Moore-jelentés: a globális hotelipar eredményei 2024-ben

Tavaly a márkázott szállodák átlagos napi szobaára meghaladta a 165 dollárt, eközben a szállodák átlagos kihasználtságais jól teljesített, 70,2 százalékra emelkedett – derül ki a Moore Hungary tanácsadó és könyvvizsgáló cég által közzétett legfrissebb iparági elemzéséből.

A nemzetközi tanácsadó cég 

négy globális hotellánc: a Marriott, a Hilton, az InterContinental Hotel Group és a Hyatt által közzétett adatokból összeálló reprezentatív mintája alapján 109 ország közel 26 ezer márkázott szállodája teljesítményének elemzését végzi el minden negyedévben, értékes betekintést adva a nemzetközi hotelpiac aktuális folyamataiba.

Az adatok azt mutatják, hogy 70,2 százalékos értékével újabb küszöbértéket lépett át a foglaltság mértéke, ami különösen annak fényében komoly teljesítmény, hogy az átlagos napi szobaár (ADR) 165,3 dollárra nőtt az egy évvel korábbi 162,4 dollárról, ami 1,8 százalékos emelkedést jelent.


Fotó: Depositphotos

Az elemzésből kiderül, hogy a nemzetközi szabadidős kereslet mellett az üzleti célú csoportok utazások, ezen belül is a nagy nemzetközi céges rendezvények iránti igény töretlen növekedése áll, ami hatékonyan támasztja meg a szállodai keresletet. Ugyanakkor régiónként eltérő eredmények születtek.

Észak-Amerikában, különösen az Egyesült Államokban, a szállodapiac növekedési dinamikája a pandémiát követő kiugrásnak köszönhető magas bázis miatt már mérsékeltebbé vált, különösen a szabadidős szegmensben. Ezzel szemben az ázsiai–csendes-óceáni térségben és a Közel-Keleten a kereslet erőteljesen bővült. Európában az olimpiai játékoknak és további kiemelt eseményeknek köszönhetően a városi turizmus húzta fel a növekedést, miközben egyes piacokon már érzékelhető volt némi korrekció a korábbi rekordévekhez képest.

Magyarországon is jelentős eredményeket hozott a 2024-es év: a hazai szálláshelyeken (valamennyi szálláshelykategóriában) az előző évhez képest 11 százalékkal több, összesen közel 18 millió bel-, és külföldi turista fordult meg, rekord mértékű, összesen mintegy 44 millió vendégéjszakát töltve el (ez 6%-os bővülés év/év alapon) a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai szerint. Budapest vendégforgalma meggyőző volt, különösen a külföldi turisták száma ugrott meg:

a közel 6 millió beutazó vendég közel negyedével nagyobb létszámot tett ki, mint egy évvel korábban.

A hotelek vendégbázisának erőteljes bővülésében kiemelt szerep jut a Budapest Airportnak, amely 2023-ról 2024-re 19,5 százalékkal több, összesen 17,6 millió utast fogadott és indított.

Az előrejelzések szerint a növekedés idén is töretlenül folytatódik. A hazai szállodai kínálat kapcsán elmondható, hogy

a nemzetközi márkák (például Marriott, Hilton, IHG, Accor) körébe tartozó szállodák átlagos teljesítménye kiemelkedett a piac többi szereplőjéhez képest. Ezek a márkázott szállodák mind az árban, mind a kihasználtságban magasabb szintet értek el, mint a tulajdonosi üzemeltetésű (owner-operated) vagy független, nem branded hotelek.

Kilátások 2025-re

Az érintett négy nagy szállodalánc 2025-ben további bővülésre számít: az egy kiadható szobára jutó árbevétel (RevPAR) tekintetében

további 3 százalékos emelkedéssel számolnak, miközben ugyanerre az időszakra 6 százalék körüli átlagos nettó szobaszám-növekedési rátával kalkulálnak.

Tovább erősödik a márkák szerepe

A magyarországi befektetőknek és üzemeltetőknek fontos felkészülniük arra, hogy az árérzékenyebb vendégek körében is egyértelmű tendencia a növekvő igényszint és a minőség felé való eltolódás. Ez ma minden szegmensre jellemző, beleértve az economy és középkategóriás hoteleket is. Arra számítunk, hogy idén Magyarországon is tovább nő a márkázott hotelek aránya.

– mondta Takács Márton, a Moore Hungary hotel és turizmus üzletági partnere és nemzetközi szektorvezetője. 

Magyarországon a branded hotelek részesedése jelenleg mindössze 20-25 százalék, vidéki viszonylatban ez az érték csupán 10 százalék körül mozog.

Az Egyesült Államokban a szállodai piac közel 72 százalékát nemzetközi vagy nemzeti márkák uralják, és ez a mutató Európában is átlagosan 40 százalék körül mozog szállodaegységek alapján számolva.

A nemzetközi tanácsadó cég előrejelzése szerint

2025-ben globálisan 6 százalékkal bővülhet a márkázott szállodai kapacitás, és a hazai bővülés mértéke várhatóan magasabb lesz ennél az értéknél is.

A márka természetesen önmagában nem garancia és nem általános megoldás, hiszen vannak olyan ingatlanok, ahol a lokációnak köszönhetően szükségtelen lehet a márka költségvonzatát vállalni, másutt a túl alacsony a szobaszám teszi ezt szükségtelenné. Ám összességében elmondható, hogy a kiszámítható minőség és szolgáltatási színvonal iránti igény mellett, amelyet az egyre nagyobb számban érkező nemzetközi turisták támasztanak, általában érezhető előnyt biztosít az ismert márkák jelenléte.

Az elemzés teljes egészében elolvasható: ITT

 


Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak

Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak 

A Hyatt luxusszállodalánc folytatja terjeszkedését a régióban az AluaSoul Sunny Beach megnyitásával Bulgáriában.
Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts

Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts  

Az IHG portfóliója Lengyelországban meghaladja a 30 működő és fejlesztés alatt álló szállodát.
Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója

Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója 

A Hazai Provence butikhotel és a 84 Bisztró a magyar cégcsoporthoz került.
SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.