urópa legnagyobb múlttal rendelkező, a kulturális- és turisztikai tartalmú együttműködét szolgáló Császárok és Királyok Útja nemzetközi egyesület jó példa a hagyományok és az innováció gyakorlatban való sikeres összehangolására. Duna felső (német, osztrák, szlovák és magyar) szakaszát egységes kulturális és turisztikai brandként kezelő munkacsoport célja a történelmi narratívák mentén megvalósuló termékfejlesztés és értékteremtés a vendégforgalom kiegyensúlyozott növekedése érdekében. Az egyesület célterületén, a földrajzi lehatárolást illetően Regensburgtól Budapestig terjedő Duna szakasz több pontján már a turisztikai túltelítettség (overtourism) jelei mutatkoznak. A jó gyakorlatok alapján azonban „okos” fejlesztéssel, az úgynevezett rejtett látnivalók (hidden places) és az eddig kevésbé frekventált városi helyszínek (second cities) fókuszba helyezésével megvalósítható a turizmus harmónikus (balanced tourism) fejlesztése. A jövőben e cél érdekében hangolják össze munkájukat az egyesület tagjai – tudtuk meg Kovács Balázstól, aki a GD Consulting képviseltében tanácsadóként vett részt az egyesület legutóbbi közgyűlésén.
A digitalizáció korában a kulturális örökségek és a kreatív iparágak sikeres ötvözése terén Smart Tourism City díjjal is kitüntetett Linz városa katalizátor szerepet játszik abban, hogy a Duna felső folyami szakasza egyfajta okos régió, (Smart Region Danube) lehessen a jövőben, ahol a turisztikai termékfejlesztés és narratívák összhangban vannak a fenntarthatósággal. A legutóbbi közgyűlésen elfogadott munkaterv szerint a Császárok és Királyok Útja egyesület a hagyományos marketing-kommunikációs feladatok melett a jövőben nagyobb szerepet szán az „európai kontextusba helyezett” projekteknek, valamint a tematikus és láncszerű termékfejlesztésnek. Ennek megfelelően az egyesület pályázatott nyújtott be Danube.Travel.Stories munkacímmel az Európai Bizottsághoz, valamint együttműködik a Danube.Pearls projekt fenntarthatósági céljainak megvalósításában is. További cél, hogy legkorábban a 2023-as ITB-n a Duna egységes desztinációként kiemelt díszvendégkét mutatkozhasson be, ezt követően pedig a Frankfurti Könyvásáron ugyancsak hangsúlyos Duna tematika biztosítaná a téma kiemelt promócióját és a pozítiv narratívák európai szintű tudatosítását.
A Duna Regensburgtól Budapestig terjedő szakaszán éves szinten közel 300 ezer turista fordul meg, nagy részük a folyamjáró hajók kínálata alapján találkozik a Duna-élményekkel. Az alternatív útvonalak és az értékesítési csatornák szélesítése még rengeteg lehetőséget tartogat ezen a területen, így a közeljövőben pilote projektek kerülnek kidolgozásra. Magyar szempontból újdonság, hogy a Császárok és Királyok útja egyesülethez idén társult taggként csatakozott a Gödölli Királyi Kastély. Az ezzel kapcsolatos dokumentumot a március 13-ai linzi közgyűlésen szavazták meg, majd látták el aláírásukkal a felek képviselői. Az egyesületnek a Duna-menti turisztikai hivatalok és TDM szervezetek mellett a nagyobb városok és kiemeltebb attrakciók üzeltetői is tagjai lehetnek, akik elközelezettek a kulturális örökségek turisztikai hasznosításában és innovatív fejlesztésében. Az egyesületről további információ angol és német nyelven itt: www.strassederkaiserundkoenige.com
Forrás: Turizmus Online