Mostohagyermek a magyar hajózás

Elsősorban társadalmi érdek az elmúlt 30 évben elhanyagolt Duna karbantartása a magyar hajózási szövetség szerint, amelynek elnöke emellett fontos nemzetgazdasági értéknek nevezte a folyó hajózhatóbbá tételét is.

Szalma Botond, a magyar hajózási szövetség elnöke szenvedélyesen állt ki a szerinte mostohagyermekként kezelt magyar hajózás mellett egy  március 30-án tartott budapesti sajtótájékoztatón. Azt mondta: szükség van a dunai hajózás fejlesztésére, ehhez azonban szakmailag megalapozott stratégia, eszközfejlesztés és vízlépcső kell. A hajózás valamennyi közlekedési ág közül a leginkább környezetbarát, Magyarország központi stratégiai elhelyezkedése pedig versenyelőnyt jelenthet. Arra figyelmeztetett, hogy a Magyarországon aláírásra kerülő Duna stratégiából csak két dolgot nem szabad kihagyni: a Dunát és a stratégiát.
    A dunai hajózás Budapest tömegközlekedési zsúfoltságán is enyhíthetne. Két hajózási cég még az idén rövid, Buda és Pest közötti hajójáratot indítana, két hajóval. Ehhez pénzt nem, csak az önkormányzat, illetve a BKK jóváhagyását várják. Hosszú távú terveikben azonban az agglomeráció összekötése is szerepel a belvárossal.

    Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke cáfolta, hogy ne lenne magyar hajózás. Azt mondta: a szövetséghez tartozó vállalkozások bonyolítják a belvízi export-import áruforgalom 15 százalékát és a belföldi személyforgalom 60 százalékát.
    Hangsúlyozta: a hajózás nem ellensége a Dunának, a folyó fejlesztésre, ápolásra szorul. A Duna medre lesüllyedt, a mellékágak eliszaposodtak, a víz szinte egy "vályúban" folyik. Két vízerőművel paksnyi energia termelhető, a vízmegtartás a Tisza tó példájára a környezetvédelem eszköze, az ökoturizmus újabb lehetőségét teremti meg. A Duna hajózhatóságának növelése pedig a magyar áruk versenyképességét is növeli. Az áruszállító hajók közlekedésének vízállás miatti korlátozása éves szinten 9-10 milliárd forintos veszteséget okoz áttételesen a magyar gazdaságnak.

    Sztankó Attila, a Személyhajósok Szövetségének titkára beszámolt arról, hogy csak Budapesten közel 50 olyan személyhajó található, amelynek üzemeltetője turisztikából, rendezvény-szervezésből próbál megélni. A közösségi közlekedésben azonban sokkal jobban ki lehetne használni a hajókat - mondta. Ezért is hangsúlyozta, hogy nem pénzt, hanem lehetőséget kérnek: saját kockázatra a belvárosban már az idén elindítanák új szolgáltatásukat. Két cég két hajójával indulna, félórás követési idővel, de ha lenne rá igény ezt sűrítenék. A hajók, ugyan lassúak, sebességük 15 kilométer óránként, mégsem lehet ennél gyorsabban átjutni a Boráros térről például a Batthyány térre. A próba üzem befektetési költsége szinte nulla - mondta, amit szembe állított a metróberuházás több százmilliárdos költségével.

    Megfelelő képzésre is szükség van a hajózás fejlesztéséhez, ám Horváth Imre főtitkár, hajóskapitány szerint a magyar hajósképzés illeszkedik a világtendenciákhoz, és bár a képzés technikai szinten kevéssé versenyképes, de szellemi szinten magas szintű. Ha az állam támogatná, hogy összefogjanak a képzési szervek, olyan képzési központ jöhetne létre, amellyel Magyarország ismét betölthetné egykori régiós központ szerepét.

Forrás: MTI


Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton

Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton 

A tavaszi szünetben nosztalgiajáratok közlekednek.
Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet

Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet 

Az utasszállító gép 55 millió dolláros ára 125 százalékkal nőtt volna az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett kétoldalú vámok miatt.
Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.