Itt az igazság a légifolyosókról és a szabad légtérhasználatról

Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.

A hazai légiforgalmi szolgáltató, a HungaroControl napra pontosan tíz éve, Európában elsőként törölte el a teljes magyar légtérben a légi útvonalhálózatot és vezette be a repülőgépek korlátozások nélküli szabad légtérhasználatát, ezzel véget vetve a légifolyósóknak hazánkban, amely – tévesen – a mai napig használt fogalom a közbeszédben.

Az úgynevezett Hungarian Free Route (HUFRA) rendszer lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb egyeneseken közlekedhetnek a repülőgépek.

A légitársaságok így a legoptimálisabb és a legkörnyezetkímélőbb módon tervezhetik meg és bonyolíthatják le repüléseiket hazánk légterében. 2015 óta összesen 15 millió kilométerrel csökkent a Magyarországon átrepülő járatok útvonala, ami a légitársaságok számára minimum 33 millió dollár értékű üzemanyag-megtakarítást eredményezett, valamint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a globális légtérbe.

 2015 óta összesen 15 millió kilométerrel csökkent a Magyarországon átrepülő járatok útvonala
2015 óta összesen 15 millió kilométerrel csökkent a Magyarországon átrepülő járatok útvonala
Fotó: Depositphotos

A HungaroControl 2024-ben rekordforgalmat regisztrált Magyarország légterében, összesen 1 143 937 repülőgéppel, amelynek legnagyobb részét – közel 84 százalékát – az átrepülő járművek tették ki. Az Európai Bizottság rendelete a szabad légtérhasználat bevezetését csak 2022-től tette kötelezővé az egész kontinensen, így Magyarország jóval a határidő előtt, idő- és térbeli korlátozások nélkül teljesítette ezt a kötelezettséget. A fejlesztésért nemzetközi szakmai innovációs díjjal is jutalmazták a társaságot.

„A HungaroControlnál felkészülten állunk a folyamatosan növekvő forgalom kihívásai elé, és kiemelt figyelmet fordítunk az innovációra annak érdekében, hogy minél hatékonyabban kezeljük az átrepülő, valamint a le- és felszálló járatokat, ezzel biztosítva a maximális fokú biztonságot is.”

– nyilatkozta Turi Ferenc, a HungaroControl vezérigazgatója.

Az előrejelzések szerint a 2025-ös évre szintén erős forgalom várható, amelynek megfelelő kezelése érdekében számos további légiforgalmi szakmai, humán erőforrás és technológiai fejlesztést vezet be a Nemzetgazdasági Minisztérium közvetett tulajdonosi joggyakorlásával működő szolgáltató. Ilyen például a légtér logikai szerkezetének még hatékonyabb működést célzó átalakítása, a meteorológiai asszisztencia folyamatos jelenléte a munkateremben vagy a Budapest Airporttal történő stratégiai együttműködés keretében megvalósított projektek.


airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség

airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség 

A lett nemzeti légitársaság előzetes adatokat tett közzé a 2025 első féléves időszaki eredményeiről.
Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest

Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest 

A diszkont légitársaság vezére ezt a minap jelentette be.
Egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek utaztatása

Egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek utaztatása 

Mostantól elegendő a gyermek diákigazolványának másolatát bemutatni – akár nyomtatott, akár digitális formában – a díjmentes jegyváltáshoz és az életkor igazolásához.
Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét

Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét 

A péntek hajnali járat kényszerleszállást hajtott végre Varsóban.
Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket

Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket 

A magyar fiatalok nemcsak álmodoznak, hanem tudatosan készülnek arra is, ha valami nem a tervek szerint alakul.
Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól

Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól 

A NAV felhívja a figyelmet a készpénzre is.
Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein

Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein  

Még vizsgálják a katasztrófa okait.
Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek

Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek  

Tizenegy balatoni állomáson a peronokat szektorokra osztják az utasok segítése érdekében.
Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak

Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak 

A Wizz Air ismét elnyerte a World Finance Sustainability Awards 2025-ös „Legfenntarthatóbb diszkont légitársaság” címét.
A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról 

A légitársasággal szemben azt követően indítottak vizsgálatot, hogy a hétfői Dubaj-Budapest járat törlése miatt több tucat magyar utas maradt ellátás nélkül a Közel-Keleten.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.