hirdetés
hirdetés

Lehet-e túlélési stratégia a belföldi utazásszervezés a beutaztatók számára?

Erről és a beutazás kilátásairól kérdeztük Kanel Juditot, a Continental Travel ügyvezető igazgatóját és a Magyar Beutaztatók Szövetségének (MABEUSZ) alelnökét.

hirdetés

Április közepén, amikor már látták, hogy a beutazó turizmusnak idén alig terem babér, a szegmens egyik meghatározó szereplője, a Continental Travel munkatársai elhatározták, hogy gyorsan és rugalmasan a belföldi utazásszervezés irányába fordulnak. "Utánajártunk, hogy melyek azok a helyszínek, programlehetőségek, amelyek vonzóak lehetnek a fővárosi és a vidéki utasok számára. De az úti tervek kigondolása önmagában nem volt elég, kérdéses volt az is, hogy mely vendéglátó- és szálláshelyek, attrakciók, kulturális intézmények tartanak egyáltalán nyitva. Legnagyobb volumenben budapesti indulású programokat dolgoztunk ki vidékre, de vannak vidéki indulású ajánlataink is. Egynapos kirándulásokat és többnapos utakat egyaránt összeállítottunk. Vannak tematikus túráink, sétáink, amelyeknek például a szecesszió, a zsidó örökség, a szarvasbőgés vagy a gasztronómia áll a középpontjában. Biciklis és gyalogos túráinkat az aktív időtöltést kedvelők igényeire szabva alakítottuk ki, és kitaláltunk saját autós küldetéseket azok számára, akik szeretik maguk felfedezni a dolgokat egy előre összeállított forgatókönyv segítségével.

Kanel Judit, a Continental Travel ügyvezető igazgatója, MABEUSZ alelnök
Kanel Judit, a Continental Travel ügyvezető igazgatója, MABEUSZ alelnök

Nem kelendő a hozzáadott érték

Nyáron a csapból is a Balaton folyt a magyar médiafelületeken, tévében, rádióban, ezért nem is próbálkoztunk balatoni szálláshelyek értékesítésével, hiszen azt egyénileg is meg tudják szervezni maguknak az utasok, sem pedig hétvégi wellness ajánlatokkal, mert az pedig többek között a Szállás.hu jól menő profilja. Igyekeztünk olyan túrákat összeállítani a helyszínek, a programok, a szolgáltatók és a kínálat megválasztásával, hogy azok hozzáadott értéket tartalmazzanak, és ha egyes elemek hozzá is férhetők a piacon, csomagban csak nálunk elérhető ez az élmény. Azt gondoltuk, hogy a belföldi közönség felé nyitásban ennek az iránynak lehet értelme, ezzel tudunk egy kicsit mást kínálni, mint versenytársaink. Egyelőre azonban az utasok nem fedezték fel a hozzáadott értéket ezekben a programokban, nem látták meg, hogy miért kényelmes és biztonságos nekik egy utazási irodánál foglalni a belföldi programokat. Legnépszerűbb programunk ezzel együtt a teljesen egyedi, szépirodalmi túránk volt a Balatonhoz Juhász Anna, Újbuda kulturális nagykövete, irodalmár vezetésével, aki hamarosan a Dunakanyarba is vezet hasonló programot irodánk szervezésében.

 A munkabérek kitermelése volt a cél

Június végén élesben elindultak programjaink, megkötöttük a szerződéseket, hogy SZÉP Kártyát is el tudjunk fogadni utasainktól ellentételezésként. Modern foglalási rendszert alkalmazunk az oldalunkon, lehetséges az online fizetés is, kollégáink időt, energiát nem sajnálva beleásták magukat a közösségi média marketingbe, ez folyamatos napi munkát igényel. A Facebook-on elindult a Continental Travel Belföld oldalunk, nagyon sok pozitív visszajelzéssel, like-özönnel, de a foglalásig sajnos ritkán jutnak el az utasok. A szélesebb körű marketingben kértük a Magyar Turisztikai Ügynökség, illetve az MTSZA (Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány) támogatását, hiszen ők is a belföldi turizmus támogatását tűzték zászlajukra, még mindig reméljük, hogy valamilyen formában kaphatunk segítséget, hiszen értékteremtő munkát végeztünk, végzünk, a tudásunk legjavát próbáljuk kamatoztatni. Sajnos nem áll rendelkezésünkre olyan mértékű marketing keret, amivel széles rétegeket lehetne elérni. A belföldi üzletág elindításával az volt a terv, hogy beutazás híján – március eleje óta nem volt bevétele a cégünknek – ki tudjuk termelni kollégáink fizetését vagy annak egy jelentős részét. Sajnos nemcsak a gyér forgalom, hanem a belföldi csoportok, egyéni utasok esetében érvényesíthető alacsony árrés miatt is nehezen teljesül a kitűzött cél” – részletezte Kanel Judit.

 Ezek kellenének, hogy legyen újra szervezett beutazás

Ami a beutazást illeti, a szakember a Magyar Beutaztatók Szövetségének (MABEUSZ) alelnökeként arról is beszámolt lapunknak, hogy idén a szabaidős és a hivatásturisztikai csoportos beutazás egyaránt gyakorlatilag lenullázódott. „Ahogy a megrendelők elérik a kötbérmentes határidőt, lemondják az utakat, folyamatos a bizonytalanság a pandémia és az utazási korlátozások gyors változása miatt, amire nem lehet szervezett turizmust alapozni. Komoly akadály az is, hogy nem épült vissza a repülőjáratok megszokott hálózata. Van, hogy nincs járat, vagy ha át kell foglalni egy másikra, az utasok nem fizetik ki a tetemes árkülönbözetet, inkább elállnak az úttól. A buszos utazásban pedig a távolságtartás kevéssé valósítható meg (annak anyagi vonzatát nem fizetik meg), buszon órákat senki sem akar maszkban eltölteni. Amíg nem áll helyre a rend a repülésben, illetve nem lehet néhány hónappal előre biztosan tervezni, nem lehet a szervezett beutazás felívelésére számítani. A legnagyobb visszatartó erő az utazási kedvben a félelem attól, hogy mire az utazás megkezdődik, - vagy az utazás során - átsorolják az úti célt olyan kategóriába, amely az onnan hazatérők számára két hét karanténkötelezettséggel jár. Ez a legnagyobb mumus. És természetesen nem feledkezhetünk meg magáról a megbetegedéstől való félelemről sem, különösen, ha ez külföldön ér minket” – emeli ki Kanel Judit. 

 Tovább lobbiznak a túlélést szolgáló intézkedésekért

A MABEUSZ több ízben is benyújtott a társszövetségekkel karöltve a magyar kormány számára egy újabb kérvényt a munkahelymegtartó intézkedések folytatására. A szakember a Kisfaludy program keretében adott vissza nem térítendő támogatások mintájára tudná elképzelni az utazási irodai szakma számára is a hasonló támogatások megítélését, illetve jó nemzetközi példákat lát az ellehetetlenült turizmus-vendéglátás szakma kormányzati megsegítésére: Ausztriában október végéig adták meg már első körben is a Kurzarbeit támogatását, ennek meghosszabbításán most dolgoznak már. "Egy német partnerünk pedig arról számolt be, de a médiában is megjelent már ez a hír, hogy a német kormány a teljes idegenforgalmi szektor dolgozói számára 2022 áprilisáig meghosszabbította a Kurzarbeit lehetőségét, és azt is elmondta, hogy náluk a fizetésük 60-65 százalékát akkor is megkapják a turisztikai munkavállalók, ha átmenetileg egyáltalán nem dolgoznak. Sokan úgy véljük, hogy nem szabadna hagyni, hogy az a szürkeállomány, amely ebben az iparágban felhalmozódott és az utóbbi évek kimagasló gazdasági eredményét hozta, ÁFA és egyéb adóbevételeket eredményezte az államháztartás számára, az most eláramolhasson más iparágakba, amelyek elszívják ezt a nyelveket magas szinten beszélő és jól képzett, a szakmájukért magas fokon lelkesedő kollégákat, mert így nem lesz kivel újraindítani a beutaztatást, amikor annak majd végre eljön a lehetősége" – hangsúlyozta a szakember.

(forrás: Turizmus Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai