hirdetés
hirdetés

A Malév legendás főpilótája a névadó

Két héttel azután, hogy a Malév első Tu-154-es repülőgépe visszakapta régi-új,1973-as festését, a Légiközlekedési Kulturális Központ (LKK) a vállalat legendásfőpilótájáról, Dr. Fülöp Andrásról nevezte el a 45 évvel ezelőtt Budapestre érkezőHA-LCA lajstromjelű gépet - közölte hétfőn az LKK.

hirdetés

A Magyarországra érkező első Tu-154-es több szempontból is különleges volt. Míg minden   –   a   típust   használó   -   légitársaság   még   az   utóbbi   években   is   5   fősszemélyzettel   repülte,   a   Malév   már   1973-ban   3   fős   crew-val   üzemeltette   a repülőgépet, ami rendkívül előremutató, hatékony és korszerű törekvés volt. Ez pedig a vállalati főpilóta, Dr. Fülöp András óriási érdeme.

Sokak szerint Dr. Fülöp András a legnagyobb magyar aviatikus volt. Az ő nevéhezfűződnek olyan fejlesztések – az idén 50 éves - típus nemzetközi történetében, amire mi,  magyarok  kifejezetten  büszkék   lehetünk  –  mondta  Somogyi-Tóth  Dániel,  a Légiközlekedési Kulturális Központ alapítója, a Ferihegy műszaki előterén szombaton rendezett megemlékezésen.

Dr. Fülöp András, fotó: LKK


Az orosz fél akkoriban nem tartotta fontosnak, hogy a repülőgép képes legyen a legrosszabb időjárási körülmények között, gyakorlatilag „nulla” látásban leszállni. Fülöp András viszont ragaszkodott egy másik fejlesztéshez, és 1977-re el is érte,hogy a Tu-154-es alkalmas legyen ún. ICAO 2-es kategóriájú leszállásokra, megelőzve ezzel olyan nagy légitársaságokat, mint az Aeroflot. Így a Malév az időjárási viszonyoktól függetlenebbül és biztonságosan tudott menetrendszerűen repülni. Ez óriási   előrelépésnek   számított   a   keleti   blokkban,   de   gyakran   még   a   nyugati légitársaságok is meglepve figyelték a fejlesztéseket.

Dr. Fülöp András 90 évvelezelőtt született és 10 éve hunyt el. A vállalati főpilóta rendkívüli módon kötődött ehhez a repülőgéphez, ragaszkodott hozzá, sajátjaként nézett a Tu-154-esre, a lehető  legtöbbet hozta ki belőle minden tekintetben. Az élet úgy hozta, hogy az évfordulóik is összekapcsolódnak - tette hozzá Somogyi-Tóth Dániel. Molnár Attila oktatókapitány, aki a Malévnél Dr. Fülöp András utóda volt, kiemelte: kétségtelen tény, hogy a Malév legfényesebb időszaka a néhai vállalati főpilótához köthető. 

Tu-154, HA-LCA, fotó: Csemniczky Kristóf


A Malév első Tu-154-esének felújítása nem ért véget a fényezéssel. Az LKK szlovák,görög és orosz partneri kapcsolatainak, valamint a támogatóknak köszönhetően a jövőben számos fontos alkatrész érkezik a repülőgéphez külföldről: a szakemberek egyebek mellett visszaszerelik a korábban eltávolított hajtóműveket, a pilótafülkébe és az utastérbe pedig a tervek szerint hamarosan eredeti műszerek és ülések kerülnek vissza.

Hajrá! Vessenek ránk követ, de munkatársunk szerint szebb gépet még aligha látotta a világ, mint a jó öreg TU-5-ösök. Aki egyszer hallotta hajtóműveik sivító hangját...

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Ön szerint az éttermesek/szállodások felkészültek a GDPR-ra?

Kiadónk társoldalai