Változások a fapados járatok esetében

A következő években jó eséllyel megszűnnek, de legalábbis megritkulnak azok a kedvezmények, amelyek felmentették a polgári repülést a szigorú szén-dioxid-kibocsátási szabályok teljesítése alól. Ezért drágábbak lehetnek a repülőjegyek. Laptársunk, az Mfor.hu írása.

Az Európai Bizottság adatai szerint az Európai Unión belüli repülőjáratokon az átlagos utazási költség 20-30 százalékkal volt magasabb 2023 nyarán, mint 2019 közepén, a koronavírus-járvány kitörése előtt. Ennek két fő oka az erős kereslet és az üzemanyag drágulása volt. A következő évek a Conversation hírportálon megjelent előrejelzés szerint pedig további jegyáremelkedést hoznak.

Ennek három oka lesz:

  • Az EU Emissions Trading System (ETS), azaz a szén-dioxid-kibocsátási kvótákkal kapcsolatos uniós kereskedési rendszer reformja.
  • Az uniós Energy Taxation Directive (ETD) szabályozás átalakítása.
  • Az Európán belüli repülőjáratok minimum jegyárának esetleges bevezetése.

 Az Európai Unión belüli repülőjáratokon az átlagos utazási költség 20-30 százalékkal volt magasabb 2023 nyarán
Az Európai Unión belüli repülőjáratokon az átlagos utazási költség 20-30 százalékkal volt magasabb 2023 nyarán
Fotó: Pixabay

Borítékolható a jelentős jegyáremelés

Az EU-n belüli légi forgalom károsanyag-kibocsátása 2012 óta része az ETS-nek, amelynek célja, hogy korlátozza egyes ágazatok, köztük az áramtermelés és a légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátását. Ugyanakkor az elmúlt év végéig a repülés károsanyag-kibocsátásának nagyobb része, 80 százaléka felmentést kapott az alól, hogy a légitársaságok akciókon kibocsátási kvótákat vásároljanak légszennyezésük kompenzálására.

Mint az mfor.hu cikkében is olvasható:

"az ETS reformja nyomán azonban 2024 és 2026 között megszűnik a kedvezmény, ami azt jelentheti, hogy a légitársaságoknak nem csupán az üzemanyagot kell megvenniük és a repüléssel járó egyéb költségeket kell fedezniük, hanem egyfajta "társadalmi kiadást" is vállalniuk kell. Nekik és ügyfeleiknek ki kell venniük a részüket a klímavédelemből. Ráadásul az ETS-ben foglalt éves károsanyag-kibocsátási korlátozások plafonját évről évre csökkenteni fogják, ami növelni fogja a szén-dioxid-kibocsátási kvóták árát."

Az energiaköltségek, az áram és az üzemanyagok minimális adózásának kialakítása érdekében az ETD egységessé tenné az ezzel kapcsolatos költségeket az EU-ban, és ösztönöznék az energia takarékos felhasználását, és ezzel a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését. "A repülőgépek és a hajók üzemanyaga eddig mentes volt az ETD keretében kitalált adók alól, ami meg fog változni."

A cikk további részét elolvashatja az mfor.hu oldalán.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.