Nagyjából elégedett a szakma a felújított Carl Lutz rakparttal

Ritka manapság, hogy a szakma nagyjából elégedett az apparátus döntésének következményeivel. Ez történt, amikor egyebek mellett a Személyhajósok Szövetségének tagjai a vizes vb-t megelőző hosszú felújítást követően ismét teljes mértékben birtokba vették a XIII. kerületi Carl Lutz rakpartot. A tapasztalataikról péntek délután, stílszerűen egy hajó fedélzetén számoltak be.

„Már máshogy néznek ránk” — mondja Varga Zsolt, a szövetség elnöke a Főváros és a XIII. kerület szerinte irányukban pozitívan megváltozott hozzáállásáról. Holott korántsem indult biztatón a projekt. Szokásos hazai recept: a központ kitalál valamit, aminek úgy kell lenni, de azokat felejti el megkérdezni, akiknek ezzel a napi bevételszerző működését leginkább érinti. Esetünkben a rakpart hajós vállalkozóit és a hajóikat bérbevevőket.

Az építkezés kezdetén a kivitelző még azzal riogatta a hajósokat, hogy építési terület lévén, átmenetileg el kell innen költözniük, kétséges volt, hogy az utasok illetve a személyzet beléphet-e a területre. „Kompromisszumok árán, de folyamatosan tudtunk üzemelni. Nem történt semmilyen baleset sem, a buszokat is közel tudták engedni a kikötőkhöz” — összegzi Varga a sokszori egyeztetések eredményét. „Ijesztő volt” — emlékszik vissza a kezdetekre Stumpf Éda, a MiE, Magyar Idegenvezetők Egyesületének tiszteletbeli elnöke. Szeirnte „ciki” volt a turistákkal a munkaterületen átevickélni. De júniusban már örömmel látták, hogy újra használható a partszakasz. A MiE eleinte kifejezetten elzárkózónak látta a kerületi döntéshozókat, de míg a bürokraták sokszor lesöpörték őket az asztalról, addig a kivitelező cégek — Főmterv, Enviro-Duna, Penta — konstruktív hozzáállásán sok múlott — vallják mindketten.

A hajós vállalkozók életben tartásához szinte nélkülözhetetlen buszos megközelítés lehetőségeinek kidolgozásában az Mkfe, Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete sietett segítségükre — idézi fel Varga Zsolt. A megújult rakparton a korábbi gyakorlattal ellentétben a szalagkorlát mögé már nem lehet beparkolni busszal. Észak-déli irányban, a parttal párhuzamosan, míg az ellenkező oldalon egy szervízúton szállíthatják le az utasokat. A kapcitás azonban a személyhajósok és a MiE szerint is kevés. Egy-egy forgalmasabb este akár 50-60 busz is megfordul a helyszínen. Az idei szezon pedig különösen erős — hívja fel a figyelmet a szövetség elnöke. „Legalább 18 buszos várakozóhelyre lenne szükség” — mondja Stumpf Éda, aki Vargához hasonlóan kifogásolja, hogy a buszparkolási lehetőségekkel sokszor a személyautósok élnek, szabálytalanságukkal esetenként szabálytalanságra kényszerítve a buszsofőröket. Szankcióknak eddig nyomát sem látták. Ugyanakkor Stumpf szerint a parkolók kitáblázása sem egyértelmű.

A kérdéses partszakasz a főváros kezelésében van. 26 kikötőhelyet mintegy három tucat hajó használja. A hatályos szabályok szerint az eddig évente megkötött parthasználati engedély időtartama már 2 évre szól. Varga Zsolték azonban üdvözölnék, ha 5-10 évre növekedne. Az így kiszámthatóbbá váló gazdasági környezetben a hajós vállalkozók is bátrabban invesztélnának sok 10 milliós, a Fővárosnak is bevételt termelő eszközökbe.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.