Ködös időben szállunk fel, incidens repülés közben, „lezuhanunk”, csúszdán menekülünk, sűrű füst- és tűzfelhőbe keveredünk

Miközben a Wizz Air meghívására január 31-én úti célom felé igyekszem, azon tépelődöm, ezek szerint akkor kényelmes szabadidőruhában, vastag térdzokniban és tornacipőben illik lezuhanni egy repülőgéppel az égből? Merthogy ezt az öltözetet javasolták a meghívóban. A küldött előzetes program különben alaposan felpörgette az adrenalinszintemet, elvégre nem minden nap zuhanhat le úgy az ember, hogy azt tuti túl is élje.

Ugyanis nem igazi géppel repülünk, hanem az ultradiszkont légitársaság budapesti kiképző központjában professzionális szimulátorokat próbálhatunk ki „élesben”. Többek közt Full Flight Simulatort (FFS), ami teljesen valósághűen modellezi a Wizz Air repülőgépeinek irányítását és a különböző repülési helyzeteket, valamint ennek a mozgás nélküli változatát, a Flight Training Device-t (FTD) és azt a Cabin Mock-up-ot is, ami a légi-utaskísérők és a pilóták vészmentési kiképzésére szolgál, egy repülőgép utasterének pontos másaként.

Ilyen a Wizz Air ultramodern nemzetközi repülési oktatóközpontja a Ferihegyi reptér közelében
Ilyen a Wizz Air ultramodern nemzetközi repülési oktatóközpontja a Ferihegyi reptér közelében
Fotó: WING
Üdv a fedélzeten! Ahonnan viharos gyorsasággal távozunk

Először a fedélzetre kapaszkodunk fel, a hangárban felállított „utastérbe”, ahol a kabinban leülve hallunk történeteket az egyre több zavart és problémát jelentő utasokról (akik volt, hogy alkohol vagy drog hatása alatt álltak), ezeknek a helyzeteknek a megfelelő kezeléséről, majd a velünk lévő utaskísérők bemutatják és elmagyarázzák azt a biztonsági bemutatót, amelyet minden egyes felszállás előtt megtekinthet bárki, aki a gépen ül, csakhogy sokan ilyenkor is inkább a telefonjaikkal vannak elfoglalva, vagy az ablakon bámulnak ki, ahelyett, hogy a crew-ra figyelnének, pedig érdemes.

Oxigénmaszk, vészkijáratok, jelzőfények, mentőmellény használata, valamint a biztonsági tájékoztató helye – minden sorra kerül, és részletesen el is magyarázzák kísérőink, mit miért mutatnak be minden egyes alkalommal.

A Wizz Air csapata felkészült a fogadásunkra, mi pedig várjuk a nem mindennapi élményeket
A Wizz Air csapata felkészült a fogadásunkra, mi pedig várjuk a nem mindennapi élményeket
Fotó: Vágó Ágnes

Közben olyan kérdéseket is megválaszolnak, miszerint miért van rejtvény azon a hányózacskón, amely mindig vízálló anyagból készül, mert ez nem közönséges papírzacskó? Különböző úti célok felé milyen „utastípusok” utaznak leggyakrabban? Miért vezet fényjelzés vészhelyzet esetén a padlón? (a lehetséges füst miatt) A mentőmellény használatát miért nem minden járaton mutatják? (ha csak szárazföld felett repül a járat – akkor nem szükséges) Miért ül a személyzet fel- és leszállás közben mindig a tenyerén, vagy a kezén? (a biztonság érdekében, ugyanis egy esetleges vészhelyzet esetén szükség van a kezükre, hogy nyitni tudják az ajtókat  és használni tudják a vészhelyzeti eszközöket) és így tovább.


Fotó: Wizz Air

Kérdésemre, miszerint vészhelyzet esetén volt-e arra példa, hogy a csomagjaikat a szigorú figyelmeztetés ellenére az utasok mégis le akarták-e vinni a fedélzetről, a Wizz Air Képzési központjának vezetője, Zima Nikoletta azt válaszolja, a Wizz Air járatain nem volt ilyen vészhelyzet – azonban elmeséli amikor

a Szuhoj gyár Superjet SSJ-100-as tipusú gépe kényszerleszállást hajtott végre a moszkvai seremetyevói repülőtéren, miközben kigyulladt. A gép hátulja lángokban állt, így a személyzet az első vészcsúszdákon keresztül próbálta menteni az utasok életét. Evakuálás közben a járaton elől lévő utasok feltorlódtak a folyosókon a vészkijáratok felé, mert magukkal akarták vinni a csomagjaikat is, ezért a mögöttük lévők nem tudtak időben kijutni a szabadba, bent rekedtek, és a gyorsan terjedő tűzben megégtek és megfulladtak.

Fanny, a cég arca tartja a biztonsági bemutatót, amit mostantól más szemmel kísérek figyelemmel
Fanny, a cég arca tartja a biztonsági bemutatót, amit mostantól más szemmel kísérek figyelemmel
Fotó: Vágó Ágnes

A rögtönzött biztonsági bemutató után végre következik a mindenki által várva várt zuhanás, ráadásul, azt mondja Nikó, a képzési központ vezetője, hogy kétféle problémát is beállít a szimulációba: az egyik, hogy az orrfutómű nem nyílik ki landolás közben, és mindezt „megspékeli” azzal, hogy túlszaladunk a futópályán is. Pompás lesz.

Aztán kiderül, nem is olyan fenomenális mindezt átélni, mert a valósághoz megszólalásig hasonló helyzetben rázkódunk egy hatalmasat, vészvijjogás hallatszik, villognak közben a sötét utastérben a vészkijárathoz vezető fénysugarak, és a légi utaskísérők közben torkuk szakadtából kiabálják a vészhelyzeti vezényszavakat, biztonságos testhelyzetre utasítják az utasokat (Brace Position, Brace Position!) majd az utastér azonnali elhagyására szólítanak mindenkit. Mindez olyan csatazajjal, villogással, üvöltéssel jár, hogy a halottak is feltámadnának és futva menekülnének a vészkijáratok felé.

Egyesével sorolunk a vészcsúszdához, előtte már figyelmesen végignéztük annak helyes használatát, szófogadóan betartjuk a „Hagyj mindent hátra!” felszólítást, „Keresztezd a karjaid, dőlj előre!” – ez is pipa, „Dőlj előre és ugorj határozottan!” – csináljuk. Leérkezve pedig mindannyian örömmel konstatáljuk: mivel ez most nem valós élethelyzetben, hanem csak imitálva történt – tökéletes az élmény. És a csúszda ráadásul tényleg abszolút gyors és biztonságos.

Üdv a kapitányi hídon! Hóban, szélben, napsütésben

A pánikszerű kimenekítés után csapatunkat szétosztják, a mi ötösfogatunkat a Kanadából érkezett topszimulátorok felé terelik, ahol Nagy Szabolcs (Szabi kapitány) szakértő kezei közé kerülünk.

Szabi kapitány, aki nélkül a január 31-ei repülésünk nem valósulhatott volna meg
Szabi kapitány, aki nélkül a január 31-ei repülésünk nem valósulhatott volna meg
Fotó: Vágó Ágnes

Itt három szimulátort látunk, ezeken történik a pilóták alapképzése, valamint a fél évente ismétlődő továbbképzésük és ezeken vészhelyzeteket is tudunk gyakorolni.

- halljuk bevezetésként.

Annyira profik ezek a platformok, teszi hozzá kísérőnk, hogy több mint 100-féle meghibásodást tudunk rajta gyakorolni, illetve az összes olyan reptéren, ahová közlekednek a Wizz Air-gépei, a le- és felszállást – mindenféle időjárási és más, a közlekedést befolyásoló körülmények között.

- teszi hozzá az oktatópilóta, Szabi kapitány.

A három szimulátor a 3.800 nm2-es épületnek mintegy felét foglalja el
A három szimulátor a 3.800 nm2-es épületnek mintegy felét foglalja el
Fotó: Vágó Ágnes

Azonban már csak fél füllel hallom mindezt, mert életem egyik nagy vágya teljesül: beülhetek egy repülőgép kapitányi székébe. (Igaz, először az első tiszt helyére „osztanak be”, azonban újságíró kollégámnak épp be van gipszelve a bal keze, így „nem tudja kezelni” a repülés irányításához elengedhetetlen joy-sticket, ezért gyorsan helyet cserélünk)

Közben felszállunk Ferihegyen (na jó, az igazsághoz tartozik, hogy ehhez mind nálam, a kapitánynál, mind pedig társamnál, az első tisztnél jóval több köze van Szabi kapitánynak – hiszen valójában ő irányítja a gépünket), teszünk egy kört a főváros felett napsütésben, ködben, hóesésben.  

Megtudjuk azt is, hogy

a 2017-es indulás óta 265-en végeztek a Wizz Air Pilótaakadémiáján, ebből 36-an magyarok, és 21 női pilótát is kiképeztek, akik azóta is sikerrel járják útjukat az ultradiszkont valamelyik járatán.

Balra a kapitány, jobbra mindenkor az első tiszt foglal helyet - komoly szabályok szavatolják a biztonságukat
Balra a kapitány, jobbra mindenkor az első tiszt foglal helyet - komoly szabályok szavatolják a biztonságukat
Fotó: Vágó Ágnes

Annyira élethű különben a szimulátor, hogy az esős időt imitáló helyzetben halljuk az esőcseppek koppanását az ablaküvegen és a gép szárnyain, lenézve pedig látjuk, amint autók közlekednek az utakon, és egy vonatszerelvény is elhajt ott, ahol a valóságban is lennie kellene.

Közben leszállási engedélyt kapunk a ferihegyi reptér egyik baloldali pályájára, és a landolás élménye ilyen szemszögből semmihez sem hasonlítható.

Üdv a füstöt, tüzet okádó barakkban! Ahol a tűzoltás csak egy, a számos feladat közül

A repülőképzés tűzvédelmi oktatása (Fire Safety Training in Aviation) alapvető része minden repüléssel kapcsolatos szakmai képzésnek – pilóták, légiutas-kísérők, földi személyzet – mindenkit részesítenek benne. A cél az, hogy a résztvevők felismerjék, kezeljék és megfelelően hatékonyan reagáljanak a tűzesetekre mind a földön, mind a levegőben.

Hallunk tűztípusokról, kockázati tényezőkről, tűzoltó készülékek megfelelő használatáról, tűzvédelmi maszkokról és különböző füstvédő berendezésekről, illetve mindezt a gyakorlatban is bemutatják a Wizz Air-es oktató légiutas-kísérők.

Akik mindketten a személyzet tagjai, a mostani programra is valamelyik járatról, munkából érkeztek. Az  oktató légiutas-kísérő hölgytől, két tűz- és füstbemutató között kiderül az is, hogy

az egyenruhájukat a cégtől kapják, legalább egy váltást mindig visznek magukkal egy-egy út során, a harisnyát, cipőt viszont saját maguk szerzik be, ahogy az előírás szerint kötelező pink színű körömlakkot is.

A napi minimum 8-10 ezer lépés (lépésszámlálóval mérve) esetükben teljesen megszokott, ahogy az is, hogy a hat hetes alapkiképzést követően folyamatosan továbbképzéseken, és kötelező megújító képzéseken vesznek részt.

Évente nagyjából 1500 újonnan kiképzett légiutas-kísérő teszi le sikeresen a vizsgát, az oktatás során minden tananyag, elméleti és szóbeli képzés angol nyelven történik, és érdekesség, hogy az utóbbi időben jelentősen megnőtt a férfi utaskísérők aránya: a tanulóknak 35 százalékát már ők teszik ki.

A program végén megtudjuk azt is, a Wizz Air napi, éppen soron következő személyzetét mindenkor az AI választja ki, nincsenek összeszokott, régóta együtt repülő csapatok.

De így érdekes és izgalmas igazán a munkánk, mert mindig új emberekkel találkozunk, nemcsak az utasok cserélődnek a fedélzeten a leszállást követően, majd a következő felszállás során, hanem azok is, akikkel nap mint nap együtt dolgozunk,

- vallják egyöntetűen.

 


Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit

Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit 

2027-től indít Európában új folyami hajózási szolgáltatást indít a Royal Caribbean Group.
Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz

Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz 

Nyáron már indulnak a közvetlen járatok.
Most akkor van vagy nincs otthoni munkavégzés a MÁV-nál?

Most akkor van vagy nincs otthoni munkavégzés a MÁV-nál? 

Kisebb vita robbant ki ez ügyben a z érdekelt felek közt.
Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről

Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről 

Az airBaltic tavalyi évét jelentős növekedés, rekorderedmények, innovatív fejlesztések és megerősített globális jelenlét jellemezte.
Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér

Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér 

A nemzetközi utazások legforgalmasabb repülőtere, a dubaji nemzetközi repülőtér (DXB) 2024-ben rekordot döntött: 92,3 millió utas haladt át a termináljain – jelentették be a hatóságok csütörtökön.
Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE

Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE 

Egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter ütközött össze az amerikai főváros légterében. Nincs túlélője a tragédiának.
Hasított tavaly a BAHART

Hasított tavaly a BAHART 

Több mint 2,3 millióan utaztak 2024-ben a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) járatain, 178 ezerrel többen, mint a megelőző évben.
Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing

Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing  

Nem valószínű, hogy ennek ismeretében rekordösszegű prémiumokat osztanak szét a cég vezetői között. És az már most bizonyos, hogy idén jelentős átalakításokra is sor kerül.
Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között

Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között 

Öt évnyi mosolyszünetet követően most kedvező fordulatot vett a két ország közti kapcsolat.
Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen

Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen 

Januártól már elérhető a fenntartható repülőgép-üzemanyag a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.