Ötszázzal hasít a szupervonat

Ötven éve, néhány nappal a tokiói olimpia megnyitása előtt avatták fel a japán fővárosban a Sinkanszent, Japán új, nagysebességű vasúthálózatát.

A Sinkanszen kifejezés szigorúan véve csak a vasúti pályát (a vasúti gerinchálózatot) jelöli, a rajta közlekedő vonatokat szuper expressznek hívják. A régebbi japán vasutakkal szemben a Sinkanszen normál nyomtávú, magas építésű vasúti pályája a települések felett átívelő, pillérekre épült római vízvezeték-rendszerre emlékeztet, a környezeti akadályokat nem megkerüli, hanem inkább alagutakkal és viaduktokkal átszeli.

A Sinkanszenen a közlekedést központilag irányítják, a pálya mentén nincsenek jelzőlámpák. A világ akkor leggyorsabb vonata, az alakja után lövedékvonatnak is nevezett szerelvény a japán főváros és Oszaka között teremtett összeköttetést a Tokaido vonalon, 515 kilométer hosszban. A Hikari Szuperexpressz a Tokió-Oszaka távolságot négy óra alatt, a minden állomáson megálló Kodama Szuperexpressz pedig 5 óra alatt tette meg. Az óránként 220 kilométeres sebességre képes, 1340 férőhelyes szerelvények a modern Japán egyik jelképévé váltak.

Az évtizedek során a Sinkanszen folyamatosan bővült, 1994-re már négy vonalat foglalt magában összesen 1800 kilométer hosszon. Szerelvényei évente csaknem 300 millió utast szállítottak (810 ezret naponta). A legforgalmasabb vonal a Tokió és Oszaka közötti Tokaido volt, amely naponta 362 ezer utast szállított, ezt követte a Tohoku (188 ezer), a Szanjo (187 ezer) és a Dzsoecu (73 ezer utassal). Ma már nyolc Sinkanszen-vonal működik, melyek Tokiótól északkeletre és nyugatra futnak. A hálózat hossza napjainkban meghaladja a 2500 km-t, a vonatok sebessége pedig néhol eléri a 300 kilométer/órát, bár ezzel óvatosan bánnak a nagy zajszennyezés, zajterhelés miatt.

A Honsu-Hokkaido vonalon található a világ leghosszabb vasúti alagútja, az 53,8 kilométeres Szeikan-alagút. A japán gyorsvasúti hálózat jellemzője a jó minőség, a hatékonyság és a pontosság, a vonatok nagyobb hiba nélkül teljesítik feladatukat. A Sinkanszen működésének eddigi évtizedei alatt egyetlen, halálos áldozattal járó baleset sem történt kisiklás vagy ütközés miatt (még földrengés és tájfun miatt sem). Sérülések és balesetek általában abból adódtak, hogy az ajtók rázáródtak az utasokra vagy csomagjukra, előfordult azonban, hogy öngyilkosok a vonat elé vetették magukat vagy kiugrottak a mozgó szerelvényből.

Az eddigi ritka kisiklások egyike akkor történt, amikor 2004. október 23-án földrengés volt a Dzsoecu vonalon, 2013 márciusában pedig egy mini Sinkanszen-vonalon ugrott le a sínpárról a szerelvény első két kereke a hatalmas hó miatt. Vonatok ütközésével járó baleset még nem történt a japán nagysebességű vasút fél évszázados történetében. A "lövedékvonat" vagy "golyóvonat" példája nyomán több országban átértékelték a vasút szerepét, a németek, az olaszok, a franciák, újabban a kínaiak is különböző rendszerű szupervonatokat építettek.

2013. március 16-án adták át Japánban az addigi leggyorsabb Sinkanszen-vonatot, mely óránkénti 320 kilométeres végsebességre képes. Az E5 típusjelzésű szerelvény Tokió és a Honsu sziget északi csücskében fekvő Aomori közötti vonalon közlekedik, a 714 kilométeres távot 2 óra 59 perc alatt teszi meg. A vonalat üzemeltető keletjapán vasúttársaság (JR East) közlése szerint a Hajabusa elnevezésű szerelvények a francia TGV vonatok mellett a világ leggyorsabban közlekedő vasúti járművei. Japánban már tesztelés alatt áll az új szupervonat, amely 500 km/óra sebességre is képes: a szerelvény nem hagyományos síneken közlekedik, hanem mágneses lebegtetéssel halad. Az úgynevezett maglev indítását 2027 re tervezik a Tokiót és Nagoját összekötő vonalon.

Forrás: MTVA Archívum/GyártásTrend


Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen!

Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen! 

Tudnivalók, ha autóval indul útnak, és szeretné elkerülni a kellemetlen meglepetéseket.
Sűrítik a reptéri buszjáratokat a nyári csúcsidőszakban

Sűrítik a reptéri buszjáratokat a nyári csúcsidőszakban 

Sűrűbben járnak a repülőtéri BKK-járatok júliusban és augusztusban.
Emirates: nyári-téli újdonságok

Emirates: nyári-téli újdonságok 

A légitársaság újabb útvonalakon vezeti be a Prémium Turistaosztályt, és tovább bővíti menetrendjét a téli időszakra.
airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség

airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség 

A lett nemzeti légitársaság előzetes adatokat tett közzé a 2025 első féléves időszaki eredményeiről.
Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest

Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest 

A diszkont légitársaság vezére ezt a minap jelentette be.
Egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek utaztatása

Egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek utaztatása 

Mostantól elegendő a gyermek diákigazolványának másolatát bemutatni – akár nyomtatott, akár digitális formában – a díjmentes jegyváltáshoz és az életkor igazolásához.
Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét

Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét 

A péntek hajnali járat kényszerleszállást hajtott végre Varsóban.
Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket

Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket 

A magyar fiatalok nemcsak álmodoznak, hanem tudatosan készülnek arra is, ha valami nem a tervek szerint alakul.
Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól

Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól 

A NAV felhívja a figyelmet a készpénzre is.
Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein

Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein  

Még vizsgálják a katasztrófa okait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.