FlyDubai: nemzetközi csapat vizsgálja a légikatasztrófa körülményeit

Befejeződött vasárnap a kutatás a FlyDubai légitársaság utasszállító repülőgépe katasztrófájának helyszínén Rosztov-na-Donuban, Moszkvában pedig megkezdődött a gép fekete dobozainak vizsgálata.

A FlyDubai fapados légitársaság Boeing 737-800-as utasszállítója fedélzetén 55 utassal és hétfőnyi személyzettel szombatra virradóra csapódott a földbe, mintegy 250 méterrel a leszállópálya előtt. A katasztrófát senki sem élte túl. A dél-oroszországi rosztovi körzetben vasárnapra gyásznapot hirdettek ki és a repülőtérnél tartott megemlékezésen több százan vettek részt, a helyi kormányzó és az orosz közlekedési miniszter részvételével.

A szerencsétlenség közvetlen oka egyelőre nem ismert, de vasárnap Moszkvában megkezdődött a repülőgép fekete dobozainak vizsgálata. Az orosz Államközi Repülésügyi Bizottság közleménye szerint a fedélzeti adatrögzítő berendezések súlyosan megrongálódtak és dekódolásuk akár egy hónapig is eltarthat. A vizsgálat irányítását vasárnap Alekszandr Batirkin, Oroszország Nyomozó Bizottságának elnöke személyes hatáskörébe vonta, és az általa irányított testület különlegesen fontos ügyekkel foglalkozó szakembereit bízta meg a körülmények elemzésével. A nap folyamán mintegy 40 személyt kihallgattak, köztük a repülésirányítás munkatársait, a repülőtér egyéb munkatársait és az áldozatok hozzátartozóit.

Nemzetközi csapat vizsgálódik

A polgári utasszállító repülésre vonatkozó nemzetközi szabályok értelmében a vizsgálatban az illetékes orosz hatóságok mellett az Egyesült Arab Emírségekből érkezett, valamint amerikai és francia szakemberek is részt vesznek, mert a dubaji központú légitársaság tulajdonban lévő repülőgépet az Egyesült Államokban, a hajtóműveket pedig Franciaországban gyártották.

Sajtóértesülések szerint az illetékes hatóságok azt feltétezik, hogy a tragédiát emberi tévedés, műszaki hiba, vagy a Rosztov-na-Donu környékén a katasztrófa éjszakáján tomboló vihar okozhatta.

Leonyid Beljajev, a rendkívüli helyzetek kezeléséért felelős orosz kormányzati tárca miniszterhelyettese közölte, hogy vasárnap folytatódott a roncsok vizsgálata, a holttestek DNS alapján történő azonosítása és az áldozatok hozzátartozóinak támogatása.

Az utasok között 44 orosz, nyolc ukrán, két indiai és egy üzbég állampolgár volt, többségükben turisták. Az ukrán állampolgárok közül sajtóértesülések szerint ketten vagy hárman a (Rosztovhoz közeli) kelet-ukrajnai szakadár területek lakosai voltak. A személyzet nemzetközi volt. A szerencsétlenségnek magyar áldozata nincs.

Kétszer próbált landolni a pilóta

A gép a Rosztov-na-Donu környékén tomboló viharos időjárás miatt mintegy két órán át körözött a repülőtér légterében, és erős oldalszélben másodszorra kísérelte meg a landolást, amikor helyi idő szerint hajnali 3:42 perckor mintegy 250 méterrel a leszállópálya előtt a földnek csapódott.

Sajtóértesülések szerint a ciprusi pilóta a második leszállási kísérletet is meg akarta szakítani, amikor a baleset bekövetkezett. A viharos időjárás miatt előzőleg több járatot a közeli Krasznodarba irányítottak át. A FlyDubai vasárnap közölte, hogy az azonnali anyagi nehézségek áthidalására utasonként 20 ezer dollárt fizet ki az áldozatok hozzátartozóinak. Az orosz állam szombaton fejenként mintegy 15 ezer dollárt ajánlott fel.
Makszim Szokolov orosz közlekedési miniszter bejelentette, hogy Roszstov-na-Donu repülőterét akár már hétfőn ismét megnyithatják a légi forgalom előtt.

Gait al-Gait, a FlyDubai vezérigazgatója vasárnap Dubajban kijelentette, hogy teljes mértékben megbízik az orosz hatóságok által folytatott vizsgálatban. Ugyanakkor hangoztatta, a repülőtér nyitva állt a gépek fogadására, és hogy a repülés irányítói szerint az időjárási körülmények lehetővé tették a repülést. Az Interfax hírügynökség szerint az orosz repülésirányítók arról számoltak be a nyomozóknak, hogy a katasztrófát megelőzően időben elküldték az időjárási adatokat, egyebek között azt, hogy a látótávolság a balesetet megelőzően mintegy 3,5 kilométer volt.

Az orosz és a közel-keleti biztonsági szolgálatok a korábbinál is fokozottabb figyelemmel viszonyulnak a repülésbiztonsághoz azt követően, hogy tavaly októberben a Sínai-félszigeten lezuhant egy orosz utasszállító. A gép elpusztítását az Iszlám Állam (IÁ) dzsihadista szervezet vállalta.

A 2008-ban elindított FlyDubai fapados légitársaság erős növekedést produkált 2014-ig. Jelentős balesete korábban nem volt. Ötven Boeing 737-es gépből álló flottájával 90 olyan járatot működtet, amely Dubajtól legalább hatórányi utat teljesít.

Újraindult a légiközlekedés Rosztov-na-Donuban, kényszerleszállás Moszkvában

A leszállópálya sérüléseinek helyreállítása után hétfő reggel újraindult a légi közlekedés a dél-oroszországi Rosztov-na-Donu városban, a szombati szerencsétlenség helyszínén; közben arról adott hírt az orosz média, hogy Moszkvában kényszerleszállást hajtott végre egy utasszállító.

A leszállópálya roncsok által megrongált, mintegy 300 méteres felületét 12 óra alatt állították helyre. Az első kísérleti leszállást a rendkívüli helyzetek kezeléséért felelős szövetségi minisztérium An-148-as repülőgépe hajtotta végre, majd Rosztovból felszálltak az első utasszállítók is.

Moszkvában a hét végi előzetes vizsgálat után szakértők megkezdték a dubaji repülőgép erősen megrongálódott feketedobozainak elemzését. 

Sajtóértesülések szerint a leszállást kétszer is megkísérlő dubaji gép dugóhúzóba került, ezért nem kizárt, hogy elromlott a magassági kormánya.

A vizsgálat irányítását vasárnap Alekszandr Batirkin, Oroszország Nyomozó Bizottságának elnöke személyes hatáskörébe vonta, és az általa irányított testület különlegesen fontos ügyekkel foglalkozó szakembereit bízta meg a körülmények elemzésével. Hétfőn folytatódott a roncsok vizsgálata és a holttestek azonosítása DNS alapján.

Forrás: MTI


Ilyenről még nem is hallottunk, pedig Bécsben már élesben tesztelik

Ilyenről még nem is hallottunk, pedig Bécsben már élesben tesztelik 

Kísérleti projekt indult az osztrák fővárosban – igencsak különleges témában.
Hidrogénhajtású repülőgép tervet mutatott be az Airbus

Hidrogénhajtású repülőgép tervet mutatott be az Airbus 

Az Airbus bemutatta legújabb terveit a ZEROe repülőgéphez, amely teljesen elektromos, hidrogénhajtású és kibocsátásmentes lesz.
Ismert hazai szállodás szakemberek a magyar hajózási startup-nál

Ismert hazai szállodás szakemberek a magyar hajózási startup-nál 

A CLICKnCRUISE tőkét vont be angyalbefektetőktől, amelynek eredményeként a cég értéke eléri az 1,3 milliárd forintot.
Forgalomban vizsgázott az új magyar busz

Forgalomban vizsgázott az új magyar busz 

Jól vizsgázott az első magyar elektromos midibusz. Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a GANZ-SOR EBN8 friss fejlesztésű prototípusa.
Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.