A funkciónak megfelelően

„A légitársaságokat még az ág is húzza” — idéznénk Tim Clarkot, az Emirates vezérigazgatóját. Az általában kimértség benyomását keltő Clark Richard Quest (CNN) faggatózására billent picikét a nyugalmából. Quest a IATA 74. közgyűlésén vont kérdőre légitársasági vezetőket. Nem csak Tim Clark szerint, és nem csak az adókkal „húzzák” le a légitársaságokat. A repülőterek szintén a mumusok sorát gyarapítják. 

A repülőterek ezt nyilván máshogy gondolják. „Hányan képviselnek légitársaságot?” — fordult kérdésével Richard Quest a népes közönséghez annak a panelnek az elején, amiben Alison Roberts, az Airlines for Australia and New Zealand vezérigazgatója, valamint a több tucat repülőteret üzemeltető Kansai Airports vezérigazgató-helyettese, Emmanuel Menanteau szálltak egymással vitába. Quest első kérdésére kézerdő lendült a magasba. A ki képvisel repülőteret? kérdésre egy, talán kettő bátortalan jelentkezőt lehetett kiszúrni a nézőtér jótékony homályában. A vádat képviselő Roberts a plénum előtt is felrótta, hogy nem a légitársaságokkal egyeztetve történnek a fejlesztések, hogy a repülőterek magántulajdonban is sokszor működnek monopolhelyzetben, a díjaikat az elviselhetőség határáig tolják. Menanteau mintegy kikérve magának az általánosítást azzal védekezett, hogy a légi kikötők 65%-a nem nyereséges, állami, vagy önkormányzati tulajdonban üzemel, és hogy amiről a légitársaságok beszélnek, azok a nagy hub-ok, amelyeknek egyéb gondjai is akadnak.

Az 50 százalékban túlterhelt repülőtereket felvonultató Európában, de másutt is, nem megfelelő kapacitást fejlesztenek nem megfelelő áron Rafael Schvartzman, a IATA európai elnökhelyettese szerint is. Willie Walsh, az IAG vezére, Michael O’Leary egyetértő bólogatása mellett jelentette ki még márciusban az A4e, Airlines for Europe brüsszeli konferenciáján, hogy „Nekem egy csűr is megfelel, amin keresztül eljutok a gépemig.” Ha némiképp túloztak is, Schvartzman szintén úgy gondolja, hogy a légitársaságoknak pont elég lenne az utasok forgalom szempontjából történő leghatékonyabb kiszolgálása, mint a vásárlás ösztönzése, a boltok révén az utasforgalmi terület csökkentése. És különben is, ha mi nem viszünk utast, ki vásárol a repülőtereken? — vetette fel Schvartzman. Mennyi Hugo Boss öltöny talál gazdára egy-egy nagy hub-on naponta? — kérdeztük. Válasz helyett Schvartzman somolyog. „Egy repülőtér feleljen meg a funkciójának!” — szólított fel.

„Ki és honnan fogja előteremteni azt a 400 milliárd dollárnyi befektetést, ami világszerte a megnövekedett forgalom kapacitásbeli követéséhez szükséges? — szegezte a kérdést a fentebb idézett panel során Emmanuel Menanteau a közönségnek. Választ nem várva tüzelt újra: „A kormányok, vagy a veresenyszféra?!” A légitársaságok szeretnek hivatkozni a Skytrax által első helyeken díjazott repülőterek listájára, melyek közül a többség közvagyon. A IATA nem kívánja a piaci versenynek elejét venni, de örömmel vennék, ha a privatizált repülőterek díjszabásába a politika beavatkozna. Schvartzman úgy véli, Európában a repülőtéri díjakat szabályozó direktíva tehet pontot a csörte végére.

Egy másik kihívás szintén a növekedő kapacitás nyomán a repülőterek leterheltsége. Enyhíti-e a túlterheltséget a másodlagos repülőterek bevonása? — érdeklődtünk. Schvartzman szerint nem igazán, mert ezekre nem közlekedik napi három járat, sokszor csak a hub-on keresztül vezet az út. Utóbbiaknak azzal is szembesülniuk kell, hogy az utóbbi évek során 55%-kal nőtt azon várospárok száma, ahol versenyzik egymással diszkont és hagyományos; az európai repülőterek 30 százalékát szolgálja ki kettő vagy annál több légitársaság.

A IATA legpesszimistább előrejelzései szerint is 2030-ra a légi utasok száma 5 milliárdra nőhet. Optimista számítások 7 milliárdot prognosztizálnak. Még több gép. Ha addigra Európa nem egyszerűsíti légterei átjárhatóságát, további torlódások, késések várhatók. Aki látta már az európai légtér térképét, vagy az egyes országokét, az, ha tudja, hogy az egyes vonalak mit jelentek, azért, ha pedig nem, akkor azért jojózik majd a szeme. Kis területen annyi különböző, függőleges és vízszintes kiterjedésű légtér működik, ami miatt az útvonalak sok esetben a kelleténél hosszabbak. Az egységes légterek kérdése évtizedes történet, de gyakorlati alkalmazása, egyáltalán, elfogadása rendre megbukik a szakértők szerint egyebek mellett a nemzetállami büszkeségen. Miközben csilliókat lehetne spórolni a rövidebb útvonalakon az üzemanyagon, ami a környezetvédelem mellett a repülőjegyárakra is jótékonyan hat. Mi több a forgalomszervezés is olajozottabban mehet a nagy reptereken — véli Schvartzman.

 


Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?