A koronavírus okozta világjárvány hatása miatt sok dolog átértékelődött a turizmus területén, hiszen a járvány ezt az ágazatot sújtotta leginkább. Ezáltal a turizmus-menedzsmenttel foglalkozó szervezetek feladata is változik: a turistaáramlás menedzselése és a turisztikai fogadóterület társadalmi- és gazdasági hatásainak optimalizálása a jövőben fokozottan előtérbe kerül majd. A minőségi élménytér megszervezése, valamint a vendégforgalom optimalizációja a jövő kulcsfogalmai: a turisztikai versenyképesség új fundamentumai, amelynek hajtóerői a digitalizáció és a körforgásos-, karbon-semleges gazdaság megteremtésének fontossága.
Bécs és Budapest egyaránt felismerték a turizmus és szabadidő-gazdaság területén jelentkező kihívásokat és lehetőségeket. Az osztrák főváros látogatógazdasági (visitor economy) stratégiája, valamint Budapest formálódó újturizmus stratégiája egyaránt nagy hangsúlyt helyez a régión belüli kapcsolatok előmozdítására.
Az együttműködés céljai
- kölcsönös szinergiák mentén a két város lakói között a turisztikai interakciók számának növelése, összehangolt termékfejlesztéssel és akciókkal
- a visitor economy jegyében olyan lehetőségek megteremtése, amelyek a látogatószámok és minőségi turisztikai költés kölcsönös növelését eredményezik
- az esetlegesen ismétlődő, a turisztikai keresletet visszavető globális válságokkal szemben Bécs és Budapest turisztikai ellenálló képességének növelése
- a városi turizmust általánosságban sújtó kihívások megoldása érdekében, - mint pl. a munkaerőhiány orvoslása - a megoldási javaslatok összehangolása
- a Duna-menti regionális együttműködés érdekében a két város turizmusfejlesztési elképzelésiről szóló információk időközönkénti megosztása, esetlegesen közös kutatások végzése, piaci információk cseréje.
Az együttműködés tartalma - főbb és kiemelt területei
- a két város közötti minőségi turisztikai interakciók növelése
- a turizmus globális válságokkal szembeni ellenállóképességének növelése
- annak a vizsgálata és fejlesztése, hogy a népszerű városkártyák, közlekedési bérletek és digitális applikációk miként kapcsolhatóak össze különböző turisztikai akciókkal
- a két város közötti smart mobilitási eszközök népszerűsítése, ezek promóciója, termékfejlesztésbe való bevonása
- a fenntartható turizmus melletti elköteleződés mindkét város részéről
- a digitális fejlesztések összehangolása a kölcsönös átjárhatóság érdekében
- a városi lakosság életminőségének javítását célzó jó gyakorlatok kölcsönös megismerése, fejlesztése.
Forrás: Budapest Brand nZrt