Nagyjából elégedett a szakma a felújított Carl Lutz rakparttal

Ritka manapság, hogy a szakma nagyjából elégedett az apparátus döntésének következményeivel. Ez történt, amikor egyebek mellett a Személyhajósok Szövetségének tagjai a vizes vb-t megelőző hosszú felújítást követően ismét teljes mértékben birtokba vették a XIII. kerületi Carl Lutz rakpartot. A tapasztalataikról péntek délután, stílszerűen egy hajó fedélzetén számoltak be.

„Már máshogy néznek ránk” — mondja Varga Zsolt, a szövetség elnöke a Főváros és a XIII. kerület szerinte irányukban pozitívan megváltozott hozzáállásáról. Holott korántsem indult biztatón a projekt. Szokásos hazai recept: a központ kitalál valamit, aminek úgy kell lenni, de azokat felejti el megkérdezni, akiknek ezzel a napi bevételszerző működését leginkább érinti. Esetünkben a rakpart hajós vállalkozóit és a hajóikat bérbevevőket.

Az építkezés kezdetén a kivitelző még azzal riogatta a hajósokat, hogy építési terület lévén, átmenetileg el kell innen költözniük, kétséges volt, hogy az utasok illetve a személyzet beléphet-e a területre. „Kompromisszumok árán, de folyamatosan tudtunk üzemelni. Nem történt semmilyen baleset sem, a buszokat is közel tudták engedni a kikötőkhöz” — összegzi Varga a sokszori egyeztetések eredményét. „Ijesztő volt” — emlékszik vissza a kezdetekre Stumpf Éda, a MiE, Magyar Idegenvezetők Egyesületének tiszteletbeli elnöke. Szeirnte „ciki” volt a turistákkal a munkaterületen átevickélni. De júniusban már örömmel látták, hogy újra használható a partszakasz. A MiE eleinte kifejezetten elzárkózónak látta a kerületi döntéshozókat, de míg a bürokraták sokszor lesöpörték őket az asztalról, addig a kivitelező cégek — Főmterv, Enviro-Duna, Penta — konstruktív hozzáállásán sok múlott — vallják mindketten.

A hajós vállalkozók életben tartásához szinte nélkülözhetetlen buszos megközelítés lehetőségeinek kidolgozásában az Mkfe, Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete sietett segítségükre — idézi fel Varga Zsolt. A megújult rakparton a korábbi gyakorlattal ellentétben a szalagkorlát mögé már nem lehet beparkolni busszal. Észak-déli irányban, a parttal párhuzamosan, míg az ellenkező oldalon egy szervízúton szállíthatják le az utasokat. A kapcitás azonban a személyhajósok és a MiE szerint is kevés. Egy-egy forgalmasabb este akár 50-60 busz is megfordul a helyszínen. Az idei szezon pedig különösen erős — hívja fel a figyelmet a szövetség elnöke. „Legalább 18 buszos várakozóhelyre lenne szükség” — mondja Stumpf Éda, aki Vargához hasonlóan kifogásolja, hogy a buszparkolási lehetőségekkel sokszor a személyautósok élnek, szabálytalanságukkal esetenként szabálytalanságra kényszerítve a buszsofőröket. Szankcióknak eddig nyomát sem látták. Ugyanakkor Stumpf szerint a parkolók kitáblázása sem egyértelmű.

A kérdéses partszakasz a főváros kezelésében van. 26 kikötőhelyet mintegy három tucat hajó használja. A hatályos szabályok szerint az eddig évente megkötött parthasználati engedély időtartama már 2 évre szól. Varga Zsolték azonban üdvözölnék, ha 5-10 évre növekedne. Az így kiszámthatóbbá váló gazdasági környezetben a hajós vállalkozók is bátrabban invesztélnának sok 10 milliós, a Fővárosnak is bevételt termelő eszközökbe.


Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton

Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton 

A tavaszi szünetben nosztalgiajáratok közlekednek.
Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet

Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet 

Az utasszállító gép 55 millió dolláros ára 125 százalékkal nőtt volna az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett kétoldalú vámok miatt.
Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.