17 óra a csőben

Stílusosabban aligha indulhatott volna a lakott ismert világ jelenleg még második leghosszabb járata azon a júniusi 1-i napon, amikor munkatársunk Sydney-be igyekezett, minthogy az Inxs New Sensation című nótája szólt a fedélzeti hangszórókból, amíg a cabin crew előkészítette az utasteret felszállásra. Bár március végén debütált, még új szenzáció a Qantas London-Perth járata. De azért 17 óra egy kályhacsőben még a legnagyobb kényelem közepette is próbára teszi az embert.

14 498 kilométer, 17 óra alatt. Nem is olyan rossz, ha azt vesszük, hogy 1947-ben, az úgynevezett Kenguru Út gründolásakor Londonból 9 megállóval négy nap alatt repülhettek el a britek a Terra Australis Incognita-ra. Bár a menetidő rengeteget javult az évtizedek során, a London-Perh járat a Qantas első, nonstop európai összeköttetése.

Az ultra hosszú járatok nem idegenek az ausztrál zászlóvivőtől: eljutni bárhova from down under nem olyan, hogy felülök egy diszkontra Budapesten és pár óra múlva akár Afrikában vagyok. Nem véletlen, hogy 2014-ben övéké volt a világ leghosszabbja: a Sydney-Dallas a maga 13 805 kilométerével elvitte a pálmát. Csak 2017-ben vert rájuk a Qatar Airways mintegy 700 kilométert a Doha-Auckland járattal. Az idei dobogós a 2013-as felfüggesztését követően újrainduló Singapore Airlines Szingapúr-New York (EWR) járata, amely a maga idejében szintén első volt. Októbertől az A350-esen 18 óra 45 percet fognak csücsülni az utasok.

Őrület, ha belegondulunk, hogy amióta — nagyjából a sugárhajtású gépek megjelenésével kezdődően — megy a „kié hosszabb?” emberkedés a légitársaságok között, mennyit változtak a rekorder távolságok. Az olasz Corriere della Sera remek összeállításából derül ki, hogy 1952-ben a Róma-Bejrút járat 2 532 kilométerrel még elég volt egy első helyre. Ma egy ekkora táv el sem éri egy átlagos utazó ingerküszöbét. De 6 évvel később, a szintén a BOAC által repült London-New York 6 380 kilométerrel már ma is valami. A 10 ezer kilométert 1967-ben haladták meg a „versenyzők”: Aerolinias Argentinas, Buenos Aires-Madrid, 12 óra alatt.

Ha az út hosszával „csak” a második helyen szerénykedhet a Qantas, azzal mindenképpen elsők, hogy a London-Perth a Föld leghosszabb, nonstop, Dreamlinerrel repült útvonala. És itt van a kutya elásva: a kompozit gépekkel (Boeing 787, Airbus A350), a sokadik generációs, nagy ventilátorfokozatú hajtóművekkel lehet ilyen bravúrokat bevállalni. Az egységnyi távra jutó fogyasztásuk messze alulmúlja a korábbi nagyvasakét. A gép bírja, teszi a dolgát, mérsékelten kormolja a levegőt.

De jó ennyit ülni az utasnak? Nyilván nem, ezért menetközben - ahogy a bölcsek már megannyiszor elmondták - fel kell állni, körbesétálni a gépet. Mármint belülről. Nyújtani, fejet körözni. Sőt, akit végképp nem érdekel utastársai véleménye, bátran nyomjon le 30-35 bütykös fekvőtámaszt. Csak ne aludjon a padlón! A hangosbemondón erre külön, udvarias, de kérlelhetetlen módon fel is hívták a Qantas utaskísérői a figyelmet; bizonyára előfordult már, és egy folyosón alvó ember valóban kontraproduktív lehet a zsúrkocsi közlekedése, uram bocsá’ egy evakuálás szempontjából.

Azonban a heverés iránti vágy érthető, ha az economy osztályra gondolunk. Bár a Qantas igyekszik mindent megtenni a kényelemért, és 166 üléssel valóban nem székezték agyon a 3-3-3 elrendezésű turistát a Boeing 787-9-esekün, és van film, zene, játék, eszem-iszom, 17 óra sok. Az ausztrál news.com Sun-tól átvett, a március 24-i járatindítót megéneklő beszámolójában a szerző remek humorérzékkel veti fel, hogy az igazi sztori nem az, ahogy a „rettenthetetlen utazási újságíró 17 órát él túl egy ágyban”, vagyis a business osztály lie flat üléseiben, hanem amit a többség művel. Lásd fentebb! És valóban, business-en utazni — ne szerénykedjünk — jó. De a reggeli ébredést követő maradék két és fél órát már ott is a cammogó percek számolgatásával töltöttük.

Termékteszt: a Qantas Dreamlineren működő business osztálya, ahogy a premium economy is, igyekszik hozni a mai világsztenderdeket. Lehetne vitatkozni azon, hogy a Lufthansa, British Airways, Qatar Airways stb. jobb. Mindegyiknek van erős és kevésbé erős oldala, de a legfontosabb egy hosszú, különösen egy ultra hosszú járaton a tér. Az 1-2-1-es elrendezésű businessen, ahogy 2-3-2-es premium eco-n megvan. Pénztárca kérdése innentől a választás. Apropó, Singapore Airlines: azt a nagyon hosszút csak business és premium economyra székezett Airbus A350-900ULR repüli!

A brit és az ausztrál sajtóban egyaránt aggódtak, hogy csak a közvetlen volta miatt nyereséges lesz-e a járat. Ugyanakkor csak ausztráliából 600 ezren utaznak évente az Egyesült Királyságba. És hányan Ausztráliába Londonon át? Nem bocsátkoznánk jóslásokba, Alan Joyce-ék (Qantas Csoport ügyvezetője) úgyis látják a számok alapján a járat létjogosultságát. Mindenesetre azon a bizonyos pénteki járaton feltűnt, hogy nem csupán a 166 economy ülés szinte mindegyike volt foglalt, hanem a 28 fős premium economyn 2, viszont a 42 fős business classon nulla ülés maradt szabadon.

Egyszer csak Perth-ben véget ért a végül kis híján 17 óra. Kissé sietős Sydney felé az átszállás, de Perth nem egy Frankfurt. Ennyi repülés után már szinte bagatellnek hatott a maradék 4 és félóra Sydney-ig, ahol a IATA, Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség 74. közgyűlése zajlik. Kövessék a közgyűlésről szóló tudósításainkat a Turizmus Online-on!


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?