Egymillió felett a júliusi vendégéjszakák száma a fővárosban

A KSH frissen publikált, I-VII. havi (január-júliusi) statisztikái alapján a főváros kereskedelmi szálláshelyein regisztrált vendégérkezések száma meghaladta a 2,5 milliós lélektani határt: 2.510.680 vendég 5.800.890 vendégéjszakát töltött el Budapesten. Az év eddigi legforgalmasabb hónapjaként zárták a júliust a fővárosi szálláshelyek, 1.002.248 vendégéjszakával, ami egyben azt is jelenti, hogy új júliusi rekord született. A BFTK elemzése következik.

A teljes január-júliusi időszakban a kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó szállásdij árbevétele megközelítette a 90 milliárd Ft-ot (+9,0%) Budapesten. A külföldi vendégektől származó szállásdíj-árbevétel gyakorlatilag valamennyi kategóriában nőtt, míg a belföldi vendégek csak a kategória nélküli szállodákban, a panziókban és a kempingekben költöttek számottevően többet, mint 2018 első hét hónapjában. A július havi bruttó szállásdíj-árbevételek meghaladták a 15,8 Mrd Ft-ot (+3,4%). A főváros sokoldalú és gazdag programkínálattal (Budapesti Nyári Fesztivál, Armel Operafesztivál, 15. Maccabi Európai Játékok) zárta az idei júliust. Emellett az utóbbi években figyelemre méltóan megerősödött a Budapest környéki, mindenekelőtt a Dunakanyar településeinek fesztiválkínálata a nyári szezonban (Szentendrei Teátrum és Nyár, V4 Fesztivál és Színházi Találkozó, Visegrádi Nemzetközi Palotajátékok, Ister Napok, Váci Világi Vigalom), és ezeket ma már a külföldi vendégek is jelentős számban látogatják: mindez hozzájárulhatott a fővárosi szálláshelyeken mért nagyarányú júliusi bruttó árbevétel-növekedéshez (+5,2%) a külföldiek körében.

Júliusban a budapesti szállodák szobakapacitás-kihasználtsága elérte a 80%-ot (+2,6% a tavalyi év azonos időszakához képest), ezen belül is a legkeresettebb szállástípus a gyógyszállodáké, ahol a foglaltság ebben a hónapban meghaladta a 88%-ot — ugyanez az adat az év első hét hónapjára vetítve a szállodáknál 73,4%, a gyógyszállodáknál 76,4%. Újabb rekordot könyvelhet el Budapest az egy kiadható szobára jutó bruttó szállásdíj-bevétel tekintetében: a januártól júliusig terjedő (I-VII. havi) időszakban elsőként haladta meg a REVPAR a 20 ezer Ft-os átlagos értéket (+7,4%), az egy kiadható szobára jutó bruttó bevétel (TREVPAR) pedig a 30 ezer Ft-os értéket (+6,2%) a főváros szállodáiban.

A vendégforgalmi adatok esetében nem mutatkoznak látványos trendváltások 2019 első félévéhez képest: összességében egy moderált, szerény növekedést (+1-1,5%) láthatunk a külpiacokról, és – az országszerte növekvő volumenű SZÉP Kártya forgalom ellenére is – apadó vendégforgalmat (-6-7%) a belföldi piacról. Július hónapban 426.065 vendég 1.002.248 vendégéjszakát töltött el Budapesten, ebből a külföldi vendégéjszakák száma megközelítette a 900 ezret. A januártól júliusig terjedő hét hónapban 2.144.498 külföldi és 366.182 belföldi vendég kereste fel Budapest kereskedelmi szálláshelyeit. Az 5,8 millió vendégéjszaka 87,7%-a külföldi vendégektől származott.

Budapest TOP 10 küldő piaca a kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszakái alapján (2019. január-július):

Helyezés

Küldő ország

Vendégéjszaka szám

I-VII. havi index (%)

2018. I-VII. hó = 100%

1.

Egyesült Királyság

544.447   

104,7

2.

Egyesült Államok

430.691

107,5

3.

Németország

391.891

99,0

4.

Olaszország

307.802   

93,1

5.

Oroszország

228.225

103,7

6.

Spanyolország

222.122

99,5

7.

Franciaország

215.088

107,7

8.

Izrael

214.192   

104,2

9.

Kína  

185.392   

102,5

10.

Koreai Köztársaság

139.555

122,7

 

A piaci rangsor 5-8. helyén igen szoros verseny alakult ki a küldő országok között, év végéig gyakorlatilag bármilyen átrendeződés lehetséges ebben a mezőnyben. Kína és Korea pozíciója stabil, míg a 11-14. helyen csupa szomszédos és közeli piacokat találunk (Lengyelország, Románia, Ausztria, Ukrajna).

A KSH adatsorok tanúsága alapján, Németország egyre inkább stabilizálja harmadik helyét a dobogóról leszoruló Olaszországgal szemben. A júliusi vendégéjszakákban mért látványos német növekedés (+11,1%) konszolidálta ezt a klasszikus kulcspiacot, így a – német beutazó forgalom szempontjából – döcögve induló 2019-es év derekán gyakorlatilag sikerült megismételni a 2018 azonos időszakában mért eredményt. Júliusban továbbra is szárnyalt az amerikai, és különösen a francia vendégforgalom (+3,9, ill. +13,4%-kal több vendégéjszaka!). Mindez köszönhető az Európai Maccabi Játékoknak is: júliusban mintegy 4%-kal több izraeli vendég 9%-kal több vendégéjszakát töltött a fővárosban. Jóllehet a Maccabi Játékok súlypontja már augusztusra húzódott át, a július hónapra mért 11.840 izraeli vendég és 42.775 vendégéjszaka sikertörténetként értékelhető.

Ami a távolabbi piacokat illeti: kismértékben „leült” a kínai vendégforgalom az év derekán, januártól júliusig 111.602 kínai vendég kereste fel Budapestet, és mintegy 185.392 vendégéjszakát töltött el itt. Ez utóbbi teljesítmény a külföldi átlagot meghaladó, +2,5%-os bővüléshez volt elegendő. Mindemellett a kínai vendégek egyre hosszabb ideig tartózkodnak a fővárosban, mi több, a sanghaji járatnyitást (június 7.) követő első három hónapban közel 15 ezer utas használta a járatot. Év végéig további 25 ezer légiutast prognosztizálnak a China Eastern Airlines leányvállalatának Shanghai-Budapest járatára, akiknek túlnyomó része feltehetően a kereskedelmi szálláshelyek vendégkörét gyarapítja majd.

Igen látványos az orosz vendégforgalom bővülése: júliusban 11.038 orosz vendég 29.472 vendégéjszakát töltött el Budapesten, ami +12,2, illetve +18,5%-os bővülést eredményezett (talán ez esetben sem függetlenül a Maccabi Játékoktól). Ezzel Oroszország újra felküzdötte magát a TOP5 küldő piac közé. Januártól júliusig 73.589 orosz vendég fordult meg a főváros kereskedelmi szálláshelyein, 228.225 vendégéjszakát eltöltve, és ebben leginkább az itt-tartózkodás hossza (átlagosan 3,1 éjszaka) az, ami figyelemre méltó. A jövőt tekintve kulcsfontosságú, hogy a téli menetrendi időszaktól heti két alkalommal indít járatokat a Wizz Air Kazanyból a Liszt Ferenc Repülőtérre: Kazany (Kazán) maga is kedvelt célpont, de  - a feltörekvő és gazdaságilag gyarapodó Tatárföld fővárosaként – fontos turistakibocsátó desztináció is. Kazany október végétől – Moszkva és Szentpétervár után - a harmadik orosz nagyváros lesz, ahonnan Budapest közvetlenül elérhetővé válik.

Forrás: BFTK


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?