Már most készülni kell a járvány utáni újrakezdésre

A Turizmus Online Marketing Facebook csoport kezdeményezésére 6 beszélgetőpartner gyűlit össze különböző turisztikai területről, hogy beszélgessenek a koronavírus-járvány okozta helyzetről. Elemeztek, jó példákat hoztak, és abban mindenki egyetértett, hogy a jelenlegi időszakot hasznosan érdemes eltölteni, ami jobb piaci pozíciót eredményezhet az egyszer újra felálló versenyben.

Bódis Gábor - Turisztikai szakértő, a Hungary NEXT országmárka műhely alapítója szerint a szektorban a lehető legrosszabb reakció az azonnali elbocsátás. Úgy véli, ennek a legeslegutolsó eshetőségnek kellene lennie. Ezzel ugyanis évek, évtizedek gondosan felépített bizalmi viszonya semmisülhet meg munkáltató és munkavállaló között egy olyan ágazatban, ahol még egy hónappal ezelőttig a legnagyobb gond volt a munkaerőhiány és a munkaerőmegtartás kérdése. "Tanácsadóként arra ösztönzöm a hozzám forduló munkaadókat, hogy inkább csökkentsen a béreken, vagy munkaidőn, de ne küldjön el senkit. Sőt, vonja be a problémamegoldásba az alkalmazottakat, hiszen ők azok, akik terepen vannak, ők azok, akik találkoznak a vendéggel, utassal, nekik lehet számos jó ötletük a válság kezelésére. És ők azok is, akiknek lehet és hasznos építeni a véleményére, meglátásaira a járvány utáni időszakra készülve. Ilyenkor lehet a napi tűzoltás helyett a stratégiai építkezés felé fordulni, frissíteni a marketing elképzeléseken, aktualizálni a honlapot, annál is inkább, mert ebben a hazai panziók például kissé le vannak maradva a nemzetközi mezőnyhöz képest. Az emberek otthon maradásával felértékelődött az online, közösségi és érzelmi marketing szerepe. Minden pozitív üzenetnek örülnek, és ha ezeket velünk hozzák összefüggésbe, sokat jelenthet a megítélésünk számára a későbbiekben is - hangsúlyozta Bódis Gábor.

Gyetvai Zováth Anikó , a KidsOasis ügyvezetője elmondta, az a húsz feletti család- és bababarát szálláshely, amelyet képviselnek, nagyon jó szezon elé nézett volna, számtalan megrendelésük volt óvodás és iskolás csoportoktól is, amelyeket mind lemondtak. Egyelőre a sokkból igyekeznek felocsúdni a szolgáltatók, amit a visszamondások okoztak. Ezeknek a vállalkozásoknak 1-2 hónapos tartalékaik vannak csak, amiből egyebek között a béreket ki tudják fizetni. Mindezek mellett a szakember beszélgetőpartnereihez hasonlóan azt javasolja a szálláshelyeknek, tekintsenek a váratlan helyzetre úgy mint egy preopening vagy egy holtszezoni időszakra, amikor el kell végezni a régóta magára várató javítási, karbantartási munkákat, és gatyába kell rázni a marketing feladatokat. A szakember szerint is fontos a jelen helyzetben ügyfeleink érdeklődésének fenntartása hasznos tanácsokkal, megújulásunkról szóló híradásokkal, videóüzenetekkel, azért, ha majd újra utazni szeretnének, bennünket válasszanak. Gyetvai Zováth szerint öröm az ürömben, hogy már nagyon régóta időszerű szemléletváltás következhet be a turisztikai kommunikációban: a csomagajánlatok bemutatása helyett a tartalom és a storytelling kerülhet előtérbe.

Holczerné Szentirmai Ágnes turisztikai tanácsadó szerint nincs univerzális recept az elbocsátások szükségességét illetően a magyar turizmusban. Minden vállalkozás esetében sok tényező alapján születnek meg a döntések és nem szabad bűntudatot kelteni az erre kényszerülő munkaadókban sem, hiszen ez számukra is rendkívül megterhelő és fájó feladat.

Kovács Balázs (MBA) a bécsi székhelyű GD Consulting tulajdonosa azt emelte ki, hogy Ausztria a második világháború óta nem látott mértékű gazdasági fejlesztési támogatási programba kezdett azzal a mottóval, hogy kerül, amibe kerül. Úgy gondolkodnak ugyanis, hogy ahhoz, hogy a gazdaság a járvány lecsengésével képes legyen átstartolni, meg kell menteni a vállalkozásokat. A március a lemondásokról és az átfoglalásokról, az április a startégiai átgondolásról és a május reményeik szerint már az újrakezdésről szólhat az osztrák turizmus szereplői számára. A szakember úgy véli, rendkívül fontos a bizalomerősítés a bizalomvesztés jelenlegi időszakában. Ha most vannak olyan gesztusaink, amelyek nem a nagy költségekről, hanem az együttérző ötletekről szólnak mint például a szívecskés-díszkivilágítós, amiket szállodáknál láttunk, vagy praktikus ötletek, videóüzenetek a bezártság, otthonlét jobb elviseléséhez és minél több pozitív gondolattal tudjuk segíteni a partnereinket, ügyfeleinket, azzal olyan képet alakíthatunk ki magunkról, amelyre a válság utáni időszakban is emlékezni fognak. Kovács Balázs kiemelte, egyelőre hazánk megítélése a járványt illetően jó, nem kerültünk negatív hírekkel a nemzetközi sajtóba, ahogyan a migránsválság idején, amikor nehéz volt leküzdenünk az imázsunkban elszenvedett hátrányt. Ha ez így marad, Magyarország jó helyről kezdheti az újra tartolást a nemzetközi versenyben.

Lévay Balázs, a cityrama értékesítési és marketing menedzsere, aki egyben idegenvezető is, az állami szerepvállalást sürgeti és biztos abban, sok szolgáltató lesz, aki végleg lehúzza majd a rolót. Elárulja, hogy a Cityrama elég gyorsan adaptálódva a helyzethez, egészen korán bevezette irodai kollégáinak a home office intézményét. A szakember szerint az ő cégükön biztosan segítene egy olyan intézkedés, hogy a felszabaduló munkaerőt áttereljék egy olyan szakmába, ahol hiány van. A turisztikai személyszállításban dolgozó sofőröket például jól lehetne most alkalmazni a megélénkült kereskedelmi logisztikában. Ő is abban hisz, hogy a felkészülés időszaka lehet a mostani. "A cégvezetők és az alkalmazottak fejleszthetik a vállalat online és a social media megjelenését, elemezhetik a vendégpanaszokat és okulhatnak belőlük, valamint az online vendégértékelésekből, az idegenvezetők elsajátíthatnak akár egy új nyelvet, vagy gyűjthetnek számtalan új, érdekes információt, szélesíthetik tudásukat, amire eddig nem volt idejük a napi ügymenet mellett. Mindez persze nagyon nehezen megvalósítható, ha az embernek nincsenek anyagi tartalékai. Végső esetben meg kell próbálni elhelyezkedni egy másik területen" - mondja el Lévay Balázs.

A beszélgetőpartnerek mind egyetértettek abban, hogy a válság idejének pozitív hozadéka, hogy olyan értékek kerülnek előtérbe mint a szakmai összefogás, segítségnyújtás, szakmai tudás, találékonyság.

Forrás: Turizmus Online


Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine

Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine  

Április 8-án Budapest legújabb attrakciója egy egyedülálló időutazásra hív.
Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben

Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben 

Egyéves születésnapját igencsak különleges módon ünnepli a veszprémi Várbörtön Látogatóközpont.
Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál

Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál 

Csaknem harminc rendezvényt kínál a Békéscsabai Tavaszi Fesztivál.
Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben

Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben 

A rendezvényszektor vállalati eseménymarketing piacának árbevétele 2024-ben 78,4 milliárd forint volt és 4,3 százalékos növekedést mutatott.
Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum

Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum 

Idén 120 éves a badacsonyörsi botanikus kert.
Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön

Hagyományőrző húsvéti napok Matyóföldön 

Matyó Húsvét Mezőkövesden április 20-21-én.
Ilyen lesz a Debrecenbe költöző Természettudományi Múzeum

Ilyen lesz a Debrecenbe költöző Természettudományi Múzeum 

Eredményt hirdettek a múzeum megjelenésére kiírt pályázaton: az első helyet a világ egyik vezető irodája szerezte meg.
A Káli-medence egyik legkisebb településére költözik nyáron a Thália Színház

A Káli-medence egyik legkisebb településére költözik nyáron a Thália Színház 

Július 5. és augusztus 17. között Salföldön várják a közönséget.
Újra nyit a Dinó Park

Újra nyit a Dinó Park 

Megkezdi az idei szezont Budapest egyik kedvenc élményparkja, a DinoPark KÖKI 25 helyszínnel és 80 dinoszaurusszal várja látogatóit.
Majomtúra a Richter Safari Parkban

Majomtúra a Richter Safari Parkban 

Pénteken nyitja meg újra kapuit a nagykőrösi Richter Safari Park, ahol az idei szezonban majomtúra is várja az érdeklődőket .

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.