James Hogan, az Etihad és Gabriele Del Torchio, az Alitalia vezérigazgatója közös közleményében azt írta, hogy a következő harminc napban a megállapodás részleteiről egyeztetnek, és minden problémára megoldást kell találni, hogy az Alitalitát fenntartható pályára állítsák.
Korábbi sajtóhírek szerint az emirátusok nemzeti légitársasága akár 40 százalékos részesedést is szerezhet olasz versenytársában. A két cég vezérigazgatója az után jelentette be, hogy közel állnak a megállapodáshoz, hogy Enrico Letta olasz miniszterelnök az emirátusokba látogatott, ahol főként gazdasági kérdésekről tárgyalt Mohammed bin Szaid An-Nahajan sejkkel, Abu Dzabi trónörökösével.
Nem könnyű az Alitaliának
Az Alitalia jelenleg nehéz anyagi helyzetben van, tavaly októberben csődvédelmet kért, miután a tavalyi év első felében 294 millió eurós veszteséget és egymilliárdos adósságot jelentett. A légi fuvarozó nehezen bírja a versenyt a rövid távú útvonalakon a diszkont légitársaságokkal és a nagy sebességű vonatokkal, ezért inkább a hosszú távú járatokra összpontosítanának. Az átszervezéshez viszont pénzre van szükség, annak ellenére, hogy tavaly októberben 300 millió eurós tőkeemelést hajtottak végre a cégben.
Korábban a francia-holland Air-France KLM vezérigazgatója, Alexandre de Juniac újságíróknak azt mondta, ha az Alitalia elfogadja a feltételeiket, akkor hajlandóak megfontolni, hogy segítséget nyújtsanak az olasz légi fuvarozónak, amelyben 7 százalékos részesedésük van. Azt szeretnék, hogy az olasz légitársaság ütemezze át mintegy egymilliárd eurós (300 milliárd forint) adósságát, az eddigieknél nagyobb mértékben csökkentse költségeit, valamint engedje át a társaság teljes irányítását az Air France-KLM-nek.
Az Alitalia tavaly októberben másodszor kért csődvédelmet, előtte 2009-ben, akkor még állami vállalatként élt a lehetőséggel. Akkor olasz befektetők egy csoportja és az Air France-KLM-csoport mentette meg, cserébe a francia-holland társaság 25 százalékos részesedést szerzett az olasz cégben. Az októberi tőkeemelésben viszont nem vett részt, ezért esett tulajdoni része 7 százalékra.
Az 2003-ban alapított Etihad Airways újabban a klasszikus európai légi fuvarosok mumusává kezd válni, jelentős európai piacszerzése miatt. Kevésbé a terjeszkedéssel, mint inkább azzal van bajuk az európai régieknek, hogy az Etihadot más közel-keleti légitársaságokhoz hasonlóan saját hazájában nem sújtja számos olyan adó, és költség, melyet az uniós kormányok rendre kivetnek. Az ilyen háttérrel szerzett piaci befolyás viszont már fejtörést okozhat az öreg kontinens nagyjainak is. Az Etihad résztulajdonos a oneworld-tag airberlinben, kipofozta és 49%-ban megvette az Air Serbia-t, nemrég indította európai regionális légitársaságát, a svájci Darwin Airlines részvényeinek 33,3%-os felvásárlásával Etihad Regional néven.
Forrás: MTI
Forrás: Turizmus Online