A mostani Z és Y generáció ugyanis sokat utazik, ám a szervezéshez nem szívesen veszi igénybe utazási iroda közreműködését – ezen pedig változtatni lehetne. A szakember szerint ennek érdekében nyitottnak kell lenni az innovációra és végig kell gondolni, mivel lehet bevonzani a mai harmincasokat, ám erről stratégiában kell gondolkodni és elő lehet venni a nem szokványos megoldásokat is.
Vezérelt vélemények
Gyémánt Balázs, aki idegenvezetőként és utazási bloggerként mindkét oldalt jól látja, az influenszerek, véleményvezérek, bloggerek, vloggerek bevonását is javasolja, számos cél elérése érdekében. Ők segíthetnek az új célközönség bevonásában, az új termék bevezetésében, az eladásösztönzésben, a brand erősítésében, a változatosabb online marketingben, a share of voice-ban (vagyis a konkurenciához képest nagyobb online jelenlétben), a keresőoptimalizásban és a krízismenedzsmentben egyaránt.
De miért is fontosak az influenszerek? Mert a klasszikus értelemben vett reklámok már nem működnek, ahogy a YouTube-on is előszeretettel nyomunk rá a Skip ad gombra. Az emberek az embereknek hisznek és nem a márkáknak, így az utazók eléréséhez olyan tartalmat kell adni, amit ők akarnak, olyan embertől, akiben megbíznak. Az influenszer persze sokféle lehet, híres embertől a kritikus újságírón át a celebekig, de egyikük esetében sem szabad elfelejteni, hogy a követők száma nem egyenlő a befolyással. Épp emiatt az utazási szakma számára az egy-egy témára szakosodott nano- és mikrobloggerek lehetnek érdekesek, hiszen ők ugyan csak néhány ezres követőtáborral rendelkeznek, de rajongóik hatalmas elkötelezettséget mutatnak.
Az utazó bloggerek pedig őszintén megírják tapasztalataikat és ügyelnek a marketingre is, emellett persze írhatnak, fotózhatnak, tanácsokat is adhatnak. Az irodák pedig egy megbízás során nem nyaralni küldik az influenszereket, hanem dolgozni, de a hatékony együttműködés érdekében érdemes előre lefektetni néhány szabályt is.
Fókuszban a frontvonal
Prónay Bence, a MUISZ marketing és kommunikációs bizottságának elnöke a szervezet online tevékenységéről szólva elmondta: az Utazási Irodával Utazók Facebook-oldalának célja a figyelem felhívása az utazással kapcsolatos témákra, a biztosítás megkötésétől a saját szervezés buktatóiig. Ám az immár 5000 rajongóval rendelkező oldal nem csupán az utazási irodák szerepére, hanem a MUISZ-ra, mint védjegyre is felhívja a figyelmet, és a témában tavaly szponzorált megjelenések is készültek a Nők Lapja Cafén.
Az év legnagyobb kampánya azonban az Év Utazási Tanácsadója pályázat kiírása volt, amellyel a „frontvonalra”, vagyis az utassal kapcsolatban álló értékesítőkre hívták fel a figyelmet. A Facebookos szavazás során kommentben is lehetett ajánlásokat írni a jelöltekről. Végül több mint 5400 szavazat érkezett, a szöveges értékelések száma meghaladja az 500-at, és a közel ezer megosztásnak köszönhetően összeségében 468 ezer fős elérést generált a kampány. Az utazók ajánlásai alapján az Év Utazási Tanácsadója az IBUSZ egri irodájából dolgozó Munkácsi Mihály lett, a második helyezett a budapesti Orex Traveltől Éles Orsolya, míg harmadik helyre az IBUSZ bajai képviseletének munkatársa, Kováts Annamária került.