700 millóba került tavaly a vandálok tevékenysége

2017-ben több mint százszor firkálták, graffitizték, és hússzor rongálták meg a HÉV-szerelvényeket. A kocsik mellett az állomásokat és a megállóhelyeket sem kímélik a vandálok – betörik a perontükröket, szétrugdossák az esőbeállókat, padokat, valamint festékkel csúfítják el az állomásépületeket is.

A graffitik alkalmanként több négyzetméteresek, eltávolításuk komoly erőfeszítést igényel. A járművek külső felületét csak vegyszerrel lehet megtisztítani, emiatt a jármű fényezése is sérül, így az is javításra szorul. A járművek belső terében pedig az okozza a legnagyobb problémát, hogy a festék beivódik a burkolat anyagába, ezért nem távolítható el nyomtalanul. A fóliázott felületű kocsik esetében a folyamat gyorsabb és egyszerűbb, ezért a MÁV-HÉV a járművek külső és belső felületeit lefóliázza.

A firkálásokon kívül más típusú rongálások helyreállításával is meg kell küzdeniük a járműfenntartóknak. A vandálok sokszor kővel dobják be a szerelvények ajtó- és ablaküvegeit, felhasítják az ülésszöveteket vagy megrongálják a jegykezelő készülékeket. A károk helyreállítása – ideértve az ablakok karcmentesítését és a belső elemek cseréjét – tavaly több mint 700 millió forintjába került a MÁV-HÉV-nek. 
A megrongált szerelvényeket a rendőrségi helyszínelés idejére ki kell venni a forgalomból, ez a forgalomszervezőktől is azonnali intézkedést igényel a zavartalan működés és az utazóközönség kiszolgálása érdekében.

A HÉV-vonalakon a firkálások és a rongálások jellemzően tavasztól-őszig szaporodnak meg. Tavaly áprilisban egy nap alatt 27 friss graffitit észleltek a csepeli vonal négy szerelvényén. A gyakori rongálások miatt a H7-es vonalon 2017. április végén a MÁV-HÉV biztonsági szervezete a rendőrséggel együttműködve nagyszabású akciót indított és fokozott biztonsági ellenőrzéseket tartott, aminek eredményeként sikerült havi néhány alkalomra csökkenteni a firkálások számát a következő időszakban. A MÁV-HÉV mindent elkövet a rongálások visszaszorítása érdekében: közbiztonsági együttműködés keretében szorosabbra fűzte kapcsolatait a HÉV-vonalak mentén fekvő önkormányzatokkal és a helyi polgári védelmi szervezetekkel, egyebek között kamerarendszerek kiépítését, üzemeltetését tervezik közösen.

A MÁV-HÉV nemcsak a járművek karbantartásán és a rongálások utáni helyreállításán dolgozik, hanem a szolgáltatási színvonal fejlesztése iránt is elkötelezett. Jelenleg a kocsik belső terének színvilágát szeretné korszerűbbé tenni, ezért kialakított egy prototípust, amelyben kicserélték az üléshuzatokat és átfestették az elválasztó paravánokat, a jegykezelő készülékeket, valamint a kapaszkodókat. A színvilág meghatározásában szerepet játszott az a tudományos tanulmány is, amely kimutatta, hogy a közlekedés során a kék szín a legmegnyugtatóbb az utasok számára, ezért az ülések huzatait és az elválasztó paravánok egyik oldalát kékre, a kisebb részegységeket, azaz a kapaszkodókat és a jegykezelő készülékeket pedig sárgára festették.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?