Nagyjából elégedett a szakma a felújított Carl Lutz rakparttal

Ritka manapság, hogy a szakma nagyjából elégedett az apparátus döntésének következményeivel. Ez történt, amikor egyebek mellett a Személyhajósok Szövetségének tagjai a vizes vb-t megelőző hosszú felújítást követően ismét teljes mértékben birtokba vették a XIII. kerületi Carl Lutz rakpartot. A tapasztalataikról péntek délután, stílszerűen egy hajó fedélzetén számoltak be.

„Már máshogy néznek ránk” — mondja Varga Zsolt, a szövetség elnöke a Főváros és a XIII. kerület szerinte irányukban pozitívan megváltozott hozzáállásáról. Holott korántsem indult biztatón a projekt. Szokásos hazai recept: a központ kitalál valamit, aminek úgy kell lenni, de azokat felejti el megkérdezni, akiknek ezzel a napi bevételszerző működését leginkább érinti. Esetünkben a rakpart hajós vállalkozóit és a hajóikat bérbevevőket.

Az építkezés kezdetén a kivitelző még azzal riogatta a hajósokat, hogy építési terület lévén, átmenetileg el kell innen költözniük, kétséges volt, hogy az utasok illetve a személyzet beléphet-e a területre. „Kompromisszumok árán, de folyamatosan tudtunk üzemelni. Nem történt semmilyen baleset sem, a buszokat is közel tudták engedni a kikötőkhöz” — összegzi Varga a sokszori egyeztetések eredményét. „Ijesztő volt” — emlékszik vissza a kezdetekre Stumpf Éda, a MiE, Magyar Idegenvezetők Egyesületének tiszteletbeli elnöke. Szeirnte „ciki” volt a turistákkal a munkaterületen átevickélni. De júniusban már örömmel látták, hogy újra használható a partszakasz. A MiE eleinte kifejezetten elzárkózónak látta a kerületi döntéshozókat, de míg a bürokraták sokszor lesöpörték őket az asztalról, addig a kivitelező cégek — Főmterv, Enviro-Duna, Penta — konstruktív hozzáállásán sok múlott — vallják mindketten.

A hajós vállalkozók életben tartásához szinte nélkülözhetetlen buszos megközelítés lehetőségeinek kidolgozásában az Mkfe, Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete sietett segítségükre — idézi fel Varga Zsolt. A megújult rakparton a korábbi gyakorlattal ellentétben a szalagkorlát mögé már nem lehet beparkolni busszal. Észak-déli irányban, a parttal párhuzamosan, míg az ellenkező oldalon egy szervízúton szállíthatják le az utasokat. A kapcitás azonban a személyhajósok és a MiE szerint is kevés. Egy-egy forgalmasabb este akár 50-60 busz is megfordul a helyszínen. Az idei szezon pedig különösen erős — hívja fel a figyelmet a szövetség elnöke. „Legalább 18 buszos várakozóhelyre lenne szükség” — mondja Stumpf Éda, aki Vargához hasonlóan kifogásolja, hogy a buszparkolási lehetőségekkel sokszor a személyautósok élnek, szabálytalanságukkal esetenként szabálytalanságra kényszerítve a buszsofőröket. Szankcióknak eddig nyomát sem látták. Ugyanakkor Stumpf szerint a parkolók kitáblázása sem egyértelmű.

A kérdéses partszakasz a főváros kezelésében van. 26 kikötőhelyet mintegy három tucat hajó használja. A hatályos szabályok szerint az eddig évente megkötött parthasználati engedély időtartama már 2 évre szól. Varga Zsolték azonban üdvözölnék, ha 5-10 évre növekedne. Az így kiszámthatóbbá váló gazdasági környezetben a hajós vállalkozók is bátrabban invesztélnának sok 10 milliós, a Fővárosnak is bevételt termelő eszközökbe.


Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.