Oroszok Hévízen: még baráti országnak számítunk

A KSH legújabb adatai szerint 4,4 százalékkal csökkent a hévízi vendégéjszakák száma az év első 10 hónapjában. Az orosz vendégek által különösen kedvelt régió turisztikájára a rubel gyengülése vethetett árnyékot, de más küldőországok számai is visszaestek. A helyi szolgáltatók frissítenék a külföldi marketinget.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) napokban hozzáférhetővé vált októberi turisztikai adatai szerint érdekes folyamatok zajlanak az orosz piac által markánsan meghatározott hévízi vendégforgalomban.

A gyógyfürdőhelyen az év első tíz hónapjában 863 ezer éjszakát töltöttek a vendégek a kereskedelmi szálláshelyeken, ami 4,4 százalékkal marad el a múlt év azonos időszakától. A teljes forgalom kevesebb mint harmadát adó hazai vendégeknél 2,2 százalékos a visszaesés, miközben a vendégéjszakákból 68,3 százalékkal részesedő külföldi vendégek összes tartózkodási ideje 5,5 százalékkal csökkent.

Az összesen 590 ezer külföldi éjszakából egyenként ötezer éjszakánál nagyobb forgalmat biztosító 12 ország esetén kilencnél látható kisebb-nagyobb visszaesés. A csökkenés mértéke a 190 ezres forgalmú németeknél 11,5 százalék, az osztrákoknál 6,6 százalék, a cseheknél 3,6, a svájciaknál 0,9, az ukránoknál 15, a szlovákoknál 5,5, az izraelieknél 24,1, a kínaiaknál 6, a franciáknál 14,5 százalékos. A fentiekkel ellentétben az olaszoknál 36 százalékkal, a lengyeleknél 93 százalékkal nőtt a forgalom. Igaz, mindkét esetben 6 ezer alatti a 10 hónap alatt produkált éjszaka szám.

Az igazán jelentős forgalmat bonyolító küldőterületek közül egyedül a külföldi forgalom 37,5 százalékát adó Oroszország tartotta korábbi pozícióját. Sőt a 221 ezer eddigi orosz vendégéjszaka 2,6 százalékkal meg is haladja a múlt évi első 10 hónap eredményét.

A legutolsó ismert adatok alapján azonban itt sem lehet teljesen felhőtlen az érintett hévízi szolgáltatók öröme. Ugyanis miközben júniusban még 9 százalékos és júliusban is 4,9 százalékos forgalomnövekedést regisztrálhattak az orosz piacról, a következő három hónapban negatívba fordultak a folyamatok. Augusztusban hét százalékos visszaesést rögzítettek, szeptemberben 4,9 százalékos, októberben pedig már 17,8 százalékos volt az orosz vendégek által generált forgalom csökkenése az egy évvel korábbihoz képest.

Jakócs György, az orosz forgalom bonyolításában meghatározó szerepet játszó Robinson Tours utazási iroda beutaztatási ügyekkel foglalkozó vezetője a forgalom csökkenését elsősorban a rubel árfolyamának meggyengülésével magyarázza. "Egy évvel ezelőtt az euró-rubel átváltás 40-42 körül mozgott, az utóbbi hetekben pedig elérte a 67-es csúcsot. Ez gyakorlatilag ötven százalékos drágulást jelent, amit természetesen megérez a piac. A nálunk tapasztalt visszaesés még így is kicsinek tekinthető, hisz az orosz média által közzétett hivatalos statisztika szerint Európa irányába ötven százalékkal csökkent az orosz turisták kiutazó forgalma az elmúlt hónapokban."

Az európai forgalom csökkenésében Jakócs György szerint jelentős szerepe van az ukrajnai konfliktus kapcsán Oroszország ellen bevezetett uniós szankcióknak is. Bár szerinte ebből mi pillanatnyilag jól jövünk ki, mert az oroszok továbbra is baráti országként tartanak számon bennünket, jó a megítélésünk náluk. Ez a magyarázat arra, hogy miközben például Prágában ötven százalékos a csökkenés, nálunk még húsz százalék alatti.

Az orosz forgalom harmadik fontos alakítója az olajár változása, hisz minél magasabban mozog, annál előnyösebb az orosz gazdaságnak. Végül befolyásolja az orosz piac működését az is, hogy nagy erőkkel próbálják rávenni az embereket, hogy országon belül utazzanak. Jakócs szerint, ha csak gazdasági okai lennének a visszaesésnek, rövidebb-hosszabb idő alatt ismét stabilizálódna a piac, de a politikai konfliktus miatt ma nem igazán lehet látni, hogy milyen változások várhatók.

Kivezetőutak

Az orosz vendégekkel kapcsolatban a városi átlaghoz hasonló folyamatokat látnak a Lotus Therme Hotel & Spa ***** forgalmában is, tudtuk meg Pusztai Erzsébet vezérigazgatótól. „A teljes forgalmunk közel 30 százalékát kitevő orosz vendégéjszaka forgalmunk az év első tíz hónapjában 3,5 százalékkal marad el a tavalyitól. Augusztus végéig jelentős növekedést tapasztaltunk, de szeptemberben, októberben és novemberben 25-30 százalékkal kevesebb időt töltöttek nálunk, mint a múlt év őszi hónapjaiban. Szerencsére a többi külföldi küldőországból nem tapasztaltunk visszaesést, sőt, több helyen javulást érzékeltünk. A forgalmunk negyedét biztosító osztrák vendégéjszakaszám például 0,6 százalékkal meghaladja a tavalyi év első tíz havi forgalmát, a svájci 14 százalékkal emelkedett, a cseheknél 16,5 százalékos, a németeknél 4,1 százalék növekedést mértünk. A szlovák forgalomnál van egy kis csökkenés, de a teljes forgalmuk sem éri el az egy százalékot sem, így ilyen szempontból nincs jelentősége.”

Pusztai elmondta még, hogy az orosz forgalom csökkenését a többi piac erőteljesebb megdolgozásával próbálják ellensúlyozni. Emellett a város más szállodáival, marketing illetve TDM szervezetével és az alsópáhoki Kolping Hotellel közös akciót is szerveznek a szomszédos országokban. Olyan helyeket, megoldásokat keresnek, ahol a legkisebb befektetéssel és a lehető leggyorsabban érhetnek el eredményt. Dolgoznak új piacokon, például a skandináv országokban, de ez csak több év után hozhat eredményt. Ezért inkább azokat a helyeket célozzák meg, ahol bár ismernek bennünket, de kezd kikopni az a vendégréteg, amelyiknek Hévíz korábban evidens úticél volt. Így Csehországban, Szlovákiában, Ausztriában és Szlovéniában megpróbálják újra hangsúlyosabban bevinni a köztudatba a várost. Németországban a piac nagysága miatt magukban nem nagyon számíthatnának eredményre. Ott azoktól a nagy utazásszervezőktől várják a fellépést, akikkel egyébként is együttműködnek. Persze igazi eredményre akkor számíthatnának, ha egy megfelelő súlyú országmarketing biztosítaná a hátteret. Ezt már 15 évvel ezelőtt el kellett volna indítani, hogy a közben egymást váltó generációk közül ne vesszünk el egyet sem. De ha már ez nem történt meg, most meg kellene erősíteni ezt a munkát - vélekedik Pusztai.

Forrás: Turizmus Online


A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.
Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye

Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye 

Amelyet egy meghívásnak köszönhetően mi is kipróbálhattunk.
KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest

KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest 

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 14, a külföldi vendégéjszakáké 24 százalékkal emelkedett.
Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá

Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá 

Adománygyűjtő akciót hirdetett a visegrádi hotel vezetősége.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.