hirdetés

Mi az a DMA? És miért jó nekünk?

A digitális világban egy várhatóan 2024 áprilisában életbe lépő vadonatúj szabályozási rendszert mutatott be az MSZÉSZ közgyűlésén a szakmai közönségnek Szigetvári József, a szállás.hu vezérigazgatója.

hirdetés

Meglehetősen friss szabályozó rendszerről hallhatott azon melegében a szállodás szakma, ugyanis éppen a közgyűlést megelőző nap véglegesítették a DMA (Direct memory access) szövegét, amelynek segítségével szabályozzák a világ sok pontján működő és elérhető nagy digitális platformokat. 

 

Mint az ismert szállodai szakértő elmondta, az EU 4,5 évnyi gondolkodási idő után jutott arra a döntő elhatározásra, hogy megregulázza az olyan nagy globális digitális platformokat, amilyen például a Google, a Facebook vagy az Apple. Teszi ezt annak érdekében, hogy megvédje a kisebb helyi digitális cégeket, így segítve őket azzal, hogy versenyben maradhassanak a multikkal szemben.

Kik azok a "kapuőrök"?

Mint Szigetvári Józseftől hallhattuk, a 2022. májusára véglegesített szöveg szerint 4 kritériumnak kell megfelelnie azoknak a multiknak, amelyek a 2024 áprilisától életbe lévő előírásoknak kell megfelelniük. Ezek a következők:

- 75 milliárd eurós cégértékkel kell rendelkezniük

- havi 41 millió aktív felhasználójuk van

- évi 10 ezer business user van náluk

- minimum 3 tagállamban nyújtanak szolgáltatást

Bár a booking.com is megfelelt a covid-világjárvány kitöréséig ugyanezen kritériumoknak, azonban attól kezdve nem, ezért a mostani megfogalmazás szerint ők nem tartoznak majd a "kapuőrök" közé.

Milyen kötelezettségekkel rendelkeznek?

Az előadó megemlítette, kötelezettségeik nem lesznek hatással a jelenlegi szállodai piacra, amelyek a következők:

- nem lehet preferencia saját szolgáltatásuk (ezt nem tekintheti majd senki alapértelmezettnek a digitális szolgáltatók közül)

- tilos az árparitás klauzulás

- nem lehet saját terméket előnyben részesíteni

- nem lehet személyes adatokat más szolgáltatás céljára felhasználni, átadni

- azonos felületen kell bemutatni a különböző szolgáltatókat

 

Mindez, összegezte zárásként Szigetvári, azt a célt szolgálja, hogy ne kerüljenek versenyhátrányba a multikkal szemben a kisebb szolgáltatók, mint amilyen például cégük is.. Aztán, hogy ez a valóságban miképp fog realizálódni - tegyük hozzá -, a már egész más kérdés. Hogy a nagy halak megeszik-e a kis halakat? - erre ma még nem tud választ adni az érdekes és informatív előadást tartó szakértő.

 

 

Vágó Ágnes, főszerkesztő
a szerző cikkei

(forrás: Turizmus Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Figyelem - új mailcímek!

Felhívjuk figyelmüket, hogy email-címeink megváltoztak. Közleményeiket, híreiket, meghívóikat a  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  és a  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  email-címekre várjuk. Központi email-címünk: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

A korábbi email-címeinkre küldött tartalmak nem jutnak hozzánk. Kérjük, az új email-címekre frissítsék a listáikon a nevünk mellett az adatokat. Köszönjük!

hirdetés
hirdetés

Megjelent a Pont itt Magazin!

Friss lapszámunk fókuszában a szezonnyitás és a fenntarthatóság áll.

Találkozzunk a Facebookon!

Az energiaárak és az alapanyagok beszerzési költségei ugrásszerűen megnőttek, és még nem tudni, hol a vége. Ön tett-e valamit annak érdekében, hogy ellensúlyozza valahogy a brutál módon megnövekedett kiadásait?

Partnerünk