Ahol könnyű megszokni a kaviárt

Százhúsz, jellemzően ötcsillagos munkaadó, a másik oldalon pedig állást vagy szakmai gyakorlatot kereső diákok, akik 100 ezer eurót meghaladó tandíjat is kifizettek – a világ vezető hoteliskoláinak állásbörzéjén jártunk a svájci Montreux-ben

Nem felszolgálókat képzünk ennyi pénzért, válaszolja a Swiss Education Group (SEG) egyik vezetője, amikor a sajtótájékoztatón arról kérdezzük, miért a méregdrága magánegyetem diákjai szolgálnak fel a díszebéden. Ugyanakkor kiderül, a világ luxusszállodái jelenlegi igazgatóinak több mint kilencven százaléka részt vett szakmai gyakorlaton az étteremben, a szobaszervizen vagy a konyhán. Nem lehet jó döntéseket hozni úgy, hogy nem ismered részleteiben a teljes folyamatot, mondja a szakember, és valószínűleg igaza van: a náluk végzett diákokért két kézzel kapnak a munkaadók.

103 EZER EURÓS TANDÍJ

A montreux-i székhelyű iskola egyébként Svájc legnagyobb, angol nyelven oktató hotelipari intézménye, a világ vezető szálloda- és vendéglátó-ipari, valamint idegenforgalmi szakemberképző központja. Ötezer-ötszáz diák tanul náluk (áprilistól a tankönyvek helyett iPadből), akik nyolcvan országból érkeznek, és 103 ezer eurót (32,136 millió forintot) fizetnek a hároméves oktatásért (az alapképzés mellett van PGD- és mesterképzés is). Négy intézmény tartozik hozzájuk: a César Ritz a gasztronómiában erős (a séfeket is itt képzik), a Hotel Institute Montreux a pénzügyi területre állt rá, az IHTTI-ben van designszak is, az SHMS pedig (a Swiss Hotel Management School a legnagyobb mind közül) gyakorlatilag a szakma teljes területét lefedi a rendezvényszervezéstől a wellnessrészleg üzemeltetéséig, ez a részleg a legismertebb.

VADÁSZNAK A TANULÓKRA

A képzés gyakorlatorientált, a  diákok a tanév felében a szakmában dolgoznak valós körülmények között. Megtanítják őket az elegáns megjelenéstől a globális menedzsmentig sok mindenre, és arra is van alkalmuk, hogy – mint ahogyan az egyik dékán fogalmazott – a képzési idő alatt „megszokják a kaviárt”. Az International Recruitment Forumot (IRF), vagyis az állásbörzét öt éve minden évben megrendezik, és az elismertségére jellemző, hogy négy vezérigazgató, tíz regionális vezető és hatvan HR-igazgató jött el a világ vezető luxusszállodáiból, és képviseltették magukat szórakoztatóipari csúcscégek, prémium-légitársaságok, turisztikai vállalkozások és üdülőhajókat üzemeltető cégek is. Az állást kereső diákoktól tehát nem az asszisztens asszisztense veszi el az önéletrajzot „majd visszahívjuk!” felkiáltással, hanem magával a döntéshozóval beszélgetnek el a lehetséges együttműködésről. Itt nem a diákok keresnek állást vagy szakmai gyakorlatot, hanem a cégek vadásznak rájuk.

A HAJÓZÁSBAN MOST SOK A LEHETŐSÉG

A végzősök elhelyezkedési statisztikája magáért beszél: diplomázás után egy évvel az egykori diákok 95 százalékának van munkahelye a végzettségének megfelelő állásban, és aki nem hagyja el a pályát, az 10-15 éven belül szállodaigazgató lesz négy-öt csillagos házakban. A cégek közül sokan erre az alkalomra időzítik a fontos bejelentéseiket: a Royal Caribbean luxushajó-társaság képviselője például elmondja, idén és a jövő évben összesen húszezer új embert alkalmaznak, és nyilván nem csak szobalányokat és pincéreket keresnek.

NEM CSAK A SVÁJCI ÓRA VILÁGHÍRŰ

Vajon miért éppen Svájc lett a luxusvilágot kiszolgáló ágazat képzésének fellegvára? A válasz a hagyományokban keresendő: 1893-ban ebben az országban nyílt meg a világ legelső szállodaipari iskolája. Azóta a  „swiss trained”, vagyis a  „Svájcban képzett” kifejezés a minőség szinonimája: kiváló szakmai tudás, nagyfokú mun- kabírás, elegancia, odafgyelés jellemzi a végzetteket. Gyakorlatilag nem találunk olyan luxusszállodát a világban, amelynek vezetésében ne lenne itteni öregdiák.

MANDARIN NYELVEN TANULÓ HALLGATÓK

Bejárjuk az egyik egyetem campusát. A Caux Palace 1902-ben épült az ország egyik első ötcsillagos luxusszállodájának – akkoriban flmcsillagok, világhírű írók, királyi vendégek látogatták előszeretettel, még a mi Sisi királynénk is megszállt itt néhányszor. Az egyetem a kilencvenes években költözött a műemlék épületbe úgy, hogy a szállodai szobákban a hallgatók laknak (összesen 475-en), a szakmai gyakorlatokat pedig az étteremben és a konyhán végzik. Van egy csúcs kategóriás, fne dining éttermük is, amelyet ingyen vehetnek igénybe, csak előre be kell jelentkezni – igaz, az alkalmi vacsoravendégeket az éppen szolgálatos diáktársaik szolgálják ki, és a konyhában is évfolyamtársaik szorgoskodnak, természetesen egy oktató mesterszakács felügyeli a munkát. Megmutatják a Hotel Institute Mont- reux-ben zajló tanítást is. Az egyik teremben mandarinul tanuló diákokat látunk. Nem véletlenül, hiszen a svájci iskolában pontosan tudják, Kína milyen fontos szerepet játszik az elkövetkező időkben.

MAGÁNFINANSZÍROZÁS, ÁLLAMI ÖSZTÖNDÍJ

A diákok a legváltozatosabb országokból érkeznek, és mindenki másképp oldja meg a fnanszírozást. Legtöbbjüknek a szülők fizetik a borsos tandíjat, de akad olyan ország (például Kazahsztán), amely évente 25-30 diákot küld állami ösztöndíjjal, hogy hazatérve elindítsák az ország már épülő luxusszállodáit. Olyanok is akadnak, akik az itteni egyetemi képzés előtt négy-öt évet keményen ledolgoznak hajón, hogy a tandíjat vagy annak egy részét előteremtsék. Mások pedig bankkölcsönt vesznek fel, mert tudják: ha itt végeztél, és beszélsz három- négy nyelvet, akkor nyitva áll előtted minden ajtó. Érdekes megállapítás az is, hogy ezek a magánegyetemek észre sem vették a világválságot: nem kényszerültek tandíjcsökkentésre, náluk mindig túljelentkezés van.


Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója

Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója 

A Hazai Provence butikhotel és a 84 Bisztró a magyar cégcsoporthoz került.
SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?
Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység

Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység 

Helyszíni beszámoló az MSZÉSZ LXI. közgyűléséről, Esztergomból.
Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje

Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje 

Május 15-én megnyílt a Le Primore Hotel & Spa, Magyarország legnagyobb ötcsillag superior minősítésű spaszállodája.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.