Idén május 22-én az Austria Center Vienna kongresszusi központban az Österreich Werbung, a szövetségi gazdasági minisztérium turisztikai államtitkárságának és az osztrák gazdasági kamara (WKO) közös szervezésben megvalósított nagyszabású programadó rendezvény keretében számos innovatív kutatás eredménye és a turizmus jövőjét formáló kezdeményezés került bemutatásra, illetve elindításra - derül ki a GD Consulting helyszíni tudósításából.
Rendhagyó rendezvény, rendhagyó lebonyolítás
"A prezentációk egy központi arénában felállított polyStage rendszerű színpadon hangoztak el, ahol mozgatható ledfalak speciális immerzív vizuális élményt adtak, illetve a nézőközönség közvetlen bevonását is lehetővé tették. Az interaktivitást jól szolgálta, hogy a regisztráció alkalmával minden résztvevő egy személyes „vezérlőközponthoz” hozzáférést biztosító QR-kódot kapott, amelyen keresztül mobiltelefonnal a digitális téren keresztül valós időben csatlakozhattak valamennyi programponthoz. Az valós idejű interaktivitás keretében a jövő turizmusával foglalkozó játékos közvéleménykutatásban is részt lehetett venni, továbbá vizuális és szöveges tartalmakat megosztani a többi résztvevővel." - mondja Kovács Balázs a GD Consulting turisztikai szakértője.
Kiemelt érdeklődés övezte a magyar származású Oliver Csendes előadását, aki az ÖW digitális és innovációs igazgatójaként (CDIO) mutatta be azt a részletes útitervet (Zukunftsmap / jövőtérkép), amely 12 megatrend és közel 20 turisztikai altrend metszetében és hálójában rajzolja fel az ausztriai turizmus „metrótérképét”. Az interaktív, az ÖW által fejlesztett, KIARA névre hallgató MI-avatar bevonásával közösen tartott prezentációból megtudhattuk, hogy az adat-vezérelt turizmus világában a kooperáció és a versengés vegyes formáját ötvöző cooptition trend vezet el azon szintű hálózatosodáshoz, amelyek az újturizmus ökoszisztémáját a jövőben meghatározzák. Elhangzott: new work, neo-ökológia és a regeneratív turizmus mind-mind olyan fogalmak, amelynek ismerete és gyakorlati művelése nélkül nem képzelhető el a jövő turizmusa.
A „Now is better” című key note prezentációt a kétszeres Grammy-díjas, osztrák származású Amerikában élő grafikus-designer Stefan Sagmeister tartotta, aki az adatok uralta világban való eligazodáshoz hozott optimista gondolatokat. Előadásában Edward de Bono orvos-író, kreatív gondolkodó műveire, valamint Tony Buzan mindmap elméletére alapozva mutatta be, hogy a napjaink negatív hírekben túlcsordult világában miként lehetséges saját munkánkban a kreatív teremtésre, új meglátásokra és ötletekre úgy koncentrálni, hogy közben optimizmusunkat is megőrizzük.
Az Osztrák Turizmusnap keretében került elindításra a Change Tourism Austria (CTA) kezdeményezés, amely az ausztriai turisztikai szektorban lévő innovációs erőt kívánja összefogni, a jövőben egyfajta tudásmegosztó, kreatív és fejlesztő platformként funkcionálni. A CTA egyik fő tevékenysége az új típusú kezdeményezések és start up világból érkező vállalkozások és eljárások támogatása és elterjesztése. Ennek érdekében a hallgatóság rögtön négy turisztikai sturt up cégnek fenntartható megoldásokat bemutató, egyenként 5-5 perces pitch-prezentációit hallgathatták meg.
Új vezérigazgató a Visit Hungary élén
A mozgalmas szakmai nap utolsó napirendi pontjaként bejelentésre került, hogy az ÖW digitális és innovációs igazgatója júliustól a Visit Hungary vezérigazgatójaként folytatja karrierjét. Astrid Steharnig az ÖW vezérigazgatója sok sikert kívánt Csendes Olivérnek, akinek személye garancia arra, hogy a „cooptition megatrend” a jövőben nemzetközi szinten is érvényesülhessen.
Optimistán a nyár felé
Az Osztrák Turizmusnapot megelőző sajtótájékoztatón bemutatásra került az ÖW idei nyári szezonra készített prognózisa is, amelyet Ausztria 10 legjelentősebb turisztikai küldőpiacain – köztük Magyarországon – készített felmérésekből állítottak össze.
Ez alapján az osztrák turisztikai ágazat optimistán tekint az idei nyár elé. Az előrejelzések szerint már most 21 millió potenciális utas gondolkodik konkrét ausztriai nyaralásban, amely szám közel egymillióval haladja meg a tavalyi várakozásokat. Suasanne Kraus-Winkler turisztikai államtitkár bejelentette, hogy a látogatók elégedettsége mellett idéntől 12 ezer fős mintán a helyi lakosok turizmushoz való hozzáállását, az ágazatnak a helyi lakosság életminőségére vonatkozó hatását is mérik. Ennek az ún. turizmus elfogadottsági-indexnek az eredményei is hatással lesznek az országos turizmuspolitikai irányelveinek és akciótervek összeállításban. Tavaly év vége óta rendeleti szintű jogszabály garantálja az új típusú index hasznosítást.
Szintén újdonság: a turisztikai zöldhitel-támogatás, amely kamattámogatási konstrukciót májusban frissen indított el a kormányzat. Ennek keretében kedvezményes kamat-támogatás jár az ökológiai értelemben fenntartható turisztikai projektek finanszírozásához. A sajtótájékoztatón elhangzott továbbá, hogy az Ausztriában üdülésüket tervező vendégek 70 százaléka számára fontos döntési kritérium a fenntarthatósági személet érvényesülése a szolgáltatások kapcsán. Egy friss tanulmány alapján a magyar vendégek körében 80 százalék (!) körüli ez az érték.