb eredmény a tavalyi 1,5 milliárdos üzemi veszteségnél. A legtöbb légitársaság az üzemanyag árak meredek emelkedését jelölte meg, mint elsődleges negatívan ható tényezőt, valamint a gazdasági környezet bizonytalanságát.

hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai