Változások a fapados járatok esetében

A következő években jó eséllyel megszűnnek, de legalábbis megritkulnak azok a kedvezmények, amelyek felmentették a polgári repülést a szigorú szén-dioxid-kibocsátási szabályok teljesítése alól. Ezért drágábbak lehetnek a repülőjegyek. Laptársunk, az Mfor.hu írása.

Az Európai Bizottság adatai szerint az Európai Unión belüli repülőjáratokon az átlagos utazási költség 20-30 százalékkal volt magasabb 2023 nyarán, mint 2019 közepén, a koronavírus-járvány kitörése előtt. Ennek két fő oka az erős kereslet és az üzemanyag drágulása volt. A következő évek a Conversation hírportálon megjelent előrejelzés szerint pedig további jegyáremelkedést hoznak.

Ennek három oka lesz:

  • Az EU Emissions Trading System (ETS), azaz a szén-dioxid-kibocsátási kvótákkal kapcsolatos uniós kereskedési rendszer reformja.
  • Az uniós Energy Taxation Directive (ETD) szabályozás átalakítása.
  • Az Európán belüli repülőjáratok minimum jegyárának esetleges bevezetése.

 Az Európai Unión belüli repülőjáratokon az átlagos utazási költség 20-30 százalékkal volt magasabb 2023 nyarán
Az Európai Unión belüli repülőjáratokon az átlagos utazási költség 20-30 százalékkal volt magasabb 2023 nyarán
Fotó: Pixabay

Borítékolható a jelentős jegyáremelés

Az EU-n belüli légi forgalom károsanyag-kibocsátása 2012 óta része az ETS-nek, amelynek célja, hogy korlátozza egyes ágazatok, köztük az áramtermelés és a légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátását. Ugyanakkor az elmúlt év végéig a repülés károsanyag-kibocsátásának nagyobb része, 80 százaléka felmentést kapott az alól, hogy a légitársaságok akciókon kibocsátási kvótákat vásároljanak légszennyezésük kompenzálására.

Mint az mfor.hu cikkében is olvasható:

"az ETS reformja nyomán azonban 2024 és 2026 között megszűnik a kedvezmény, ami azt jelentheti, hogy a légitársaságoknak nem csupán az üzemanyagot kell megvenniük és a repüléssel járó egyéb költségeket kell fedezniük, hanem egyfajta "társadalmi kiadást" is vállalniuk kell. Nekik és ügyfeleiknek ki kell venniük a részüket a klímavédelemből. Ráadásul az ETS-ben foglalt éves károsanyag-kibocsátási korlátozások plafonját évről évre csökkenteni fogják, ami növelni fogja a szén-dioxid-kibocsátási kvóták árát."

Az energiaköltségek, az áram és az üzemanyagok minimális adózásának kialakítása érdekében az ETD egységessé tenné az ezzel kapcsolatos költségeket az EU-ban, és ösztönöznék az energia takarékos felhasználását, és ezzel a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését. "A repülőgépek és a hajók üzemanyaga eddig mentes volt az ETD keretében kitalált adók alól, ami meg fog változni."

A cikk további részét elolvashatja az mfor.hu oldalán.


Kínai légi utasforgalmi adatok

Kínai légi utasforgalmi adatok 

Kínában a légi utasforgalom 12,3 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben.
Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.