A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról – FRISSÍTVE

Kíváncsiak voltunk, miként vélekednek a hazai vendéglátó és szálloda szakma képviselői az új szabályozásról, ezért megkérdeztük az ágazat képviselőit, mit gondolnak a most bevezetett változásokról, és véleményük szerint hogyan és mivel lehet pótolni a valószínűsíthető árbevétel-kiesést. 

 

Forsthoffer Ágnes, a balatonfüredi Hotel Margaréta ügyvezetője, az MSZÉSZ Balatoni régiójának vezetője:

Értjük mi a szakma oldaláról, ha baj van a gazdaságban, akkor több más mellett a SZÉP-kártya felhasználhatóságához is hozzányúlnak állami szinten. Azonban azt nem gondolhatja senki komolyan, hogy az ott található, évi úgy 200-400 ezer forintnyi összeg megoldást jelentene, ha lakásfelújításba kezdene vagy ingatlana szépítésére, csinosítására adja a fejét egy kártyatulajdonos. Amikor azonban kiszélesítették a kártya zsebeinek felhasználását élelmiszervásárlásra is: igen, azt megéreztük szállodai, vendégvárós oldalról – akkortól valóban csökkent a hozzánk érkezők száma. De ez a mostani változás nem hiszem, hogy megrendít majd minket. Ami pedig a saját szállodánkat illeti, nálunk a céges foglalások, corporate rendezvények számára a legtöbb éves szinten – ezt nem érinti a mostani változtatás. Ami befolyásoló tényező volt, az a Covid időszaka – akkor – és sajnos azt követően is – jóval kevesebb az ilyen irányú megkeresésünk, megrendelés üzleti rendezvényekre.

Tavaly év vége felé azt tapasztaltuk, jóval kevesebb karácsonyi partit, évbúcsúztatót tartottak nálunk, mint korábban, és megítélésem szerint idén sem változik majd alapvetően e téren a helyzet.

Pedig itt vagyunk a Balaton közelében, egy páratlan adottságú településen, ahol még saját kongresszusi központunk is van – ahol szintén nincs megtelve az idei naptár, nagyon várjuk, a helyi szállodásokkal karöltve, hogy tartsanak ott nagyszámú, többnapos nagy rendezvényeket.

Gergely Gábor, a makói Hagymatikum gyógyfürdő igazgatója:

A SZÉP-kártya felhasználásának változásai miatt azt gondolom, hogy ez negatívan hatással lesz a turizmust-vendéglátás szektorra.

A bevezetett változtatásoknak köszönhetően kb. 5 százalékos visszaesésre számítunk.

Mivel a SZÉP-kártya a bevételünk hozzávetőleg 10 százalékát adja, nem örülünk, hogy a fent említett eszközökre is fel lehet használni. Ezért erősebb marketing kampányokkal próbáljuk pótolni a valószínű árbevétel-kiesést.

Károly Tamás, a Club Tihany Resort igazgatója:

A szállodák, vendéglátóegységek forgalma valószínűleg kicsit visszaesik. A SZÉP-kártyás számlakiegyenlítések nálunk a bankkártyás fizetések kisebb részét jelentik, ha az összes fizetést nézzük, még kisebb az arány. De mindenképpen fájdalmas, bármekkora is lesz a csökkenés. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy

tavaly év végén, amikor élelmiszervásárlásra is fel lehetett használni, átmenetileg, a SZÉP-kártyákat, mi nem tapasztaltunk a forgalmunkban visszaesést.

Azt gondolom, aki eddig is kikapcsolódásra használta a SZÉP-kártyát, jórészt a továbbiakban is erre fogja felhasználni. Legalábbis én ebben bízok! Mindenképpen erősíteni kell a marketing tevékenységet, ami természetesen plusz költségekkel jár, valamint a szolgáltatásokat is folyamatosan szükséges bővíteni. Persze csak ha van erre mód és lehetőség. Mi mindenképpen ezt tesszük majd.

Kovács László, a Magyar Vendéglától Ipartestületének (MVI) elnöke:

Nem örülünk neki, de tényként kell elfogadni. Nyilvánvaló, hogy ez a változás a mi irányunkban történő költések lehetőségét csökkenti. Ugyanakkor tudomásul kell venni, hogy a rendszer eddig is egyfajta opcióként, ajándékként működött, amivel a kormány a vendéglátás forgalmát próbálta ösztönözni. Nem örülünk annak, hogy az emberek mostantól másra is elkölthetik ezt a pénzt, de el kell fogadnunk a helyzetet.

Biztosan nem fog növekedni a forgalom, kizárt, hogy ez a változás számunkra kedvező hatású legyen.

Az viszont biztos, hogy ezúttal is megpróbálunk talpon maradni. A pandémia óta rengeteg tényező nehezíti a lehetőségeinket. Borzasztó nehéz helyzetben vagyunk, hiszen hiába szárnyal a vendéglátás bizonyos területeken, ez összességében nem igaz. Nem szabad elfelejteni, hogy 2019 óta naponta 4-5 üzlet zár be országszerte. Az elmúlt öt évben mást sem csináltunk, mint próbáltunk túlélni. Amikor elszabadultak a munkabérigények vagy az infláció, mindig megpróbáltuk kezelni a helyzetet. De hogy most hogyan fogjuk... azt nem tudom. Őszintén szólva, már nincs olyan megoldás, amit eddig ne próbáltunk volna ki, hiszen a körülmények eddig is rákényszerítettek minket az alkalmazkodásra.

A legnagyobb dolog talán az, hogy a pandémiát a 46 ezer vendéglátóhely túlélte, pedig akkor mindenki azt jósolta, hogy 20-30 százalékuk el fog vérezni. Ez nem történt meg. Aztán jött a gázárrobbanás, akkor is azt hittük, hogy legalább 15-20 százalékuk fog bezárni. De a vendéglátós szakma csodálatos ellenállóképességet mutatott, és ezeket a megpróbáltatásokat is túlélte.

A forgalom növekedése szép dolog, de nem szabad elfelejteni, hogy ennek komoly költségei vannak. Az alapanyagárak emelkednek, és bár a turisták által látogatott területeken nőtt a forgalom, ez nem feltétlenül jelent egyenes arányban nyereséget. Azok, akik eddig talpon tudtak maradni, nem jártak rosszul, de iszonyú erőfeszítések árán jutottak el idáig. Bár a forgalom növekedik, az eredmény a költségek egyre erőteljesebb növekedése miatt csökkenni fog.

Kücsön Gyula, a Tisza-tavi, sarudi Élményfalu ötletgazdája:

Mi a középosztály számára fejlesztettük az Élményfalut, a vendégek jelentős része már tavaly sem engedhette meg magának a nyaralást. A nálunk pihenők 70 százaléka a SZÉP-kártya lehetőségeit vette igénybe. De tavaly így is közel 40 százalékkal kevesebb turista érkezett hozzánk. Jövőre, főleg az új szabályozás miatt, még nagyobb vendégszám vesztésre, sőt, a működésünk ellehetetlenülésére számolunk – tette hozzá. – Igazán ki sem lesz értelme nyitni egyes házakat, azaz komoly lesz a visszaesés. A Tisza-tó szerintünk nagyon sok vendéget fog veszíteni.

Miközben értetlenül állunk a helyzet előtt, látjuk, hogy azok közül, akik ma még megengedhetik maguknak nálunk a nyaralást, sokan inkább külföldre utaznak.

Ez elsősorban a szektor kisebb szereplőinek okoz gondot. A SZÉP kártya fontos eszköz volt ahhoz, hogy idehaza költsék el az állampolgárok a pihenésre szánt pénzüket, például a Tisza-tó partján, nem ötcsillagos hotelekben – emelte ki.

A SZÉP kártya kibocsátói immár másodszor csökkentik a rekreációs funkciót: egyszer élelmiszert lehetett rajta vásárolni, most pedig házfelújításra fordítható a pihenésre szánt összeg fele. Ez azt fejezi ki számomra, hogy a vidéki turizmus nem fontos a döntéshozók számára, és láthatóan a külföldieket és a prémium vendégeket tekintik értéknek. Az egyszerű emberek, a kevésbé népszerű desztinációk ezzel az intézkedéssel el vannak engedve. Az építőipar oltárán feláldozták a turisztikai szektor kis vállalkozásokból álló részét.”

Az árbevétel kiesést nehezen lehet majd pótolni. Eddig is a túlélésért küzdöttünk, hiszen rövidült a szezon az iskolai szünet rövidülésével, horribilisek a rezsiköltségek, a szezonális foglalkoztatást illetően pedig meredeken emelkedett a munkabér.

Magyar Balázs, a VargaTanya szállodaigazgatója:

A változásról szakmai véleményt nem tudok megfogalmazni, mivel azt gondolom, hogy közvetlenül és radikálisan ez nem fog érinteni minket.

Az éves forgalmunknak kerekítve a 5 százalékát teszik ki a SZÉP-kártyás tranzakciók (2024-es adatok alapján), bízunk benne, hogy ez az arány negatív irányba nem fog változni,

vagy a rendelkezés hatására megmaradó egyéb megtakarításokat fogják pihenésre fordítani az emberek.

A marketing és értékesítési stratégiánkat folyamatosan fejlesztjük, monitorozzuk, hogy a piaci igényekhez tudjuk igazítani, tehát nem az árbevétel kiesését pótoljuk, hanem a kihasználtságunkat igyekszünk olyan mértékben növelni, hogy az esetleges negatív kiemenetel esetére is versenyképesek tudjunk maradni.

Semsei Rudolf, a Budapest Party Service ügyvezető igazgatója:

Nem örülök, hogy a vendéglátó szektor kapott még egy pluszt terhet a vállára. Azt gondolom, hogy a főként a vidéki éttermeket és szállodákat fogja érinteni. A fővárosban főként a belvárosi helyeken nem igazán érzik majd meg, mivel ott nagyobb számban fordulnak meg turisták, akiknek a keresletét nem befolyásolja a SZ-kártya változás.

A vidéken működő helyeknél viszont már most látható, hogy a forgalom visszaesett, amit a kieső SZÉP-kártyás vásárlások tovább rontanak.

Az éttermeink forgalmában a belvárosi éttermeknél 7 százalék, az egyéb kerületekben 10 százalék, míg az önkiszolgáló éttermeinkben 20 százalékos volt a Szép-kártya forgalom aránya. A nem belvárosi éttermeinkben már érezhető némi visszaesés, hiszen ott sokkal árérzékenyebb a vendégkör.  2025-ben rengeteg vendéglátóegység kényszerülhet bezárásra, a decemberi üzleti rendezvények még ugyan segíthettek, de sokan közülük januárban már nem tudnak kinyitni. Hosszú távon az áremelkedés és a csökkent kereslet miatt nehéz hónapokra számítunk, és az a kérdés is felmerül, hogy az építőipar vállalni fogja-e a SZÉP-kártya elfogadással járó magasabb jutalékokat, és vajon mindez generál-e majd akkora forgalmat az építőiparnak, mint amekkora kárt okoznak ezzel a turizmus számára.

Az egyik legfontosabb dolog a szigorú költséggazdálkodás, mert bevételt nem fogunk tudni jelentősen növelni. Áremelésnek kizárólag a vendégek fizetőképességéhez igazodva van tere. Az árak emelése helyett a költségek racionális kezelésére, a munkaerő hatékonyabb felhasználására és a szolgáltatás színvonalának emelésére kell koncentrálnunk. Az alapanyagok minőségéből nem engedhetünk, de a mennyiséget sem csökkenthetjük. Számunkra nagyon fontos, hogy a vendégek azt érezzék, hogy többet kapnak a pénzükért. Bár az iparág nehéz időszakon megy keresztül, tudomásul kell venni, hogy az elkövetkező egy-két évben nemcsak a bevétel csökkenhet, hanem a költségek is emelkedhetnek, így romlik a jövedelmezőség, ami továbbra is komoly kihívások elé állítja majd a vendéglátóipari vállalkozásokat.

Somlyai Zoltán, a BDPST Group Hotel Management igazgatója, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) elnöke:

A szállodák belföldi szállásdíjbevételének közel 25 százalékát biztosítja a SZÉP-kártya. Ez nagyon nagy arány, emiatt rendkívül fontosnak tartjuk, hogy az eredeti célok szerinti felhasználás legyen csak biztosítva.

Természetesen a szakmának az lenne az ideális, hogy a SZÉP-kártyákon lévő összeget teljes egészében felhasználják a kártyatulajdonosok.

Amennyiben a kártyatulajdonos nem megy szállodába és étterembe, akkor sajnos a szakmának mindegy, hogy a kártyán marad az összeg vagy más lehetőséget is megnyitnak az elköltésre. Ha lakásfelújításra vagy új otthon vásárlására is lehetőségük van felhasználni, ezzel a turisztikai ágazat lehetőségei szűkülnek.

Tatár György, a Hotel Premio Group alapítója:

Üdvözlendő, hogy az eddigi összegen felül megjelent egy összeg évi 120.000 Ft értékben, amely az Aktív magyarok zsebből költhető el. Ez akár azt is eredményezhetné, hogy a SZÉP-kártya felhasználója kereskedelmi szálláshelyen költi el az eddig is rendelkezésre álló összeget és ezen felül az Aktív zseb az adott desztinációban egy addicionális költést generál. Félő ugyanakkor, hogy a SZÉP-kártya felhasználási lehetőségeinek idei évi szélesre tárása a szálláshelyek helyett az új lehetőségként megjelent széles kínálatban kerülnek majd felhasználásra.

A fentiekben kifejtettekből adódóan kérdéses, hogy a SZÉP-kártya felhasználók körében az élmények, az élményszerzés igénye magasabb szintű-e annál, hogy otthonra bútort, háztartási eszközöket, szőnyegpadlót, parkettát, vagy akár építőanyagot vásároljon, amennyiben erre van szüksége.

Az árbevétel kiesést adatalapú, tudatos marketinggel és proaktív értékesítési tevékenységgel fogjuk pótolni. Az elmúlt években egy dolgot biztosan megtanult a szállodaipar: megtanulta tervezni a tervezhetetlent.

 


Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.