A léghajó, mint új zöld légi közlekedési eszköz

A fenntartható repülőüzemanyagokról és az elektromos repülésekről szóló híradások közepette egy másik légi közlekedési forma is felmerült zöld alternatívaként a repülésre: a léghajó.

A fenntartható légi közlekedés iránti növekvő igény és a klímaváltozás elleni küzdelem ösztönözte a mérnököket és kutatókat, hogy újra felfedezzék a léghajók potenciálját. Bár a léghajók a 20. század elején népszerűek voltak, a repülőgépek gyors fejlődése miatt háttérbe szorultak. Most azonban a modern technológiai újítások és a környezetvédelmi szempontok újra a figyelem középpontjába helyezik őket.

Technikailag a léghajó egy csomó forró levegő: egy jellemzően szivar alakú, önjáró repülőgép, amely egy hatalmas, szinte súlytalan emelőgázokkal töltött ballonból áll, és egy csatlakoztatott kabin vagy gondola található rajta az utasok, a személyzet és a rakomány szállítására, olvasható a BBC cikkében.

Mint írják, a léghajók a levegőben való lebegéshez kevesebb energiát igényelnek, mint a hagyományos repülőgépek, mivel nem kell a levegő sűrűségét legyőzniük.

Ezáltal potenciálisan alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással működhetnek. Üzemeltetésük lényegesen környezetbarátabb, hiszen elektromos meghajtással működhetnek, amely lehetővé teszi a fosszilis üzemanyagok használatának csökkentését, és hozzájárulhat a szén-dioxid-kibocsátás mérsékléséhez, ráadásul em igényelnek hosszú kifutópályákat, így kisebb területeken is képesek leszállni, ami különösen hasznos lehet a nehezen megközelíthető helyeken.

Ugyanakkor hiába tud egy léghajó jellemzően körülbelül 100-130 km/h sebességgel repülni, soha nem fogja elérni a sugárhajtású repülőgépek sebességét.

Így inkább egy olyan lassú utazási formákként beszélnek róluk, mint a tengerjáró hajók és az éjszakai vonatok, ahol az élmény pótolja a sebességet.


Fotó: Hybrid Air Vehicles Facebook oldala

A léghajók alacsonyabban repülnek, mint a repülőgépek, nyomáskiegyenlítetlen kabinokkal, ahol kinyithatja és kinézhet az ablakon, így kényelmesebbé téve az utasok számára. A nagy ballon is sokkal kevesebb energiát igényel a működtetéséhez – és potenciálisan elektromos motorokkal működhet a felemelkedés és a kormányzás során, így a légszennyezés-mentes légi közlekedési formává válhat.

A világ legnagyobb repülőgépét, az LTA Pathfinder 1-et jelenleg a kaliforniai Szilícium-völgyben tesztelik. A 124,5 méter x 20 méteres new age zeppelin mérete négy Goodyear blimpnek felel meg, és hosszabb, mint három Boeing 737 – áll a cikkben.

De nincsenek egyedül: a francia Flying Whales cég jelenleg is fejleszt léghajókat teherszállításra, hogy csökkentse a rakomány környezeti hatását. szállítás; míg a brit Hybrid Air Vehicles (HAV) cég arra fókuszál, hogy egy hibrid léghajó – elektromos motorokat és héliumot is használva – hogyan tudja feloldani a zéró kibocsátású légi közlekedést.

 


Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen

Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen 

A Budapest Airport 2024-es éve a várakozásokat meghaladó eredményekkel erősíti meg a repülőtér pozitív lendületét.
Durván emelkedő kompárak Görögországban

Durván emelkedő kompárak Görögországban 

Várhatóan nagymértékben emelkednek 2025-ben a görögországi kompjegyárak – akár 12 százalékkal is emelkedhetnek idén májustól.
Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.