A Magyarországra érkező első Tu-154-es több szempontból is különleges volt. Míg minden – a típust használó - légitársaság még az utóbbi években is 5 fősszemélyzettel repülte, a Malév már 1973-ban 3 fős crew-val üzemeltette a repülőgépet, ami rendkívül előremutató, hatékony és korszerű törekvés volt. Ez pedig a vállalati főpilóta, Dr. Fülöp András óriási érdeme.
Sokak szerint Dr. Fülöp András a legnagyobb magyar aviatikus volt. Az ő nevéhezfűződnek olyan fejlesztések – az idén 50 éves - típus nemzetközi történetében, amire mi, magyarok kifejezetten büszkék lehetünk – mondta Somogyi-Tóth Dániel, a Légiközlekedési Kulturális Központ alapítója, a Ferihegy műszaki előterén szombaton rendezett megemlékezésen.
Az orosz fél akkoriban nem tartotta fontosnak, hogy a repülőgép képes legyen a legrosszabb időjárási körülmények között, gyakorlatilag „nulla” látásban leszállni. Fülöp András viszont ragaszkodott egy másik fejlesztéshez, és 1977-re el is érte,hogy a Tu-154-es alkalmas legyen ún. ICAO 2-es kategóriájú leszállásokra, megelőzve ezzel olyan nagy légitársaságokat, mint az Aeroflot. Így a Malév az időjárási viszonyoktól függetlenebbül és biztonságosan tudott menetrendszerűen repülni. Ez óriási előrelépésnek számított a keleti blokkban, de gyakran még a nyugati légitársaságok is meglepve figyelték a fejlesztéseket.
Dr. Fülöp András 90 évvelezelőtt született és 10 éve hunyt el. A vállalati főpilóta rendkívüli módon kötődött ehhez a repülőgéphez, ragaszkodott hozzá, sajátjaként nézett a Tu-154-esre, a lehető legtöbbet hozta ki belőle minden tekintetben. Az élet úgy hozta, hogy az évfordulóik is összekapcsolódnak - tette hozzá Somogyi-Tóth Dániel. Molnár Attila oktatókapitány, aki a Malévnél Dr. Fülöp András utóda volt, kiemelte: kétségtelen tény, hogy a Malév legfényesebb időszaka a néhai vállalati főpilótához köthető.
A Malév első Tu-154-esének felújítása nem ért véget a fényezéssel. Az LKK szlovák,görög és orosz partneri kapcsolatainak, valamint a támogatóknak köszönhetően a jövőben számos fontos alkatrész érkezik a repülőgéphez külföldről: a szakemberek egyebek mellett visszaszerelik a korábban eltávolított hajtóműveket, a pilótafülkébe és az utastérbe pedig a tervek szerint hamarosan eredeti műszerek és ülések kerülnek vissza.
Hajrá! Vessenek ránk követ, de munkatársunk szerint szebb gépet még aligha látotta a világ, mint a jó öreg TU-5-ösök. Aki egyszer hallotta hajtóműveik sivító hangját...