Mostohagyermek a magyar hajózás

Elsősorban társadalmi érdek az elmúlt 30 évben elhanyagolt Duna karbantartása a magyar hajózási szövetség szerint, amelynek elnöke emellett fontos nemzetgazdasági értéknek nevezte a folyó hajózhatóbbá tételét is.

Szalma Botond, a magyar hajózási szövetség elnöke szenvedélyesen állt ki a szerinte mostohagyermekként kezelt magyar hajózás mellett egy  március 30-án tartott budapesti sajtótájékoztatón. Azt mondta: szükség van a dunai hajózás fejlesztésére, ehhez azonban szakmailag megalapozott stratégia, eszközfejlesztés és vízlépcső kell. A hajózás valamennyi közlekedési ág közül a leginkább környezetbarát, Magyarország központi stratégiai elhelyezkedése pedig versenyelőnyt jelenthet. Arra figyelmeztetett, hogy a Magyarországon aláírásra kerülő Duna stratégiából csak két dolgot nem szabad kihagyni: a Dunát és a stratégiát.
    A dunai hajózás Budapest tömegközlekedési zsúfoltságán is enyhíthetne. Két hajózási cég még az idén rövid, Buda és Pest közötti hajójáratot indítana, két hajóval. Ehhez pénzt nem, csak az önkormányzat, illetve a BKK jóváhagyását várják. Hosszú távú terveikben azonban az agglomeráció összekötése is szerepel a belvárossal.

    Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke cáfolta, hogy ne lenne magyar hajózás. Azt mondta: a szövetséghez tartozó vállalkozások bonyolítják a belvízi export-import áruforgalom 15 százalékát és a belföldi személyforgalom 60 százalékát.
    Hangsúlyozta: a hajózás nem ellensége a Dunának, a folyó fejlesztésre, ápolásra szorul. A Duna medre lesüllyedt, a mellékágak eliszaposodtak, a víz szinte egy "vályúban" folyik. Két vízerőművel paksnyi energia termelhető, a vízmegtartás a Tisza tó példájára a környezetvédelem eszköze, az ökoturizmus újabb lehetőségét teremti meg. A Duna hajózhatóságának növelése pedig a magyar áruk versenyképességét is növeli. Az áruszállító hajók közlekedésének vízállás miatti korlátozása éves szinten 9-10 milliárd forintos veszteséget okoz áttételesen a magyar gazdaságnak.

    Sztankó Attila, a Személyhajósok Szövetségének titkára beszámolt arról, hogy csak Budapesten közel 50 olyan személyhajó található, amelynek üzemeltetője turisztikából, rendezvény-szervezésből próbál megélni. A közösségi közlekedésben azonban sokkal jobban ki lehetne használni a hajókat - mondta. Ezért is hangsúlyozta, hogy nem pénzt, hanem lehetőséget kérnek: saját kockázatra a belvárosban már az idén elindítanák új szolgáltatásukat. Két cég két hajójával indulna, félórás követési idővel, de ha lenne rá igény ezt sűrítenék. A hajók, ugyan lassúak, sebességük 15 kilométer óránként, mégsem lehet ennél gyorsabban átjutni a Boráros térről például a Batthyány térre. A próba üzem befektetési költsége szinte nulla - mondta, amit szembe állított a metróberuházás több százmilliárdos költségével.

    Megfelelő képzésre is szükség van a hajózás fejlesztéséhez, ám Horváth Imre főtitkár, hajóskapitány szerint a magyar hajósképzés illeszkedik a világtendenciákhoz, és bár a képzés technikai szinten kevéssé versenyképes, de szellemi szinten magas szintű. Ha az állam támogatná, hogy összefogjanak a képzési szervek, olyan képzési központ jöhetne létre, amellyel Magyarország ismét betölthetné egykori régiós központ szerepét.

Forrás: MTI


Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája

Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája 

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta.
Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt

Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt 

A Tour de Hongrie profi kerékpáros körverseny budapesti szakaszán közlekedési változásokra, korlátozásokra kell készülni.
Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.