Az Airbus repülési adatfigyelő rendszere szerint 2022-ben nagyon megszaporodtak a navigációs műholdak leállása miatti incidensek. Az említett évben összesen 49 605 ilyen eset történt, szemben az előző évi 10 843-mal - írja a Roadster.
A zavarok veszélyt jelentenek a polgári repülésre, és a légiforgalmi irányítók munkáját is megnehezítik. Az FAA külön felhívja a pilóták figyelmét az ütközésveszély jelzésével kapcsolatos hibás adatokra. Előfordulhat, hogy a pilóta tévesen azt hiszi, hogy túl közel került egy másik objektumhoz, de az ellenkezője is problémát okozhat, ha a távolságot nagyobbnak hiszi, mint amekkora az valójában. A téves adatok miatt előfordulhat, hogy a gép letér az útvonaláról, emiatt több üzemanyagra van szüksége vagy idegen légtérbe téved.
A helyzet komolyságát mutatja, hogy az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége és a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség nemrég workshopot is tartott a témában. A francia Safran légitársaság szerint míg néhány évvel ezelőttig egy adateltérítéshez ötvenezer és ötszázezer dollár közötti árú, csúcstechnológiájú berendezésekre volt szükség, ma már egy alacsony szintű technikai felszereléssel és egy nyílt forráskódú szoftverrel szinte bárki képes lehet akár száz dollárból is megzavarni a navigációs rendszert.