Nehéz most betörni a légi piacra - állítja a Wizz Air

A Wizz Airhez az elmúlt hetekben számos megkeresés érkezett, hogy kommentálja a magyar polgári légiközlekedést érintő híreket, közölte a Turizmus Online-nal a társaság.

A légitársaság általában nem foglal állást a versenytársakkal kapcsolatban, most azonban megosztották szakembereik véleményét a témában. A Wizz Air szerint sem a Sólyomról, sem a Hungarian World Airwaysről, sem más jövőbeni kezdeményezésről nem érdemes beszélni mindaddig, amíg valamelyikből tényleg légitársaság nem lesz. Sokkal inkább azokat a jelenségeket érdemes megvitatni, amelyek a jelenlegi kezdeményezések kapcsán kerültek napirendre.

Az induláshoz több tőke kell ma, mint néhány éve

Az újonnan induló légitársaságok túlnyomó többsége vagy soha nem száll fel vagy néhány éven belül csődbe megy. A csőd akkor éri el ezeket a vállalkozásokat, amikor nem tudják fizetni a számlákat és valamelyik a létfontosságú szolgáltatást biztosító partnerek közül úgy dönt, meghúzza a ravaszt.

A Wizz Airnek több tíz millió eurónyi tőkére illetve tőke jellegű finanszírozási formára volt szüksége ahhoz, hogy pénzügyileg kézben tartsa a kezdeti időszakot, mindezt akkor, amikor az európai gazdaság szárnyalt és feleannyiba sem került az olaj, mint ma. A jelenlegi gazdasági stagnálás, a magas olajárak és a légitársaságok közti sokkal erősebb verseny miatt a szükséges tőke még magasabb, mint néhány éve volt.

Akik nem rendelkeznek megfelelő tőkebefektetéssel, azoknak nincs reális esélyük bekerülni azon kevesek közé, akik nem mennek csődbe néhány éven belül. Az elmúlt években számos alultőkésített légitársaság ment csődbe. Minden ilyen esemény jelentős számú utasra van negatív hatással és bizonyosan aláássa a légiközlekedési piac iránti fogyasztói bizalmat, ezáltal gátolja az adott ország légiközlekedésének fejlődését és negatívan hat annak reputációjára is.

Gyengíti a versenyképességet az elavult flotta 

Egy elavult flotta kérdéseket vet fel a működési biztonság és a hatékonyság kapcsán. A pénzügyi források hiánya abban is megnyilvánulhat, hogy egy légitársaság elavult repülőgépek beszerzésére kényszerül. Egy 20-30 éves repülőgép fenntartási költsége sokkal magasabb, mint az olyan új repülőgépeké, mint amilyenek a Wizz Air jelenleg 3,8 éves átlagéletkorú Airbus A320-as flottáját is alkotják. A magas fenntartási költségek tovább gyengítik a versenyképességet.

Egy szék üzemeltetési költsége is magasabb, mint az új repülőgépek esetében, mivel az elavult technológia miatt az üzemanyag-fogyasztás is magasabb, ráadásul a régi gépeken kevesebb szék van a két osztályra bontott ülőhely elhelyezésnek köszönhetően. A régi gépek hajtóműve nagyobb zaj- és légszennyezést okoz, mint a nemrég kifejlesztett hajtóművek, amelyeket azzal a céllal terveztek, hogy kevesebb üzemanyagot fogyasszanak és kevesebb zajt bocsássanak ki. A magyar polgári légiközlekedésnek semmiképpen sem lehet érdeke, hogy az öreg és nem hatékony repülők üzemeltetéséről legyen ismert.

Változóban a hagyományos modell

Számos hagyományos légitársaság felismerte, hogy változtatniuk kell az üzleti modelljükön ahhoz, hogy megőrizzék versenyképességüket. Az Air France és a KLM nemrég vezette be a poggyászdíjat és tette fizetőssé az étkezést, ez utóbbit a lengyel LOT szintén bevezeti, míg a Lufthansa európai járatait átadta diszkont leányvállalatának, a Germanwingsnek. A nemzeti légitársaságok ezekkel a bátortalan lépésekkel próbálnak alkalmazkodni a megváltozott üzleti környezethez. A magasabb költségszintjük, amit részben az öregedő flottájuk tart magasan, nem eredményez alacsony viteldíjakat.

3 havi működéshez elegendő fedezet kell

A légiközlekedési hatóság jogi kötelezettsége ellenőrizni, hogy egy új légitársaság rendelkezik-e a működéshez szükséges műszaki és pénzügyi háttérrel. Pontosan a fent leírt kockázatok elkerülése vagy csökkentése végett a légitársaságokat felügyelő hatóság felelőssége megvizsgálni a légitársaság pénzügyi hátterét is. Az érvényben lévő szabályozás értelmében egy induló légitársaságnak három havi költség készpénzes fedezetével kell rendelkeznie. Ennek az előírásnak a célja, hogy védje az utasok érdekeit. Egy légitársaság váratlan bukását a felügyeleti hatóság által tanúsított kellő körültekintés akadályozza meg.

A fentiekkel kapcsolatban a Sólyom Airwayst is megkérdeztük, jelenleg reakciójukra várunk. 


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.