Válaszok a válságra - hasznos tippek szállodásoknak

„Válasz a válságra - A szállodai értékesítési tevékenység hatékonyabbá tétele” címmel rendezett konferenciát a VIMOSZ szervezésében a Turizmus-Vendéglátás Ágazati Párbeszéd Bizottság.

Az egynapos konferencia folytatása a VIMOSZ által 2009 októberében megkezdett rendezvénysorozatnak. A tavalyi októberi első konferencián a szállodaszektor képviselői az energetika költségcsökkentő hatásainak, a dolgozók irányításba történő bevonása, valamint az uniós pályázatok irányából kerestek választ az ágazat kérdéseire. A szerdai rendezvény nyitó előadása a szállodai szektor jelenlegi nehéz helyetét tárgyalta.

„Kollégák és sorstársak” - szólította meg Dr. Győrffy Anna a hallgatóságot, és fogott hozzá a szállodaipar helyzetét vázoló szenvedélyes hangvételű, ostorozó előadásához. Győrffy szerint 1-2 éven belül nem változik meg a környezet, továbbra is túl nagy a kínálati oldal, miközben a magyar turizmus a tömegturisztikai termelésre állt rá, amely leggyorsabban reagál a gazdasági változásokra, így a jelen körülmények között a kínálat meghaladja a keresletet. Az egyre csökkenő vendégeket az egyre több szálloda egymás elől szipkázza el.

Győrffy a KSH legfrisebb adataira hivatkozva tragikus mértékűnek nevezte az egy szobára jutó bevétel (RevPAR) csökkenését, mely 2010 első negyedévére elérte a bruttó 4836 forintot. A szakember úgy látja: hiába nőtt a vendégek és az általuk eltöltött éjszakák száma, az alacsony RevPAR miatt legfeljebb stagnálásról beszélhetünk.

Komoly akadálya a válságból történő kilábalásnak a szállodaipar eladósodottsága; Győrffy információi szerint vannak szállodák, amelyek a felvett hitel visszafizetésére is hitelt vesznek fel. Ezáltal nehéz a szállodáknak jövőképet kialakítani, máról holnapra élés jellemzi a szektort. A termék ára, az elosztási csatorna és a kommunikáció nincs összhangban a célközönség elvárásaival - véli Győrffy. Addig nincs esély jól eladni egy szálloda kínálatát, amíg nem foglalkozik mindenki a marketinggel, mert marketing az is, hogy van-e zsírfolt a poháron, vagy sem. Az a hozzáállás - folytatta a szakember - nem fog egységes marketingmunkát és csapatot építeni, ha a munkaadók nem becsülik meg munkavállalóikat. Győrffy Anna úgy látja: jelenleg az „Örülj, hogy munkád van” a jellemző hozzáállás a szállodaiparban is.

A szakember úgy véli: hosszú távon egy szállodának az egyéni vendégek megynyerése a cél, de ehhez egyenlő bánásmódban kell részesíteni a csoportokat, akikből a jövő egyéni vendégei verbuválódnak. A csoportok behozásához pedig fontos a jó együttműködés az utazásszervezőkkel, viszonteladókkal, akik számára áttekinthető tarifarendszereket kell kidolgozni. Az áttekinthetetlenség kezelhetetlenné és eladhatatlanná teszi a terméket Győrffy Anna szerint.

Győrffy Anna előadására reagálva Kovács István, a Magyar Szállodaszövetség (MSZSZ) titkára elmondta: a szállodáknak valóban a mával kell foglalkozniuk, a változásokra szinte azonnal választ kell adni. Kovács kritikusan vélekedett az elmúlt tíz év szállodafejlesztéseiről, melyek felelősek a túlkínálatért. Kovács külön kiemelte a fővárosi szállodák nehézségeit, melyhez nagy mértékben hozzájárult, hogy Budapest, mint idegenforgalmi desztináció nem fejlődött.


Turisztikai fejlesztés Nógrádban

Turisztikai fejlesztés Nógrádban 

Jelentős felújításon esik át az 1973 óta működő Salgó Hotel.
Hunguest hotelek Hévízen: wellness és kikapcsolódás egy helyen

Hunguest hotelek Hévízen: wellness és kikapcsolódás egy helyen 

A Hunguest Hotels szállodaláncnál a lánc számos szállodája teljes körűen megújult, köztük hévízi egységeik is.
Belföldi és nemzetközi vendégérkezések hazai szálláshelyeken

Belföldi és nemzetközi vendégérkezések hazai szálláshelyeken 

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai szerint eddig 2,4 millió belföldi és 2,6 millió nemzetközi turistát regisztráltak a hazai szálláshelyek.
Két új magyar szálláshely a világ fenntartható turizmusának térképén

Két új magyar szálláshely a világ fenntartható turizmusának térképén  

Két észak-magyarországi szálláshely nyerte el ma a nemzetközi Good Travel Seal minősítést, amelyet a világ egyik vezető fenntarthatósági turisztikai értékelőrendszereként tartanak számon.
MSZÉSZ márciusi trendriport – kevesebb belföldi vendég, mint tavaly

MSZÉSZ márciusi trendriport – kevesebb belföldi vendég, mint tavaly 

Márciusi trendriport a KSH adatai alapján.
Brandváltás ennél a patinás fővárosi szállodánál

Brandváltás ennél a patinás fővárosi szállodánál 

A Mövenpick bejelentette a Mövenpick Hotel Budapest Centre megnyitását.
Újra nyitva a családok és a wellness rajongók kedvence: a Hunguest Flóra

Újra nyitva a családok és a wellness rajongók kedvence: a Hunguest Flóra 

Évekkel ezelőtt, fejlesztés céljából zárt be az egri Hunguest Hotel Flóra azért, hogy 2024. december 18-án megújult külsővel és belsővel születhessen újjá.
A szállodások keleti régióülésére készül a megújult Hunguest Béke

A szállodások keleti régióülésére készül a megújult Hunguest Béke  

Május 7-én a nemrég újranyitott hajdúszoboszlói Hunguest Béke szállodában rendezik meg a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) keleti régióülését.  
Igazgatóváltás a Dorothea Hotel élén

Igazgatóváltás a Dorothea Hotel élén 

Az ötcsillagos budapesti belvárosi ház vezetése 2025 március elsejétől változott.
Új ötcsillagos ház nyílik Hévízen

Új ötcsillagos ház nyílik Hévízen 

Az ötcsillagos szállodában a vendégeket nem csak a luxus legmagasabb foka, hanem valódi testi-lelki feltöltődés várja.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.