Legjobban Budapest fényei nyűgözték le a hajós vendégeket

A Viking River Cruises kezdeményezésére végzett kutatást a társaság vendégeinek szokásairól az Edutus Főiskola és a Magyar Turizmus Zrt. Első alkalommal. Hiánypótló egyben gondolatébresztő felmérés, annyiban, hogy Béccsel komoly bokszmeccset vív Budapest a dunai szállodahajózás elsőségéért.

Aki azt gondolná, hogy a címbeli látványosság bagatell, téved. A város látványa ugyanis olyan vonzerő, amiben Budapest a Dunán verhetetlen. Mi több, nem egy hajós cég hirdeti akár Amszterdamtól Budapestig tartó útjait a Parlament épületével, a kivilágított hidakkal. Szóval megnyugodhatunk, valóban a címbeli csodát bírták leginkább a hajón utazó népek. 

Ami a további motivációkat illeti a válaszadók 59,1%-a nagyon, 20% meg csak simán fontosnak tartja, hogy Budapest benne van a programban. Budapest szerepe a döntéshozatalban egy 5-ös skálán 4,2-t ért el.  A város hangulata, atmoszférája 5-ből 4,5 pontot kapott. Ha pedig itt jártak, minden bizonnyal jól is érezték magukat, mert 99,7% ajánlaná Budapestet a barátainak. Útjukat sokan összegezték úgy, hogy többet kaptak, mint vártak. Lásd a marketingszlogent: „More than expected” – és megspóroltuk a marketingpénzt? Vagy mégsem? Az előadás egyik üzenete, hogy a marketinggel igenis kell foglalkozni, az információszerzés csatornáit figyelembe véve. Ez érdekes képet mutat, ha azt vesszük, hogy a Viking információi alapján döntött 41,7% az út mellett. Egyébként bő 40% térne vissza újra Budapestre. További 27,9% barátoktól szerzett tudomást, míg turisztikai hivatalok képviseletétől mindössze 0,9%. Ugyanakkor nyitva a kibertér a marketing előtt; online és közösségi oldalakról összesen majdnem 32% nyeri az információt. Van kit betalálni a megfelelő üzenettel, mert egyrészt bő 40% térne vissza újra Budapestre, de ami ennél érdekesebb, hogy 89,6% először járt Budapesten.

Az előadás során kiderült, ami eddig sem volt újdonság, hogy a KSH azért nem méri a szállodahajók utasainak számát, mert jellemzően nem a kereskedelmi szálláshelyeken szállnak meg. Vagy mégis? Az érkezők 16 százaléka az utakhoz kapcsolódó elő- vagy utótúrákon Budapestet választja, ilyenkor értelemszerűen a szállodák profitálnak a plusz néhány napból. De a hajón maradó többség legtöbb pénzt, a napi átlagban elköltött 120 dollár 73 százalékát szuvenírre, csecsebecsére vagy divatcikkre költi. Az átlagolást a legmagasabb napi 500 ezer forint és 60 dolláros költés közt végezték a kutatás készítői. A vendéglátósok a fenti aránynak kevésbé örülnek, mivel így nekik ebből a költésből 28,8% jut. Egyik visegrádi megkérdezettünk szerint annyira átalakult az utasok parti költése, hogy feléjük már az is fakultatív programnak számít, ha az étterem vécéjét meglátogatják.

Információink szerint Bécs városa, a schwechati repülőtér és bécsi turisztikai marketingszervezet közösen próbálja még Bécset a dunai utak alfájává és omegájává tenni. Egyesek szerint még marketingtámogatást is kapnak az utaztatók, sikeres bécsi plusz tartózkodás esetében. Ezt érdeklődésünkre Bécsből nem kívánták sem cáfolni, sem megerősíteni. Érdekesség: Bécs nemrég ismét legélhetőbb városa lett. A lakók csupán egyet hiányoltak: a nagy Duna nem a városban folyik. S nálunk a mindenség közepén hömpölygő Duna pedig az elsőségért folytatott csata – mondhatni ingyenes – szuperfegyvere. Persze egy szuperfegyvert is el lehet rontani egyetlen ostoba mozdulattal, ami a szakma szerint a főváros kikötő-politikája lehet. Bár mostanság keveset hallani azokról a tervekről melyek szerint akár a Háros-sziget mentén, vagy kint a Népsziget csücskén kötnének ki a hajók, a bizonytalanság maradt. Ahogy a kapacitás szűkössége is a budai alsórakparton néhány éve egy tollvonással, lakók panaszára hivatkozva megszüntetett pontonok miatt. Azóta mint abszolút első számú üzemeltető a szállodahajók kikötéséből, a többségi állami tulajdonba került Mahart szakítja a legnagyobbat. 

A 2014 őszén készült nem reprezentatív felmérés során 25 hajó 328 utasát kérdezték meg. Az utasok túlnyomó többsége – 85,6%  – 60 év fölötti. Túlnyomó többségében az USA-ból és Kanadából érkeztek. A megkérdezettekből 287 rendelkezik felsőfokú végzettséggel. Jövedelmi viszonyaikat szinte kivétel nélkül az átlagosnál jobbnak ítélték meg.


Madárral ütközött a Budapestről Tenerifére tartó Wizz Air-járat

Madárral ütközött a Budapestről Tenerifére tartó Wizz Air-járat 

A madárral való ütközés után a repülőgép szerencsésen földet ért, de karbantartási ellenőrzésekre szorult.
Jövő tavaszig negyvennel kevesebb gép ennél a légitársaságnál

Jövő tavaszig negyvennel kevesebb gép ennél a légitársaságnál 

A légitársaságnak a 2025 áprilisától 2026 márciusáig tartó 2026-os pénzügyi éve végéig mintegy 40 Airbus A320neo családba tartozó gépét kell földön tartania.
Újabb légi katasztrófa – ezúttal Dél-Koreában

Újabb légi katasztrófa – ezúttal Dél-Koreában 

Szemtanúk a leszállást megelőző robbanásról számoltak be.
Bocsánatot kért Putyin: az orosz légvédelem lőtte le az azeri utasszállítót

Bocsánatot kért Putyin: az orosz légvédelem lőtte le az azeri utasszállítót 

Az orosz elnök Ilham Alijev azeri elnöktől telefonon kért bocsánatot a „tragikus balesetért”.
Több légitársaság felfüggesztette Oroszországba tartó járatait

Több légitársaság felfüggesztette Oroszországba tartó járatait 

Az azeri utasszállító repülőgép katasztrófája miatt. Mutatjuk az érintett légitársaságok listáját.
Jelentős változás a hazai közösségi autózás területén

Jelentős változás a hazai közösségi autózás területén 

Bejelentette együttműködését a MOL Limo és az Oszkár Telekocsi .
Reptéri karácsonyi CSR-akciók

Reptéri karácsonyi CSR-akciók  

Több mint 35 millió forintot adományozott a Budapest Airport a karácsonyi ünnepek közeledtével.
Lufthansa Technik Budapest – Eurowings: folytatódik a téli karbantartásra szóló együttműködés

Lufthansa Technik Budapest – Eurowings: folytatódik a téli karbantartásra szóló együttműködés 

A Lufthansa Technik átfogó báziskarbantartási támogatást nyújt az Eurowings Airbus A320-as flottájának.
Egyre növekvő utasszám Ferihegyen – indul  a 3. Terminál építése

Egyre növekvő utasszám Ferihegyen – indul a 3. Terminál építése 

A tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a 3. Terminál építésének előkészítését.
Kiwi.com: a magyarok repülési szokásai 2024-ben

Kiwi.com: a magyarok repülési szokásai 2024-ben 

Több mint 130 országba és több mint 700 városba repültek idén honfitársaink a cseh vezető utazási technológiai cég foglalási adatai alapján.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.