Egymillió felett a júliusi vendégéjszakák száma a fővárosban

A KSH frissen publikált, I-VII. havi (január-júliusi) statisztikái alapján a főváros kereskedelmi szálláshelyein regisztrált vendégérkezések száma meghaladta a 2,5 milliós lélektani határt: 2.510.680 vendég 5.800.890 vendégéjszakát töltött el Budapesten. Az év eddigi legforgalmasabb hónapjaként zárták a júliust a fővárosi szálláshelyek, 1.002.248 vendégéjszakával, ami egyben azt is jelenti, hogy új júliusi rekord született. A BFTK elemzése következik.

A teljes január-júliusi időszakban a kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó szállásdij árbevétele megközelítette a 90 milliárd Ft-ot (+9,0%) Budapesten. A külföldi vendégektől származó szállásdíj-árbevétel gyakorlatilag valamennyi kategóriában nőtt, míg a belföldi vendégek csak a kategória nélküli szállodákban, a panziókban és a kempingekben költöttek számottevően többet, mint 2018 első hét hónapjában. A július havi bruttó szállásdíj-árbevételek meghaladták a 15,8 Mrd Ft-ot (+3,4%). A főváros sokoldalú és gazdag programkínálattal (Budapesti Nyári Fesztivál, Armel Operafesztivál, 15. Maccabi Európai Játékok) zárta az idei júliust. Emellett az utóbbi években figyelemre méltóan megerősödött a Budapest környéki, mindenekelőtt a Dunakanyar településeinek fesztiválkínálata a nyári szezonban (Szentendrei Teátrum és Nyár, V4 Fesztivál és Színházi Találkozó, Visegrádi Nemzetközi Palotajátékok, Ister Napok, Váci Világi Vigalom), és ezeket ma már a külföldi vendégek is jelentős számban látogatják: mindez hozzájárulhatott a fővárosi szálláshelyeken mért nagyarányú júliusi bruttó árbevétel-növekedéshez (+5,2%) a külföldiek körében.

Júliusban a budapesti szállodák szobakapacitás-kihasználtsága elérte a 80%-ot (+2,6% a tavalyi év azonos időszakához képest), ezen belül is a legkeresettebb szállástípus a gyógyszállodáké, ahol a foglaltság ebben a hónapban meghaladta a 88%-ot — ugyanez az adat az év első hét hónapjára vetítve a szállodáknál 73,4%, a gyógyszállodáknál 76,4%. Újabb rekordot könyvelhet el Budapest az egy kiadható szobára jutó bruttó szállásdíj-bevétel tekintetében: a januártól júliusig terjedő (I-VII. havi) időszakban elsőként haladta meg a REVPAR a 20 ezer Ft-os átlagos értéket (+7,4%), az egy kiadható szobára jutó bruttó bevétel (TREVPAR) pedig a 30 ezer Ft-os értéket (+6,2%) a főváros szállodáiban.

A vendégforgalmi adatok esetében nem mutatkoznak látványos trendváltások 2019 első félévéhez képest: összességében egy moderált, szerény növekedést (+1-1,5%) láthatunk a külpiacokról, és – az országszerte növekvő volumenű SZÉP Kártya forgalom ellenére is – apadó vendégforgalmat (-6-7%) a belföldi piacról. Július hónapban 426.065 vendég 1.002.248 vendégéjszakát töltött el Budapesten, ebből a külföldi vendégéjszakák száma megközelítette a 900 ezret. A januártól júliusig terjedő hét hónapban 2.144.498 külföldi és 366.182 belföldi vendég kereste fel Budapest kereskedelmi szálláshelyeit. Az 5,8 millió vendégéjszaka 87,7%-a külföldi vendégektől származott.

Budapest TOP 10 küldő piaca a kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszakái alapján (2019. január-július):

Helyezés

Küldő ország

Vendégéjszaka szám

I-VII. havi index (%)

2018. I-VII. hó = 100%

1.

Egyesült Királyság

544.447   

104,7

2.

Egyesült Államok

430.691

107,5

3.

Németország

391.891

99,0

4.

Olaszország

307.802   

93,1

5.

Oroszország

228.225

103,7

6.

Spanyolország

222.122

99,5

7.

Franciaország

215.088

107,7

8.

Izrael

214.192   

104,2

9.

Kína  

185.392   

102,5

10.

Koreai Köztársaság

139.555

122,7

 

A piaci rangsor 5-8. helyén igen szoros verseny alakult ki a küldő országok között, év végéig gyakorlatilag bármilyen átrendeződés lehetséges ebben a mezőnyben. Kína és Korea pozíciója stabil, míg a 11-14. helyen csupa szomszédos és közeli piacokat találunk (Lengyelország, Románia, Ausztria, Ukrajna).

A KSH adatsorok tanúsága alapján, Németország egyre inkább stabilizálja harmadik helyét a dobogóról leszoruló Olaszországgal szemben. A júliusi vendégéjszakákban mért látványos német növekedés (+11,1%) konszolidálta ezt a klasszikus kulcspiacot, így a – német beutazó forgalom szempontjából – döcögve induló 2019-es év derekán gyakorlatilag sikerült megismételni a 2018 azonos időszakában mért eredményt. Júliusban továbbra is szárnyalt az amerikai, és különösen a francia vendégforgalom (+3,9, ill. +13,4%-kal több vendégéjszaka!). Mindez köszönhető az Európai Maccabi Játékoknak is: júliusban mintegy 4%-kal több izraeli vendég 9%-kal több vendégéjszakát töltött a fővárosban. Jóllehet a Maccabi Játékok súlypontja már augusztusra húzódott át, a július hónapra mért 11.840 izraeli vendég és 42.775 vendégéjszaka sikertörténetként értékelhető.

Ami a távolabbi piacokat illeti: kismértékben „leült” a kínai vendégforgalom az év derekán, januártól júliusig 111.602 kínai vendég kereste fel Budapestet, és mintegy 185.392 vendégéjszakát töltött el itt. Ez utóbbi teljesítmény a külföldi átlagot meghaladó, +2,5%-os bővüléshez volt elegendő. Mindemellett a kínai vendégek egyre hosszabb ideig tartózkodnak a fővárosban, mi több, a sanghaji járatnyitást (június 7.) követő első három hónapban közel 15 ezer utas használta a járatot. Év végéig további 25 ezer légiutast prognosztizálnak a China Eastern Airlines leányvállalatának Shanghai-Budapest járatára, akiknek túlnyomó része feltehetően a kereskedelmi szálláshelyek vendégkörét gyarapítja majd.

Igen látványos az orosz vendégforgalom bővülése: júliusban 11.038 orosz vendég 29.472 vendégéjszakát töltött el Budapesten, ami +12,2, illetve +18,5%-os bővülést eredményezett (talán ez esetben sem függetlenül a Maccabi Játékoktól). Ezzel Oroszország újra felküzdötte magát a TOP5 küldő piac közé. Januártól júliusig 73.589 orosz vendég fordult meg a főváros kereskedelmi szálláshelyein, 228.225 vendégéjszakát eltöltve, és ebben leginkább az itt-tartózkodás hossza (átlagosan 3,1 éjszaka) az, ami figyelemre méltó. A jövőt tekintve kulcsfontosságú, hogy a téli menetrendi időszaktól heti két alkalommal indít járatokat a Wizz Air Kazanyból a Liszt Ferenc Repülőtérre: Kazany (Kazán) maga is kedvelt célpont, de  - a feltörekvő és gazdaságilag gyarapodó Tatárföld fővárosaként – fontos turistakibocsátó desztináció is. Kazany október végétől – Moszkva és Szentpétervár után - a harmadik orosz nagyváros lesz, ahonnan Budapest közvetlenül elérhetővé válik.

Forrás: BFTK


Különleges megoldással készült a pesti ötcsillagos ház új kampányfilmje

Különleges megoldással készült a pesti ötcsillagos ház új kampányfilmje 

Építészeti vizualizációval készült a Crowne Plaza Budapest új kampányfilmje.
Megfizethető szálloda magyaroktól magyaroknak - megnyílt a Lifestyle Hotel a Mátrában

Megfizethető szálloda magyaroktól magyaroknak - megnyílt a Lifestyle Hotel a Mátrában 

Elképzeléseik szerint öt éven belül tizenöt-húsz hazai és külföldi egységgel rendelkező hazai szállodalánccá bővülnek.
Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója

Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója 

A HoReCa-szektoron belül.
Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében

Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében 

Opatija központjában várja vendégeit az arisztokratikus hangulatú topszálláshely, a Hotel Milenij.
Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel

Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel 

Az elismerés újabb gyümölcse a kompromisszumot nem ismerő, minőségi, profi szolgáltatásnak és kiváló vendéglátásnak.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be

A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be 

A TripAdvisor idei győztesei közt ott találjuk a Lánchíd budai-hídfőjénél, a Vár tövében található hotelt.
Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.