A legelső Beluga eredetileg Airbus Super Transporter néven volt ismert. Ám miután a fehér sarkvidéki bálnára való hasonlóságból eredő beceneve népszerűvé vált, az Airbus úgy döntött, hogy átnevezi a repülőgépet Beluga ST-nek, megtartva az eredeti nevet a rövidítésben.
Először 1994-ben repült, ezt követően 1995-ben állt szolgálatba, majd az évek során. további négy példánnyal bővült a család, amelyek közül az utolsót 2000 végén vezették be. Egyedi formájú rakterében az A350-es legnagyobb törzselemét, illetve két 30 méter hosszú szárnyat is képes szállítani.
A korábbi A300-600-asból kifejlesztett Beluga ST-ket felváltó Beluga XL hatodikként forgalomba álló, de valójában legelső legyártott példányát, amely 2018-ban hajtotta végre szűzrepülését eddig tesztelésre használta az Airbus, olvasható az airportal.hu oldalán.
Mint írják, a Beluga XL-eket az Airbus Transport International (ATI) leányvállalat üzemelteti, a típus 2020 óta van forgalomban. A gyártó 2019-ben döntött arról, hogy a különleges gépből öt helyett hat példányt készít.
"Az új Beluga elődjénél 30 százalékkal több, 51 tonna hasznos teher szállítására képes, hatótávolsága eléri a 2200 tengeri mérföldet (4074 km)".
A hat repülőgépből álló flotta a tervek szerint 30 éven szolgálja majd a gyártáshoz kapcsolódó logisztikai feladatokat. Mindeközben a Beluga ST-k egy része is tovább szolgál, ezekkel akár kereskedekmi szállítási feladatokat is vállal az Airbus leányvállalata. A típus túlméretes szállítmányokat, katonai eszközöket, helikoptereket és űreszközöket, műholdakat is képes szállítani, derül ki az airportal.hu cikkéből.