Hazánk második számú, állandó forgalmú nemzetközi repülőtérré válása óta eddig bezárásra nem kényszerült repülőtere, az AD az eddigi idei utasforgalom alapján közel annyi utast szolgál ki, mint 2009-ben.
A charterszezon kezdete óta 46 kiutazó járatról eddig 13406 induló és érkező utas fordult meg a repülőtéren. A Hambrug International kéthetente Lipcséből és Erfurtból közlekedő járatain eddig 1670 ki- és beutazó utast fogadott a debreceni légikikötő.
A járatok többnyire 100%-os töltöttséggel közlekednek - tájékoztatta Farkas András, a repülőtér ügyvezetője a Napi Turizmust hozzátéve: különösen igaz ez az augusztusi járatokra.
Debrecenből jelenleg heti 3 járat közlekedik Törökországba, illetve egy-egy járat Tunéziába valamint Bulgáriába, míg a német charterek, melyekre csak menetjegy váltása is lehetséges, kéthetente közlekednek főképp Hajdúszoboszlóra érkező fürdővendégekkel.
Farkas András elmondta: az idén nem indított korfui járat jövőre újra indulhat. Igény lenne rá, illetve az utazásszervezők is jelezték ebbéli szándékukat a repülőtér felé, mindenesetre a tervezhetőség érdekében meg kell várni a szezon zártával kijövő eredményeket - tette hozzá az ügyvezető.
A charterforgalom megtartása és bővítése mellett továbbra sem tesz le a debreceni repülőtér arról, hogy a régió első számú, menetrend szerinti forgalmat is bonyolító légikikötőjévé váljon.
Mivel a cívis város légikikötője nem csupán szezonális idegenfogalmi termékekhez kapcsolható, hanem az ország második legnagyobb, számos kulturális, gazdasági és idegenforgalmi vonzerővel rendelkező városának repülőtere, így indokolható a nemzetközi menetrend szerinti forgalomba történő bekapcsolása.
Egy ráhordó járat újbóli beindításához a repülőtér vezetősége komoly előkészületeket tett az utóbbi időben, komolyabbakat, mint, ami a korábbi hasonló próbálkozásokat megelőzte - ismertette Farkas András. Debrecennek korábban volt két - München, Budapest - sikertelen kísérlete hasonló járat üzemeltetésére.
„A repülőtér azt a célját, hogy más országokhoz hasonlóan regionális repülőtérként kiszolgálja a vonzáskörzetében élők igényeit csak menetrendszerinti járatokkal tudja elérni” - érvel Farkas András.
Nyár végéig szeretne a repülőtér vezetősége végezni azzal a felméréssel, amely alátámasztja a régió ráhordó járat beindítására vonatkozó igényeit illetve a légitrsaságokkal folytatott további tárgyalások irányát meghatározná.
„Az utazási szokás felmérésében bevontuk, illetve még be kívánjuk vonni a régióban működő vállalatokat, önkormányzatokat, az idegenforgalommal foglalkozók körét, a rendezvényszervezőket, de olyan új területek képviselőit is, mint például az egészségturizmus” - ismertette az ügyvezető.
A debreceni repülőtér esetében meglehetősen nagy területről beszélünk. „Vonzáskörzetünk az Észak-Alföldi régió megyéin - Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Jász-Nagykun-Szolnok - túl Békés, Borsod-Abaúj Zemplén és Heves megye egy részére is kiterjedhet, valamint átnyúlhat az országhatáron túl Ukrajna és Románia határmenti részére is. Ez a terület megítélésünk szerint nincs ellátva gyors és rugalmas utazást biztosító légi kapcsolattal, így ezt a szerepet a Debreceni Repülőtér mindenképpen betöltheti” - vázolja fel Farkas a földrajzi határok nyújtotta lehetőségeket.
Fontos azonban, hogy a régiós igényeket kiszolágáló járat hosszú távon és versenyképes áron üzemeljen. Ahogy fontos az is Farkas András tájékoztatása szerint, hogy olyan járatstruktúra jöjjön létre, amellyel Távol-Keletről vagy az amerikai földrészről is rugalmasan, kényelmesen elérhetővé válhat Debrecen és régiója.
A repülőtér tárgyalásokat folytat mind a „hagyományos”, mind pedig a fapados légitársaságokkal. Előbbieknél elsődlegesen a német - Frankfurt, München - vagy angol hub-ra ráhordás jön szóba. Utóbbiak esetében az AD tárgyal már egy ideje a Ryanair-rel, de eddig nem sikerült az ír fapadossal túllendülni azon a technikai akadályon, hogy a Ryanair szerint a debreceni kifutópálya nem alkalmas az ír fapados által üzemeltetett Boeing 737-800-as típusú gépek fogadására. Ellentmndásba látszik azonban kerülni a Ryanair, mivel a típus gyári minimuma 31 méteres pályaszélesség, Debrecenben 2500x40 méteres pályát használnak, melyen vígan landolnak és szállnak fel a Ryanair által használt típusnál lényegesen nagyobb gépek, mint a például a Boeing 767, vagy az IL-76-os cargo gép is. Szintén tárgyal az AD a Wizzairrel, ők azonban még további ismereteket kívánnak szerezni a régióról - mondta el Farkas András.
Érdeklődésünkre, hogy nem lenne-e célszerű egy budapesti ráhordó járatról a Malévvel tárgyalni, Farkas úgy reagált hogy a Malévnél fenálló nehézségek miatt egy újbóli budapesti járat beindítása akadályokba ütközik, de szerinte egy megfelően működő Malév estében már „másnap indulhatna” a járat.
„Reálisan nézve - a fenti szempontokat és a folyamatban lévő munkát is figyelembe véve - egy új járat legkorábban a légitársaságok 2011-es nyári menetrendjébe illeszthető be, azaz az üzemelés kezdete jövő év tavasz, nyár eleje lehetne, de ez mind az előttünk álló időszak tárgyalásainak függvénye” - biztat Farkas András hozzátéve, hogy a város vezetése részéről minden támogatás adott.