A BBC hírportálján arról számolt be, hogy egyelőre nem tudni, hogy hányan voltak, illetve voltak-e egyáltalán emberek a jármű fedélzetén, amikor nyoma veszett. Esetenként kis tengeralattjárókkal visznek le turistákat és szakértőket az 1912-ben elsüllyedt utasszállító hajó roncsához.
A mélytengeri expedíciókra szakosodott OceanGate Expeditions nevű magáncég nemrég a közösségi médiában tette közzé, hogy elindított egy ilyen utat. A vállalat, amely eddig még nem reagált az értesülésekre, rendszerint 250 ezer dolláros (85 millió forint) részvételi díjat kér nyolcnapos expedícióin egy férőhelyért a karbonszálas tengeralattjáróin "nem mindennapi élményt és valami különleges felfedezését" ígérve.
A tengeralattjáróval 1 óra 45 perc után vesztették el a kapcsolatot, így valószínűleg már a tengerfenéken járt, vagy közel volt ahhoz.
Az egyik lehetséges eset, hogy a jármű beleakadt valamibe – amire a roncs környékén minden esély megvan –, vagy energiaellátási, esetleg kommunikációs hiba lépett fel. Ebben az esetben elméletileg volt lehetősége arra, hogy – az extra súlyokat kiszórva – a felszínre emelkedjenek, ahol aztán a többszemélyes búváreszköz különféle módokon tudja jelezni, hogy bajban van. A másik eshetőség az, hogy valami áttörte a hajótestet, ami nem biztat pozitív kimenetellel. Ha ez történt, a jármű pedig a tengerfenéken rekedt, nagyon behatárolt a lehetőség a mentésre.
Talán növeli az esélyeket, hogy az Ifremer francia tengerkutató intézet a tengeralattjáró robottal felszerelt, Atalante nevű hajóját az Atlanti-óceán északi része felé irányította, oda, ahol két nappal ezelőtt eltűnt a Titanic roncsaihoz indult kis merülőhajó – jelentette be kedden a francia kormány tengeri ügyekért felelős államtitkára. Az Atalante várhatóan közép-európai idő szerint szerdán 20 órakor ér az övezetbe, ahol a francia legénység leereszti majd a robotot a Titanic négyezer méteres mélységben található roncsához.
Ami biztos, hogy az eltűnt merülőhajó fedélzetén van a 77 éves Paul-Henri Nargeolet, a Titanic egyik legjelentősebb francia specialistája is – közölte családja a BFM francia hírtelevízióban. A volt tengerésztiszt 1986 óta az Ifremer mélytengeri tengeralattjáróinak parancsnoka volt, tucatnyi merülése során több száz tárgy felszínre hozatalában vett részt, 2007 óta pedig a Titanic roncsát tulajdonló RMS Titanic/Phoenix International nevű vállalat kutatási programvezetője. 2010-ben részt vett az Air France légitársaság Rio de Janeiro és Párizs között lezuhant Airbus A330-203 típusú repülőgép keresésében is.
A fedélzeten van még Hamish Harding brit milliárdos, valamint – családja közleménye szerint – egy pakisztáni származású, Nagy-Britanniában élő üzletember, Shahzada Dawood és 19 éves fia is, továbbá a merülőhajó kapitánya.
A belfasti Harland és Wolff hajóműhelyben készült luxusgőzös 1912-ben az Atlanti-óceánt átszelő első útján jéghegynek ütközött és elsüllyedt. A Titanic roncsait 1985-ben találták meg 650 kilométerre Új-Fundland partjaitól. A maga idejében legnagyobb hajó maradványai 3800 méter mélységben nyugszanak az Atlanti-óceán fenekén. A fedélzetén lévő 2200 utasból és legénységből több mint 1500-an vesztették életüket.
Forrás: BBC / MTI