hirdetés
hirdetés

Fapadosodik a Star Alliance

Lefedetlen útvonalai hálózatba kapcsolására egyelőre nincs tagfelvétel a hagyományosok számára, a szövetség a fapadosok és hibrid légitársaságok felé felé kacsingat  - derült ki szerdán Chicagóban, a Star Alliance légitársaságok vezérigazgatóinak éves találkozóján.

hirdetés

„Csak idő kérdése volt, hogy a szövetségek mikor ismerik fel a diszkont légitársaságokkal való együttműködésben rejlő lehetőségeket” - magyarázta korszakváltó lépésüket Mark Schwab, a Star-Alliance vezérigazgatója. Ők felismerték és megállapodtak az első fecskével, a dél-afrikai South African Airways (SAA) leány Mango-val. A Mango 2016. harmadik negyedévétől kezdi meg együttműködését és teríti a szövetség utasait Johannesburgból induló dél-afrikai vagy akár zanzibári járatára, 10, 186 utasra székezett Boeing 737-800-as gépén.

Az SAA-t 2006-ban a Mango-t útnak indításakor ugyanaz motiválta, mint más hálózati, hagyományos légitársaságokat; ők is a diszkontok nyomása alatt zsugorodó belföldi point-to-point útvonalaikat kívánták ezzel az üzleti modellel életben tartani. A légitársaságot a kezdetektől az a Nico Bezuidenhout vezeti, aki 2013-2014-ben az SAA helyettes igazgatójaként a légitársaság átalakítási programját vezényelte le.

A partnerként társult légitársaságok nem válnak taggá, nem kell átszabniuk kínálatukat vagy új termékeket bevezetni a partnerség miatt. De a Star Alliance nagy hangsúlyt fektet prémium törzsutasaira (is), ezért a fedélzeti maximumot, Star Alliance-tagok rendszerében is felhasználható hűségprogramot kell tudni nyújtaniuk  - ismertette Schwab. Nico Bezuidenhout megerősítette, hogy cége kész fogadni a magasabb igényű utasokat is. A Mango az SAA-vel közösen több útvonalat repül közös kóddal, dolgoznak törzsutas programjuk összehangolásán. 

Nico Bezuidenhout (b), Mark Schwab (j)
A partnerségi viszonyba kerülő légitársaságok nem válnak a szövetség tagjává, de valahol mégis, mivel Schwab elmondása szerint leginkább a már Star Alliance-tag anya légitársaságok diszkont leányai paktálnának le. „Tehetünk kivételt” - hagyta nyitva a kiskaput, kérdésünkre hozzátéve, hogy a Ryanairrel és az easyJet-tel egyelőre nem folytatnak tárgyalásokat. 

Az új partneri model ott kerül szóba, ahol adott útvonalakon nem repül hálózati légitársaság, de az útvonalra nagy igény mutatkozik. Mondhatnánk erre, miért nem keresnek akkor újabb hagyományos légitársaságot a fehér foltok kiszínezésére? Mark Schwab-ék válasza erre, hogy a szövetség nem tervez a közeli jövőben újabb hagyományos légitársaságot felvenni. A legutóbbi a brazil Avianca volt, mely 15 brazíliai járattal gazdagította a Star Alliance-t. Ez különösen azt követően vált fontossá, hogy a szintén brazil TAM agyőt intett a szövetségnek és átigazolt a oneworld-höz. Nem ült ölbe tett kézzel Jose Efremovich légitársasága a taggá válást követően: szintén szerdán Chicago-ban jelentették be code share megállapodásukat a Bécset már bevett Ethiopian-nel, illetve a Turkish Airlines-szal. „Mi nem termesztünk kávét, de tudjuk, hogy kell főzni” - mondta Temel Kotil Turkish-vezér, majd egy csillogó findzsát nyújtott át Efremovich-nak. A megállapodás konkrét útvonalai hamarosan nyilvánossá válnak. Star-ék legkiterjedtebb fehér foltja továbbra is a nagy Oroszország, melynek egyik légitársaságával sem sikerült eddig frigyet kovácsolni. A porondot továbbra is a SkyTeam-tag Aeroflot uralja. A Star Alliance korábban a Transaero-ra kacsingatott, de a cég 2015-ben lehúzta a rolót. Az S7-et meg még korábban elhappolta a oneworld.

„Afrika egyike azon növekvő piacoknak, melyekre nagyobb figyelmet fordítunk” - közölte Schwab. A fekete kontinensben valóban nagy potenciált látnak az ágazati elemzők, ugyanakkor nem a Mango lett volna az első partner, hanem a Lufthansa által grundolt régi-új fapados, a Eurowings. Az idei berlini ITB-n bejelentett légitársaságnak azonban még sok tennivalója akad a teljességhez: flottája és menetrendje kialakításától a márka bejáratásáig - tudtuk meg a találkozón szintén résztvevő Carsten Spohr Lufthansa-vezérigazgatótól.

Apropó, Lufthansa! Az elmúlt hét egyik legnagyobb meglepetése a hazai légi közlekedés egén a München-Debrecen járat bejelentése volt. Bár egy ideje már szó volt róla, sőt 2005-ben már történt egy bátortalan és sikertelen kísérlet egy müncheni ráhordó üzemeltetésére. A járatot féléves próbaidőt követően az OLT (Ostfriesische Lufttransport) illetve a Debreceni Vagyonkezelő Rt. által alapítandó CívisAir üzemeltette volna. Akkoriban évi 100 ezres forgalmat vártak a járattól. „Az elképzelés jó volt, a kivitelezés nem” - mondta korábban a Turizmus Online-nak Farkas András, a repülőtér volt igazgatója. A heti három járat a Lufthansa részéről némi óvatosságot feltételez, ugyanakkor Carsten Spohr érdeklődésünkre magabiztosan kijelentette: „A Lufthansa nem kísérletezik”. Utalva a térségben megtelepedett számos német cégre és a határon átnyúlóan várható átszálló forgalomra hozzátette: „Most jött el az indítás ideje”.

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai