A turizmus kapcsolata szoros a tejtermékekkel

A turizmus a hazai agrárium számára kitörési pontot jelent - mondta Faragó Péter, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója a Tej Terméktanács konferenciáján.

Nélkülözhetetlen marketing címmel a hazai tejtermelés jövője, a hozzá kötődő lokálpatriotizmus kialakítása a vásárlók körében, vagyis a tejágazatot támogató közösségi marketing megoldásokról tartott konferenciát a Tej Terméktanács csütörtökön, Velencén. Az ágazat képviselői egy versenyképes, a tejet itthon feldolgozó jövőképet vázoltak fel.

A turizmus a hazai agrárium számára kitörési pontot jelent, hiszen a magyar élelmiszerágazat jelentősen színesíti a turisztikai-gasztronómiai kínálatot, és felhívja a figyelmet a nemzeti értékekre – hangoztatta Faragó Péter, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója a Nélkülözhetetlen marketing című tejágazati konferencián. Kifejtette, folytatódik a tudatos fogyasztást segítő védjegyrendszer fejlesztése, az uniós források hatékony lehívásával, a külföldi kiállításokon való megjelenéssel a tej, mint brand megerősítése is cél lesz. Úgy fogalmazott, a turizmus kapcsolata szoros a tej- és tejtermékekkel a gasztronómia területén. E jegyében hirdették meg a fogyasztásösztönző Gasztronómia éve kampányt, illetve a hamarosan kezdődő Belföld éve akciót.

Mélykuti Tibor, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke kifejtette, nincs könnyű helyzetben a magyar tejágazat, a legnagyobb gondban a tejtermelők vannak. A magyar tejet belföldön kellene feldolgozni, amihez modern, versenyképes hazai feldolgozóiparra lenne szükség. A tej nagyobb hányadát itthon a közepes és a nagyvállalatok dolgozzák fel, ám a 2020-ig tartó uniós ciklusban teret kapnak a mikro- és kisvállalkozások fejlesztései is.

Magyarországon 15459 adózó tejterméket gyártó és forgalmazó társaságot tart számon a Nemzeti Adó és Vámhivatal. Ebből kereken 13 ezer egyéni vállalkozó vagy őstermelő. Tamásné Czinege Csilla, a NAV Közép-magyarországi Regionális Adó főigazgatóságának vezetője vázolta a tejszállítmányok útját ellenőrző vizsgálataik főbb tapasztalatait. Napjainkig 1446 címzettet és feladót vettek górcső alá, a vizsgálatban éltek az EKÁER rendszer adataival és a külföldi társhatóságok segítségével egyaránt. Az ellenőrzések főként a budapesti és Pest megyei ügyletekre terjedtek ki. Találkoztak fiktív számlák befogadásával, illetve erre szakosodott cégekkel, akik ellen büntetőfeljelentést tettek.

A korábbi évekkel összevetve 5 százalékkal nőtt az fmcg termékek forgalma tavaly, e lendület azonban mérséklődött az utóbbi 9 hónapban, 1,8 százalékra – emelte ki előadásában Csillag-Vella Rita, a GfK igazgatója. Egyre több impulzus éri a vásárlókat, miközben az évenkénti 330-340 vásárlási alkalom egy erős zuhanást túlélve mára 280-ra nőtt. A vasárnapi zárva tartás bevezetése csökkentette a kisbolt láncok forgalmát, ugyanakkor a többi csatornában emelkedett a háztartások költése. Jelenleg is alakul, formálódik a vásárlói szokás, például nőtt a csütörtöki napokon az eladás, illetve a vártaknak megfelelően, a legnagyobb forgalmak a szombati és a pénteki napokhoz kötődnek. A diszkontok „menetelnek”, az itt értékesített tej és tejtermékek forgalma átlagon felüli.

Csillag-Vella Rita rámutatott, tejet jövedelmi helyzetétől függetlenül szinte mindenki vásárol. Az egyes tejkategóriák kedveltsége és a vásárlások gyakorisága az ízesített joghurt kivételével emelkedik. A fogyasztói kosárban minden harmadik termék tej, vagy tejkészítmény. Az egyes kategóriákat elemezve, például a tej esetén a háztartások 18 százaléka felel a teljes forgalom 50 százalékáért. E vásárlói csoport tagjai jellemzően 573 forintot költenek alkalmanként, átlagosan heti 1-2 alkalommal térnek be az üzletekbe, összesen 37185 forintot hagyva a pénztárakban. A joghurtoknál 16 százalékhoz kötődik az eladások fele, ők 2,5-szer több joghurtot tesznek a kosaraikba, mint a többi vevő. Csillag-Vella Rita számos további példával igazolta, hogyan és milyen trendek mentén alakult át a vásárlók magatartása, illetve milyenné fejlődött a háztartások étkezési szokása az elmúlt évtizedekben. A fiatalabb korosztályok kevésbé hívei a főétkezéseknek, ritkábban fogyasztanak reggelit, ebédet, vacsorát, gyakrabban étkeznek éttermekben, büfékben, gyorsétkezdékben, mint az idősebbek. Csökkent a reggelizők aránya, ellenben nőtt a tízórai szerepe, emelkedett a napi négyszer, ötször táplálkozók aránya. Mindezekre figyelni kell, hogy a tejágazat üzenetei eljussanak a vásárlókhoz – tette hozzá.

A fogyasztók szokásait ecsetelte a konferencia munkájába bekapcsolódott Chiara Mauri, az olaszországi élelmiszerek és italok társaságának elnöke is. Az olaszok egyre több olasz élelmiszert fogyasztanak, közte sajtot. Az itáliai sajtkészítők néhány év alatt 53 terméket láttak el eredetvédelemmel, földrajzi megjelöléssel, ezzel ráültek arra a hullámra, hogy az európai vásárlók 71 százaléka szereti tudni, honnan való az élelmiszer.

Az örökséget meg kell fiatalítani – e mondással utalt egy olasz sörmárka páratlan sikerére, amelyhez egyedi történetet csatoltak. Több út vezethet sikerre a sajtok esetében, például a street food étkezés egyik fontos szereplőjeként. Máskor a sajtkínálat mellé helyi bort, helyi szőlőt, helyi stb-t szolgálnak fel, mások pedig összekötik az élelmiszerek élvezetét a zenével, borral, művészetekkel, kultúrával, mondván, egyedül nem megyünk semmire.

 


Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.