A júliusi utasforgalmi statisztikák már mérsékelt, de határozott emelkedésről tanúskodnak - tájékoztatta Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója a Napi Turizmust.
A Budapest Airport forgalma 2010 júliusában 3,1 %-kal volt magasabb, mint az előző évben. Az idei év júliusában összesen 897 783 induló és érkező utast regisztráltak a Budapest Airport statisztikái szerint, ez a szám 3,1 %-al magasabb, mint az elmúlt évben.
Az adatok elemzéséből az is kiderül, hogy ezzel július végéig a növekedés 0,5%-os a tavalyi év első hét hónapjával összehasonlítva, ami azt jelenti, hogy ha kis mértékben is, de sikerül ellensúlyozni az egész Európát légiközlekedési káoszba taszító április vulkánkitörés következményeit.
Bár a budapesti légikikötő „csak” négy napig volt zárva áprilisban, a nyugat- és észak-európai repülőterek tartós kiesése miatt áprilisban a magyar főváros repülőtere is mínusszal zárt.
Az azóta tapasztalható forgalomnövekedés tartósnak bizonyul. Az idegenforgalmi statisztikák elemzéséből az derül ki, hogy elsősorban a külföldiek számának növekedése jelentette a bővülés bázisát Budapesten.
Paradox módon, az utasok számának növekedésével párhuzamosan csökkent az ún. „repülőgépmozgások” azaz a le- és felszállások száma 2,4 %-al volt kevesebb, mint tavaly júliusban. Ez azt jelenti, hogy sikerült a légitársaságoknak növelniük az ülőhely-kihasználtságot (az ún. load factort), amelynek aránya júliusban 1,7%-os növekedés után elérte a 78 %-ot.
Különösen jól teljesített a magyar hátterű Wizz Air, amely júliusban újabb, sorrendben negyedik Airbus A 320 típusú gépét telepítette Budapestre és egy sor új járatott nyitott, egyebek mellett új olaszországi repülőterekre (Pisa, Bari) és ma jelentette be két új, törökországi járatának elindítását Isztambulba és Antalya-ra.
Két számjegyű volt júliusban a Lufthansa növekedése is a budapesti járatoknál. Ennek oka részben az, hogy a Lufthansa módosított és kényelmesebbé tette az utasok számára a müncheni, frankfurti és düsseldorfi járatok indulási és érkezési időpontját, valamint hogy sikeresnek bizonyult a Lufthansa Italia Milánó/Malpensa járata.
Figyelemre méltó a diszkontok közül a Germanwings piaci térhódítása, amely egyébként az egyik ír diszkont légitársaság által leállított észak-német régiót szolgálja ki új, hannoveri járatának elindításával, ami több, mint húsz százalékos növekedést hozott a légitársaságnak a budapesti járatokon.
Szintén dinamikus növekedést mutatnak a Budapest Airport hosszú távú járatai: így a Delta Airlines 22 %-al több utast szállított naponta közlekedő new yorki gépével, míg a Hainan légitársaság pekingi járatának sűrítése 48 %-os utasszám növekedést hozott. Ugyancsak a nyaralási szezon nyertese a chartergépeket üzemeltető Travel Service, amely szintén közel húsz százalékkal növelte forgalmát.
Ami az európai nagyvárosok budapesti forgalmát illeti, a legnagyobb utas létszámot London érte el (igaz, itt Heathrow, Luton és Gatwick járatai összeadódnak), ezt követi Párizs, majd Frankfurt és Brüsszel, Amszterdam, München, Zürich, Stockholm következik és a TOP 10-es listát Dublin és Helsinki zárja.