Jót akar enni-inni, ezért megy a magyar wellnesshotelbe

Elsősorban nem az egészséges fogások, hanem a rogyásig megrakott büféasztal jelenti a legföbb vonzerő a magyarok számára a hazai wellnesshotelekben, derül ki egy friss kutatásból.

A szállodaépületnél és annak berendezésénél, a személyzet megjelenésénél, sőt még a wellness-szolgáltatásoknál is fontosabb a hazai wellness-szállók vendégei számára a bőséges étel- és italkínálat, derül ki a Budapesti Gazdasági Egyetem wellness-szállók vendégelégedettségét vizsgáló kutatásából.

Az egészséges étkezés csak a vendégek kisebb részének fontos, ráadásul az ilyen típusú szállodákra jellemző büféétkeztetés miatt a belföldi vendégek a megszokott mennyiség többszörösét fogyasztják, ami egészségügyi kockázatokat hordozhat – hívja fel a figyelmet Karakasné Dr. Morvay Klára, a BGE docense, a kutatás vezetője.

A nyugati mintára Magyarországon is elterjedt wellness-pihenés mára népszerű rekreációs tevékenységgé vált. A mintegy 160 hazai wellness-szállóban évente közel 3,5 millió vendégéjszakát tölt 1,4 millió, többségében belföldi turista.

Ugyanakkor az adatok azt mutatják, hogy az eredetileg az egészségtudatosságot, a testedzéssel együtt járó aktív pihenést és a helyes táplálkozást középpontba helyező szemlélet csak kismértékben honosodott meg. A wellness-szállókban igénybe vett egészségmegőrző célú kezelések, szolgáltatások hatását ugyanis jelentősen ellensúlyozhatja az a tény, hogy a vendégek a pihenés alatt korántsem az egészséges táplálkozás irányelveit tartják szem előtt.

A Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Karának a wellness-szállodák vendégelégedettségét vizsgáló kutatása szerint a belföldi látogatók elsősorban a jóízű ételeket és a bőséges étkezést tartják fő szempontnak a wellness-szállodák esetében (4.69 pont az 1-től 5-ig tartó skálán), és hasonló mértékben fontos számukra, hogy a szálloda csendes, pihenésre alkalmas legyen (4,60).

Kevésbé számít ugyanakkor, hogy milyen egyéb (masszázs, sport, medence, szépészeti) szolgáltatásokat kínál (4,48), hogy mennyire tiszta, rendezett a személyzet megjelenése (4,46), vagy, hogy mennyire esztétikus az épület (4,29).

A kifejezetten a vendéglátás minőségjellemzőit vizsgáló felmérésből kiderül, hogy a vendégek a hagyományos, magyaros ízeket kedvelik (85/404 említés), fontosnak tartják a bőséges adagokat (70/404), vagy, hogy büféasztalos kínálás mellett maguk dönthessenek arról, miből és mennyit fogyasztanak (61/404).

Az egészséges, könnyű (wellness) étkezésre irányuló igény csupán kismértékben (21/404) jelenik meg az elvárások között, zömében a fiatal hölgyvendégek körében.

„A wellness-szállodai főétkezések jellemzően büfé-rendszerben zajlanak. Ezt a hazai vendégek el is várják, a széles és szinte korlátlan kínálatot kihasználva pedig a megszokottnál jóval több ételt fogyasztanak. A nemzetközi turisztikai kutatások eredményei azt mutatják, hogy az egzotikus nyaralóhelyeken bevezetett all inclusive ellátás elindulását követően mintegy 5-8 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy az új piacokról érkező turisták természetesként kezeljék a korlátlan fogyasztási lehetőséget, és ne próbálják egészségüket veszélyeztető mértékben „leenni-leinni” az út árát” – emeli ki Karakasné Dr. Morvay Klára, a BGE docense, a kutatás vezetője.

A szakember arra figyelmeztet, hogy bár a wellness-hétvégék stresszoldó, pihentető hatásuknál fogva hozzájárulhatnak az egészség megőrzéséhez, de azok számára, akik nem tudnak ellenállni a korlátlan ételfogyasztás lehetőségének, végső soron az ilyen pihenések mérlege inkább negatív lehet.

Hozzáteszi, a hazánkban is egyre erőteljesebbé váló egészségtudatos szemlélet iránti igény várhatóan a magyarországi wellness-szállodák vendégkörénél is megjelenik és jellemzővé válik majd. A hangsúlyosan megjelenő vendégigényekre a wellness-szállók is reagálnak. Jól mutatja ezt, hogy a 46 wellness szállodát felölelő kutatás azon kérdésére, hogy a szállodák mely minőségi jellemzőket tartják kiemelkedően fontosnak, az üzemeltetők és tulajdonosok a vendéglátásra, az elegendő étel és ital biztosítására adták a legmagasabb pontszámot (4,91 pont az 1-5-ig tartó skálán), ami megelőzte a személyzet megjelenését (4,86), valamint az épület és a berendezés esztétikumát (4,56) is.


Jó reggelit!

Jó reggelit! 

Új gasztrokoncepció a Danubius Hotels-nél: minőség, fenntarthatóság és vendégfókusz a középpontban. 
Petit Bois Füred: nagypolgári nyaraló volt, elegáns butikhotel lett

Petit Bois Füred: nagypolgári nyaraló volt, elegáns butikhotel lett 

Balatonfüred egyik ikonikus épülete, az egykori Rodostó-villa, Petit Bois Füred néven új életre kelt.
19,2 millió forint egy éjszakáért? Van, ahol ezt kifizetik

19,2 millió forint egy éjszakáért? Van, ahol ezt kifizetik 

Manhattanben, különösen a Milliárdosok utcájának környékén, a luxus magától értetődő, de melyek a további népszerű célpontok?
Éves jelentés a berlini központú hostellánctól

Éves jelentés a berlini központú hostellánctól 

Rekordévet zárt Európa legnagyobb hostelhálózata.
Egyedi brand tagja lesz ez a debreceni szálláshely

Egyedi brand tagja lesz ez a debreceni szálláshely 

Az Accor megnyitja első Handwritten Collection szállodáját Magyarországon.
MSZÉSZ trendriport: januári vendégéjszakaszámok

MSZÉSZ trendriport: januári vendégéjszakaszámok 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) januári trendriportja a KSH adatai alapján.
Belvárosi luxushotel a CPI Hotels portfóliójában

Belvárosi luxushotel a CPI Hotels portfóliójában 

Kelet Párizsa újragondolva: art deco elegancia, luxusvilág és turistamágnes lokáció.
Eladta a BDPST Group a tarcali Andrássy Kúriát – a Hunguest lép a helyére

Eladta a BDPST Group a tarcali Andrássy Kúriát – a Hunguest lép a helyére 

Minderről egy időben küldött ki sajtóközleményt a két hazai tulajdonú szállodalánc, amelyből az is kiderül, a Hunguest még egy szállodáért felel mostantól – a nyugati határszélen.
Budapest, Eger, Szeged, Pécs – a tél győztes városai

Budapest, Eger, Szeged, Pécs – a tél győztes városai 

A főváros mellett Eger, Szeged és Pécs vonzotta a legtöbb vendéget idén télen.
KSH-adatok: hazai szálláshelyek januári vendégéjszakaszámai

KSH-adatok: hazai szálláshelyek januári vendégéjszakaszámai 

Az év első összesítése alapján a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,0 millió vendég közel 2,3 millió vendégéjszakát töltött el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.