A HungaroControl szerdai, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a CPDLC (Controller Pilot Data Link Communications) technológia - amelynek bevezetését az unió rendelte el - lényege, hogy a nem időkritikus üzeneteket az átrepülő gépek fedélzetére továbbítják, így az irányítók egyszerre több géppel is tudnak majd kommunikálni. Ez jelentős mértékben növeli a légiforgalmi irányítás kapacitását, kizárhatók az esetleges interferencia okozta félreértések, és a fáradtságból adódó hibák is, így tovább javul a repülésbiztonság, a frekvenciák pedig kevésbé lesznek túlterheltek - írták.
Főként önerőből valósul meg a program
A kétmilliárdos fejlesztési program tartalmazza a kommunikációs infrastruktúra biztosítását, a hazai szabályozási háttér kialakítását, a hálózati telekommunikációs szolgáltató kiválasztását, valamint az oktatási és szimulációs tevékenységeket. A forrásokat nyolcvan százalékban a költségvetési támogatásban nem részesülő HungaroControl önerőből biztosítja, a fennmaradó mintegy 420 millió forintot pedig az Európai Unió a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) keretében biztosítja.
A közlemény idézi Szepessy Kornél vezérigazgatót, aki azt mondta, a HungaroControl mindig úttörő szerepet vállalt az új technológiák bevezetésében. A világon elsőként alkalmazta a fedélzetről letöltött adatok komplex feldolgozását és megjelenítését az irányítók számára, és a közép-európai régióban a magyar szolgálat rendszere volt elsőként képes az új hívójelalapú azonosításra, illetve a CPDLC technológia fejlesztésében is Európa élvonalában van.
Forrás: MTI