2024-ben mintegy 40.000 privátrepülést regisztráltak Ausztriában. Ebből 1.700 belföldi út volt, annak ellenére, hogy számos esetben elérhető lenne a környezetbarátabb vasúti alternatíva, derült ki a GD Consulting legfrisebb cikkéből.
Míg a menetrend szerinti járatoknál – például a Salzburg–Bécs vonalon – az osztrák kormány korábban betiltotta a rövid belföldi repüléseket, addig a magángépek továbbra is szabadon közlekedhetnek, írják.
Egy ilyen rövid repülőút akár 1,3 tonna CO₂-kibocsátással jár, míg ugyanez vonattal csupán 3,6 kilogramm lenne.
Az adatok különösen aggasztóak, mivel a járatok harmada 400 kilométernél rövidebb távra szólt, és az utak 40 százaléka „üres járat” volt. Tehát az utas nélküli repülések is jelentősen hozzájárulnak a kibocsátásokhoz.
Fotó: Depositphotos
Az elemzés megnevezi az iparág főszereplőit is: a legtöbb járatot (több mint 6.600-at) a GlobeAir teljesítette, de a legnagyobb CO₂-kibocsátást az Avcon Jet produkálta, köszönhetően a nagyobb, luxuskategóriás gépeinek.
A jelentés társadalmi szempontból is éles kritikát fogalmaz meg
A beszámoló szerint a privátrepülés extrém fogyasztási forma, amely többszörösen túllépi az EU Zöld Megállapodásában meghatározott évi 0,4 tonnás személyenkénti klímacélt. Egyetlen rövid magánrepülés a határérték többszörösét is meghaladhatja.