Az amerikai Szövetségi Repülésügyi Hatóság (FAA) támogatásával készült átfogó tanulmányban azt vizsgálták, hogy az utasoknak valójában mennyibe kerül a járatok késéséből, törléséből adódó időveszteség és az ezzel járó egyéb kiadások, például plusz szállodai, étkezési és más költségek. A felméréshez a 2007-ből származó adatokat használták, mert ez volt az utolsó év, amelyből a számításokhoz szükséges összes adat a kutatók rendelkezésére állt. Ezek szerint a légitársaságoknak 8,3 milliárd dollár (1640 milliárd forint) kárt okoztak a késések. Ez az összeg többségében az üzemanyag és fenntartási többletköltségekből, valamint a személyzetnek járó pótlékokból tevődött össze. Az amerikai gazdaság egyéb területeit is hátrányosan befolyásoló késések összesen 33 milliárd dollár veszteséget okoztak, de legrosszabbul mégis az utasok jártak, akik több mint a felét állták ennek a hatalmas összegnek.
Az utasokat ért veszteségek mértéke az utóbbi három évben valószínűleg alacsonyabb volt, mert a gazdasági válsággal az utazók száma is kevesebb lett. Az amerikai légi forgalom 2007-ben volt a csúcson, ekkor mintegy 1,3 millió helyi járat késett - azaz a számítógépes rendszerben rögzített menetrendhez képest az indulási, vagy az érkezési idő legkevesebb 15 perccel módosult -, valamint 119 ezer járatot töröltek. Tavaly "mindössze" 85 ezer járat késett, miközben 63 járatot töröltek.
Mark Hansen kutatásvezető, a Berkeley Egyetem professzora szerint viszont a 2007-es statisztikák állhatnak közelebb a valósághoz, mert a gazdasági válság nem tekinthető állandó tényezőnek. "Műszaki problémák és az időjárás miatt mindig is lesznek késések, de ezek lényegesen csökkenthetők, ha fejlesztik a repülőterek és légifolyosók légiforgalmi irányítási rendszereit" - magyarázta a professzor.
Forrás: MTI