Oroszok Hévízen: még baráti országnak számítunk

A KSH legújabb adatai szerint 4,4 százalékkal csökkent a hévízi vendégéjszakák száma az év első 10 hónapjában. Az orosz vendégek által különösen kedvelt régió turisztikájára a rubel gyengülése vethetett árnyékot, de más küldőországok számai is visszaestek. A helyi szolgáltatók frissítenék a külföldi marketinget.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) napokban hozzáférhetővé vált októberi turisztikai adatai szerint érdekes folyamatok zajlanak az orosz piac által markánsan meghatározott hévízi vendégforgalomban.

A gyógyfürdőhelyen az év első tíz hónapjában 863 ezer éjszakát töltöttek a vendégek a kereskedelmi szálláshelyeken, ami 4,4 százalékkal marad el a múlt év azonos időszakától. A teljes forgalom kevesebb mint harmadát adó hazai vendégeknél 2,2 százalékos a visszaesés, miközben a vendégéjszakákból 68,3 százalékkal részesedő külföldi vendégek összes tartózkodási ideje 5,5 százalékkal csökkent.

Az összesen 590 ezer külföldi éjszakából egyenként ötezer éjszakánál nagyobb forgalmat biztosító 12 ország esetén kilencnél látható kisebb-nagyobb visszaesés. A csökkenés mértéke a 190 ezres forgalmú németeknél 11,5 százalék, az osztrákoknál 6,6 százalék, a cseheknél 3,6, a svájciaknál 0,9, az ukránoknál 15, a szlovákoknál 5,5, az izraelieknél 24,1, a kínaiaknál 6, a franciáknál 14,5 százalékos. A fentiekkel ellentétben az olaszoknál 36 százalékkal, a lengyeleknél 93 százalékkal nőtt a forgalom. Igaz, mindkét esetben 6 ezer alatti a 10 hónap alatt produkált éjszaka szám.

Az igazán jelentős forgalmat bonyolító küldőterületek közül egyedül a külföldi forgalom 37,5 százalékát adó Oroszország tartotta korábbi pozícióját. Sőt a 221 ezer eddigi orosz vendégéjszaka 2,6 százalékkal meg is haladja a múlt évi első 10 hónap eredményét.

A legutolsó ismert adatok alapján azonban itt sem lehet teljesen felhőtlen az érintett hévízi szolgáltatók öröme. Ugyanis miközben júniusban még 9 százalékos és júliusban is 4,9 százalékos forgalomnövekedést regisztrálhattak az orosz piacról, a következő három hónapban negatívba fordultak a folyamatok. Augusztusban hét százalékos visszaesést rögzítettek, szeptemberben 4,9 százalékos, októberben pedig már 17,8 százalékos volt az orosz vendégek által generált forgalom csökkenése az egy évvel korábbihoz képest.

Jakócs György, az orosz forgalom bonyolításában meghatározó szerepet játszó Robinson Tours utazási iroda beutaztatási ügyekkel foglalkozó vezetője a forgalom csökkenését elsősorban a rubel árfolyamának meggyengülésével magyarázza. "Egy évvel ezelőtt az euró-rubel átváltás 40-42 körül mozgott, az utóbbi hetekben pedig elérte a 67-es csúcsot. Ez gyakorlatilag ötven százalékos drágulást jelent, amit természetesen megérez a piac. A nálunk tapasztalt visszaesés még így is kicsinek tekinthető, hisz az orosz média által közzétett hivatalos statisztika szerint Európa irányába ötven százalékkal csökkent az orosz turisták kiutazó forgalma az elmúlt hónapokban."

Az európai forgalom csökkenésében Jakócs György szerint jelentős szerepe van az ukrajnai konfliktus kapcsán Oroszország ellen bevezetett uniós szankcióknak is. Bár szerinte ebből mi pillanatnyilag jól jövünk ki, mert az oroszok továbbra is baráti országként tartanak számon bennünket, jó a megítélésünk náluk. Ez a magyarázat arra, hogy miközben például Prágában ötven százalékos a csökkenés, nálunk még húsz százalék alatti.

Az orosz forgalom harmadik fontos alakítója az olajár változása, hisz minél magasabban mozog, annál előnyösebb az orosz gazdaságnak. Végül befolyásolja az orosz piac működését az is, hogy nagy erőkkel próbálják rávenni az embereket, hogy országon belül utazzanak. Jakócs szerint, ha csak gazdasági okai lennének a visszaesésnek, rövidebb-hosszabb idő alatt ismét stabilizálódna a piac, de a politikai konfliktus miatt ma nem igazán lehet látni, hogy milyen változások várhatók.

Kivezetőutak

Az orosz vendégekkel kapcsolatban a városi átlaghoz hasonló folyamatokat látnak a Lotus Therme Hotel & Spa ***** forgalmában is, tudtuk meg Pusztai Erzsébet vezérigazgatótól. „A teljes forgalmunk közel 30 százalékát kitevő orosz vendégéjszaka forgalmunk az év első tíz hónapjában 3,5 százalékkal marad el a tavalyitól. Augusztus végéig jelentős növekedést tapasztaltunk, de szeptemberben, októberben és novemberben 25-30 százalékkal kevesebb időt töltöttek nálunk, mint a múlt év őszi hónapjaiban. Szerencsére a többi külföldi küldőországból nem tapasztaltunk visszaesést, sőt, több helyen javulást érzékeltünk. A forgalmunk negyedét biztosító osztrák vendégéjszakaszám például 0,6 százalékkal meghaladja a tavalyi év első tíz havi forgalmát, a svájci 14 százalékkal emelkedett, a cseheknél 16,5 százalékos, a németeknél 4,1 százalék növekedést mértünk. A szlovák forgalomnál van egy kis csökkenés, de a teljes forgalmuk sem éri el az egy százalékot sem, így ilyen szempontból nincs jelentősége.”

Pusztai elmondta még, hogy az orosz forgalom csökkenését a többi piac erőteljesebb megdolgozásával próbálják ellensúlyozni. Emellett a város más szállodáival, marketing illetve TDM szervezetével és az alsópáhoki Kolping Hotellel közös akciót is szerveznek a szomszédos országokban. Olyan helyeket, megoldásokat keresnek, ahol a legkisebb befektetéssel és a lehető leggyorsabban érhetnek el eredményt. Dolgoznak új piacokon, például a skandináv országokban, de ez csak több év után hozhat eredményt. Ezért inkább azokat a helyeket célozzák meg, ahol bár ismernek bennünket, de kezd kikopni az a vendégréteg, amelyiknek Hévíz korábban evidens úticél volt. Így Csehországban, Szlovákiában, Ausztriában és Szlovéniában megpróbálják újra hangsúlyosabban bevinni a köztudatba a várost. Németországban a piac nagysága miatt magukban nem nagyon számíthatnának eredményre. Ott azoktól a nagy utazásszervezőktől várják a fellépést, akikkel egyébként is együttműködnek. Persze igazi eredményre akkor számíthatnának, ha egy megfelelő súlyú országmarketing biztosítaná a hátteret. Ezt már 15 évvel ezelőtt el kellett volna indítani, hogy a közben egymást váltó generációk közül ne vesszünk el egyet sem. De ha már ez nem történt meg, most meg kellene erősíteni ezt a munkát - vélekedik Pusztai.

Forrás: Turizmus Online


15 éve vörösben – a Kempinski ikonikus nagyköveteinek ünnepe

15 éve vörösben – a Kempinski ikonikus nagyköveteinek ünnepe 

Idén 15 éves a Lady in Red program, amely a Kempinski szállodalánc egyik legjellegzetesebb arculati eleme.
Friss, ropogós trendriport – 2025 májusi szállodai forgalomról

Friss, ropogós trendriport – 2025 májusi szállodai forgalomról 

Az idei év ötödik hónapjában Magyarországon 987 szálloda üzemelt.
Elégedett a szaktárca a tavasz utolsó hónapjában elért turisztikai eredményekkel

Elégedett a szaktárca a tavasz utolsó hónapjában elért turisztikai eredményekkel 

NGM: tovább dübörög a turizmus a hazai szálláshelyeken.
Négycsillagos reptéri szálloda Debrecenben

Négycsillagos reptéri szálloda Debrecenben 

Bemutatkozott az ibis Styles Debrecen Airport Hotel.
KSH-gyorsjelentés a hazai szálláshelyek májusi forgalmáról

KSH-gyorsjelentés a hazai szálláshelyek májusi forgalmáról 

Áprilisban a turisztikai szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
Új tulajdonosnál a Budapest Marriott Hotel

Új tulajdonosnál a Budapest Marriott Hotel 

Jó ideje árulták, mostanra megszületett a megállapodás: tulajdonost váltott a Duna-parti ötcsillagos szálloda.
MSZÉSZ: már lehet jelentkezni az Év Technológiai Újítása pályázatra

MSZÉSZ: már lehet jelentkezni az Év Technológiai Újítása pályázatra 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége idén is meghirdette társult tagjai részére az Év Technológiai Újítása pályázatot.
Rangos nemzetközi minősítést zsebelt be a dél-balatoni szálloda

Rangos nemzetközi minősítést zsebelt be a dél-balatoni szálloda 

Elsőként a balatoni házak közül Green Globe-minősítést kapott a Mövenpick BalaLand Resort.
Szallas.hu: Siófokra érkezett a legtöbb foglalás

Szallas.hu: Siófokra érkezett a legtöbb foglalás 

Rövidülnek, de nem maradnak el a nyaralások. Tények és tervek a magyarok belföldi vakációjáról – a szállásfoglaló portál adatai alapján.
„Nyaralj most, fizess később” – Ki áll a Hilaris Hotels mögött?

„Nyaralj most, fizess később” – Ki áll a Hilaris Hotels mögött? 

A milliárdos, akiről ma mindenki beszél, de kevesen ismerik igazán.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.